/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ondt i mine knæ
Fra : bublebee
Vist : 4815 gange
100 point
Dato : 20-06-06 12:13

Jeg lider en del af at have ondt i mine knæ.
HAr været til lægen med det og han sagde at det var noget med at brusken i knæet var ru, hvilket unge piger åbenbart kan have....

Men problemet er, at jeg kan få ondt selvom jeg bare har slappet af hele dagen, hvis jeg har cyklet, er gået en tur, har siddet længe i en bil mm.
Og det gør virkelig ondt nogle gange. Svært at forklare hvordan ondt, men nærmest en trykken inde i knæet.

Normalt tager jeg 2 pernodiler og så går det væk, men ind imellem går der kun et par timer så vender det tilbage.

Nogle der har et andet forslag....

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-06-06 12:18

Hej.
Har selv døje med knæene. Bedste råd er, at bruge det så meget som muligt, gerne en lang cykeltur. Prøv det i ca. 3 mdr. og er det ikke gået væk så henvend dig til lægen igen. I dag kan man via en kikkertundersøgelse få høvlet brusken, men det er sidste udvej. Så på med vanten.
God bedring
Torben

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-06-06 12:39

Prøv at brug et vippebrædt.
Det er kanon til anklerne, men styrker også knæene.

Uanset grund til smerter,hjælper det som regelat få styrket musklerne omkring stedet.
Især når det er lede det handler om.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 12:55

bublebee... har du ondt hver dag, har du lagt mærke til om vejret kan spille ind? Der kan flere forskellige diagnoser, og det er ikke sikkert at din læge har ret, i at det er en ru brusk. Er du f.eks
hybermobil?? Startet på at få gigt, - det kan starte i alle aldre -.

Jeg ville nok bede om en henvisning til en specialist, og få det undersøgt rigtigt, alt efter hvor slemt du har det selvfølgelig.

Go bedring

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 12:57

Svømning og cykling skulle være rigtigt godt.

Jeg har selv bl.a. det problem med mine knæ.

Når jeg skal stå meget nærmest på samme plet, har jeg taget et neopren knæbind på, så det er til at holde ud.

Hanne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-06-06 12:59

Nu hvor jeg er begyndt at cykle ca 5 km til arbejdet hver dag er det blevet lidt værre sys jeg. Men det er egentlig ligemeget hvordan vejret er.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 13:01

Måske din sadel skal justeres i højden.

Det er meget vigtigt, at du får den rette afstand for ikke at belaste dine knæ unødigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 13:07

Jeg syntes du skal tale med din læge igen, et led og da slet ikke et knæ, er ikke noget man eksperimenterer med, du må få en henvisning til enten en ortopæd eller en fyioterapeut, hvilen en af disse det skal være, kan lægen fortælle dig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 13:16

Du kan få en ultralyd scanning, hvor lægen (og du) kan se, hvordan knæet har det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 13:17

Bortset fra, at jeg også mener du skal forlange at få det ordentligt undersøgt, kan du i mellemtiden forsøge med Ingefærtabletter.

De skulle efter sigende have en meget gavnlig virkning på ømme led.
Mange med slidgigt i knæene bruger det og siger det hjælper en del mod gener fra leddene.

mvh dova

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 20-06-06 13:27

kan se i din profil at du er 22,så det er jo formentlig ikke vokseværk. se tiden an en måned eller 2 og hvis det ikke bliver bedre, så tal med din læge og få i første omgang knæet røntgenfotograferet, så lægen kan se om der er noget galt.

vær omhyggelig med dit fodtøj, smarte høje sko med hårde hæle sender stød op i knæene ved hver skridt du tager. Til gengæld kan en lille solid/bred hæl sikre at du ikke overstrækker leddet (sådan har jeg det ihvertfald) og som Camillasmoster påpeger så tjek lige saddelhøjden på din cykel. Tid, knæbind og træning har været vejen frem for mig, men mine knæproblemer stammede formentlig også fra vokseværk som nok ikke er tilfældet hos dig.

PS. hvis der er gigt i din familie, så husk lige at nævn det for lægen også

PPS. har du prøvet at spise kapsler med fiskeolie? nogen synes det hjælper andre ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 13:51

Rigtig mange med begyndende gigt bruger også - Glucosamin - købes i håndkøb, på apotek eller hos Matas . Du kan læse mere om det her

http://www.jerk.dk/glucosamin.htm

men jeg syntes ikke du skal begynde at eksperimenterer, snak med lægen først

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 14:09

Ja, Glukosamin som Nordsted nævner, kan også være godt.

