/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart af XP-Pro2 DK
Fra : bigfool
Vist : 733 gange
200 point
Dato : 20-06-06 16:41

Vores datters Dell Latitude D800 med XP-Pro ver 2 DK driller lige pludselig: Efter bootsekvensen og "Windows startes" afslutter den med en blå skærm, hvor man bl.a. kan læse "Unmountable_boot_volume". Af de forskellige valgmuligheder man får ved tast på F8 reagerer den ens. Jeg har også prøvet at boote med XP-skiven i drevet, hvor den indlæser en del filer og konfigurationer, men efter ca. 20 sek. stopper den og fortæller at der er en fil den ikke kan kopiere/indlæse og så "fejlkode 7".

Jeg kan altså overhovedet ikke komme i kontakt med Windows, så hvad gør en klog?

PS: Der er ikke installeret ny hardware eller software for nyligt.

Imødeser et kvikt svar eller to...
Bigfool

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-06 16:50

Når du taster F8 hvilke muligheder får du da.
Først ville jeg gå tilbage i tiden med gendannelsespunkter. (i fejlsikret tilstand)
Har du en backupCD / recoveryCD / en CD/DVD du selv har lavet i starten da i fik DELL
Når XP standser - er det så inden at den genstarter eller hvornår.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-06-06 16:52
Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-06-06 16:58

@e.c

1) Fejlsikret tilstand, do. m/netværk, do. m/kommandoprompt.

2) Aktiver logføring af start, Aktiver VGA-tilstand, Sidst kendte fungerende konfiguration, katalogtjenestens gendannelsestilstand, fejlsøgningstilstand

3) Start windows normalt, genstart og vend tilbage til menuen med valg af operativsystem

i nævnte rækkefølge, men som sagt er det lige meget hvad jeg vælger - Resultatet bliver det samme

Har desværre ikke andet end en OEM XP-Pro med servicepack 2

Og slutteligt, den standser ved den blå tekstskærm og genstarter ikke af sig selv - Jeg kan kun slukke den på on/off.

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 16:59

Årsagen til stopfejl er måske som "peet49" har fundet, for du siger "ikke noget nyt hardware for nylig" men det der sidder kan XP måske ikke håndtere, med de medfølgende drivere.
Ud med alt overflødigt skrammel-----------og prøv igen.
Pas lige på hvis det er en speciel XP-CD du har så der ikke slettes for meget på din HD.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 17:03

Har desværre ikke andet end en OEM XP-Pro med servicepack 2.....................men forhåbentlig også en CD med drivere (utility)

OK
Når den så langt med XP cd at den selv genstarter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 17:07

Nu ser jeg lige at det er en labtop................så er det jo ikke meget skrammel du kan proppe i.
Men sådan noget som trådløs mus eller andet usb udstyr bør ikke være på når du har problemer eller indstallerer.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 20-06-06 17:23

Jeg kan desværre ikke være særligt optimistisk. Det lyder umiddelbart som om harddisken er ved at stå af, eller måske er den stået af.

Prøv at teste harddisken med producentens test program. De findes alle på Ultimate Boot CD, som kan downloades her:
http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-06-06 17:40

@alle

Har lige nu fået kontakt med XP ved at køre chkdsk - Skal lige se om den er stabil...

Bigfool

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 20-06-06 17:44

Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at lave backup. Chkdsk er desværre nogle gange en kun en midlertidig løsning på problemet. Jeg håber det ikke for dig, men jeg er desværre bange for at problemet kommer igen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-06-06 18:08

her er microsoft' bud på hvad årsagen kan være

Citat
Defekt filsystem
Hvis den anden parameter (0x bbbbbbbb) i Stop-fejlen er 0xC0000032, er filsystemet defekt.

I så fald skal du genstarte computeren til Genoprettelseskonsol og derefter bruge kommandoen chkdsk /r til at reparere diskenheden med. Når du har repareret diskenheden, skal du undersøge hardwaren for at isolere årsagen til filsystemets defekt.

Følg disse trin for at gøre det: 1. Start computeren med Windows-startdiskene eller cd-rom'en med Windows, hvis computeren kan starte fra cd-rom-drevet.
2. Tryk på R, når skærmbilledet Velkommen til installationsprogrammet vises, for at vælge reparationsfunktionen.
3. Hvis computeren har dual boot eller multiple boot, skal du vælge den Windows-installation, du vil have adgang til fra Genoprettelseskonsol.
4. Skriv administratorens adgangskode, når du bliver bedt om det.

BEMÆRK! Hvis der ikke findes en administratoradgangskode, skal du trykke på ENTER.
5. Skriv chkdsk /r ud for kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER.
6. Skriv exit ud for kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER for at genstarte computeren

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-06-06 18:09
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-06 19:02

Citat
men efter ca. 20 sek. stopper den og fortæller at der er en fil den ikke kan kopiere/indlæse og så "fejlkode 7".
... og det ville måske hjælpe at vide hvad det var for en fil den ikke kan kopiere/ indlæse

det skulle vel ikke være hal.dll maskinen ønsker at få kopieret eller sat ind igen ???

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-06-06 19:09

"Unmountable_boot_volume" er rimelig let at håndtere:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no9

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-06-06 19:10

den fil som mangler, er det NTLDR ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-06-06 19:28

Det tyder på at dit cd drev ikke har det så godt mere prøv og skift det ud eller rens det for det kan nok ikke læse alt på skiven, det har jeg været ude for før, eller også rens skiven.

dr.dem

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-06-06 19:44

@alle

Foreløbigt tak - Har fået kontakt med XP og kører nu en tiltrængt defragmentering. Noget tyder også på at C-drevet var godt fyldt (det er jo en teenagermaskine , så måske, efter at have ryddet op....?

Kommer tilbage når forårsrengøringen er tilendebragt.

Bigfool

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-06-06 20:05

hej
hvad med system gendannelse

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-06-06 21:00

@1133

Fik jeg først lov til til sidst, efter at det lykkedes med en chkdsk /r og nogle filer fra XP-CD'en blev kopieret over.

@alle

Har nu ryddet op og diskfragmenteret og maskinen virker atter "normal"

Der har været flere hjælpsomme personer til denne tråd - Og stor tak for det: Peet49 har været til nogen hjælp men e.c. var hurtigst og jeg kan jo kun tildele points til én - De går så til e.c.

Takker alle for deltagelsen!!

Bigfool

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 20-06-06 21:02

Tak for svaret e.c.

Bigfool

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-06-06 21:21

skulle det være en anden gang
godt du fik den til at køre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 21:39

Selv tak............men vi var flere med gode råd.