/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
større regning end lovet
Fra : mulles
Vist : 760 gange
100 point
Dato : 20-06-06 17:13

Hej med jer,

Håber I kan hjælpe mig og at spørgsmålet er postet det rigtige sted.

Jeg er blevet lidt småsur fordi der nu er sket det som jeg netop frygtede og prøvede at undgå:

Vi har bestilt belægningssten til en terrasse. Vi har bestilt dem gennem en lokal forhandler (den eneste i området). Jeg har sendt ham nogle mails med beskrivelser og han har så ringet tilbage og givet en pris (ca 5800 kr.)

Det er så vidt fint nok, men jeg ville gerne have det på skrift, så jeg mailede endnu engang og bad om en "endelig aftalt pris" incl transport og moms. Her får jeg sp en kort mail tilbnage med "ny pris: 6000 kr."

Det er OK og jeg taler med ham i telefonen om han sender en ordrebekræftelse inden han sender varern, men det kunn han vist ikke nå.

Så kommer varerne, til rette tid og i rette mængde (sendt ab lager). Nu 4 dage senere kommer regningen og nu skal jeg så også betale for 4 x palle leje og 4 x palle depositum: Ialt 675 kr m moms. (11% ekstra!)

Er det mig som er galt på den , eller er en endeligt aftalt pris ikke mere endelig end at der bare kan tilføjes omkostninger?

Det er ikke EUR paller og jeg har ikek haft mulighed for at se hans salgsogleveringsbetingelser .- i stedet har han medsendt procucentens betingelser og det er jo ikke dem jegf har handlet med. Jeg føler mig altså taget lidt ved næsen...

Jeg har ikke talt med ham endnu, men vil lige høre hvad I mener herinde?

Har jeg ret i at det er forkert af ham, eller er jeg nødt til at betale de ektra penge?

- Mulles

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-06-06 17:16

Hvordan er den mail formuleret som han sendte dig, hvori de 6.000 kr. blev nævnt som den endelige pris?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 17:27

Palledepositum, det burde altså betyde, at det er returpaller, som der tilbagebetales for når de afleveres efter brug.(Det behøver ikke være EURpaller)
Måske ikke lige lejen, men depositummet.

det synes jeg lige du skal spørge leverandøren om, for hvis det er engangspaller, skal der ikke betales leje og depositum, det ved jeg ganske bestemt, da jeg har beskæftiget mig lidt med pallegods.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 17:30

Forresten, så har emballagen ikke noget med varens pris at gøre, og er sådan set ikke en fordyrelse af denne, men han burde have orienteret om, at der ville komme udgifter i forb. med emballagen.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulles

Dato : 20-06-06 17:38

Hej igen:

Her er mailen som jeg har sakset:
Hej Martin

Ny pris. 6000.kr

Med venlig hilsen

Fliser i Haven

hilsen
xxxxxxxxx

Tlf.: xxxxxxxx

--------------------------------------------------------------------------------

Fra: xxxxxxxxx
Sendt: 30. maj 2006 11:54
Til: post
Emne: sidste spørgsmål, pris og levering.

Hej igen xxxxxxxx,

Beklager den lange var tid.

Tak for prisudregningen på godt 5800 kr. Du nævnte over telefonen at du ville regne prisen igennem igen da der vist var noget med et tillæg på 500 for koks-kanten som ikke var helt rigtig. Så vidt jeg kan huske er merprisen for koks kun ca 10,- + moms/m2 i forhold til gråmix. Og kanten rundt kan vel højt bestå af et par 200 sten?

Hvis du vil regne prisen igennem igen og evt. sende pris per mail vil det være fint. Du må meget gerne ringe, men jeg foretrækker stadig at have en endelig aftalt pris på skrift før jeg modtager varer.

Inden da havde vi talt om totalpris i telefon. Prisen for stenene er også præcis 6000 som jeg gerne vil betale.
Det er ikke EUR paller, men om det er engangspaller er svært at sige. Det ligner lidt som sammenbanket noget - de er hvertfald ikke end.

Jeg ved at nogler firmaer kører med en politik om depositum for paller som man så kan levere tilbage, men jeg eraldring blevet oplyst om deres betingelser og det er ikeknemt at levere dem tilbage når sælger bor 80 km herfra.

- Mulles

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-06 17:55

Tjaeee.... jeg ved ikke rigtig. Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke stå inde for juraen i det, men jeg kan fortælle dig hvad jeg ville gøre. Jeg ville sende ham en mail, og meddele ham, at det er kritisabelt, at han ikke orienterede dig om omkostningerne vedr. paller.

I forlængelse af dette, da du fuldt berettiget i god tro regnede med at de 6.000 var en totalpris, ville jeg medele ham, at du ikke vil betale hverken depositum eller leje, men at ham kan hente sine paller med det samme.

Og se så at få læsset de fliser af på nogle andre paller,som du må låne dig frem til...... og det i en vis ruf. Er han utilfreds med dette, må han sagsøge dig. Du betaler de 6.000 og ikke daddel mere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 18:56

Meddel ham at du kun betaler den aftalte pris på 6000. kr og at du ikke har bedt om paller eller leje. Han kunne da bare have taget sine paller med tilbage.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-06-06 23:04

Bare skriv til ham at "hermed sendes de 6000 kr i følge mail til betaling af faktura xxxx" - og vedlæg og henvis til kopi af mailen.

Gør ikke mere !

mvh Thomas Mygind

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 21-06-06 01:08

Hej.Når man får et tilbud, må man gå ud fra at det er den endelige pris, ellers kan man jo ikke regne med tilbuddet.hvis sælger har glemt at regne paller med i tilbuddet må det være hans problem.det er jo også underligt du først får en pris på 5800 kr og den så stiger med 200 kr.
Mon det er en fyr der tror man bare bliver ved med at betale?
Mvh ilgp

Godkendelse af svar
Fra : mulles

Dato : 21-06-06 14:44

Tak for svaret Klumme - og alle I andre.

Jeg har nu også vendt sagen med forbrugerstyrelsens jurister og de sger det samme som jer.

Så jeg har nu sendt ham en høflig mail hvor jeg forklarer at jeg altså kun betaler det aftalte og at han er hjertelig velkommentil at hente sine paller igen.
Nu må vi se hvad han siger. Jeg kan evt gi en tilbagemelding senere.

- Mulles