Men ikke hvis du har skaldyrsallergi, så kan du blive noget så syg.

For Glukosamin er lavet på udtræk af knust krabbeskjold.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 16:08

Det dur ikke med alle de dårlige råd her i kandu.
Svarerne har ikke set dit knæ og har ikke begreb skabt om det, når de giver råd på så løst et grundlag.

Få en henvisning til er fysiurg, det hedder det lægespeciale, som tager sig af bevægeapparatet, skelletdele og led.

Fysioterapeuter er ikke læger, og kan finde på at gøre det værre med forkert behandling.

Lad være med at slå det hen med at det nok går over af sig selv.

Ventetiden hos fysiurgerne kan være lang, så det er om at få en henvisning så hurtigt, som muligt.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-06-06 17:33

Hej transor
Det er lidt af nogle beskyldninger du kommer med. Nu har jeg i 30 år haft dårligt knæ med 27 operationer bag. Mit højre knæ har jeg holdt nede med cykling (kondi) med næsten ingen modstand på grund af det venstre der er opereret. Derfor står jeg ved mit råd.
Torben

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 17:44

transor -

bublebee beder os andre om råd vedrørende sine knæ.

Det vi så gør, er at vi øser ud af hver vores råd-pose.

Hvad bublebee så vil gøre, er hendes valg og ansvar.

Mon ikke bublebee er gammel nok til at tage vare på sig selv....

Hanne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-06-06 18:57

Hehe jo skulle da mene at jeg er gammel nok til selv at vide hvad jeg vil :)

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 20-06-06 19:05

Jeg har lige købt nogle nye sko, som skulle aflaste knæ. Det føles lidt som at stå på et vippebræt og at gå i noget sand når man går på dem. Det skulle aflaste knæ og opbygge muskler.
Man kan købe dem hos flere fysiorterapeuter. se www.mbt-danmark.dk

mvh timeglas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 19:08

Bauchmann har uden tvivl en lang erfaring med knæ der gør ondt, men bulebees knæ fejer formentlig noget helt andet. Der kan være så mange grunde til ondt i knæene.
Derfor duer råd fra folk, der ikke aner hvad der er galt med bublebee, ikke til noget.

Det er derfor jeg råder bublebee til at få en speciallæge til at undersøge hym.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 19:16

Ja, jeg kan da også stå ved mine indlæg i dette spørgsmål

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-06 19:29

hmmmm bublebee - jeg er nu tilbøjelig til at sige meget højt - næ næ næ råbe meget højt - du skal få det ordenligt undersøgt hos en læge eller helst som transor siger en fysiurg- ond i knæene kan være ualmindelig mange ting- så fordi vi kanduer går og har en ulidelig smerte i knæ og andre steder gør det os ikke til eksperter/læger ... VEL ???

få så gjort noget ordenligt ved det før det bliver værre - det vil du fortryde resten af dit liv hvis du ikke gør !!!

dette er en ordre

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 20-06-06 19:35

Jeg fik selv serveret "diagnosen: Det er noget mange unge piger lider af" med mine knæ i sin tid. Jeg fik gigt-præparater igennem forskellige perioder fordi jeg i korte perioder ikke kunne gå og sove om natten og faktisk måtte sygemelde mig. Senere fik jeg en henvisning til en speciallæge hvor jeg efter forklaringen af indgrebet (i en privatklinik) af en kikkertundersøgelse fik totalt kolde fødder.
Så lærte jeg at leve med det.
Mange år efter besluttede jeg trods alt at få det undersøgt da smerterne vedblev kun for så at finde ud af, at det var det letteste lille indgreb når man får det gjort på hospitalet.

At det så viste sig at jeg havde en sammenvokset miniske og ikke noget med brusken er jo så en heeelt anden historie Har nu fået lavet to indgreb og synes det er den bedste beslutning jeg kunne have truffet, men omvendt skal man også være klar til det!

Held og lykke med det, håber du finder en løsning som du kan leve med.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-06-06 19:54

Hej.
Jeg blev nok lidt hidsig, men det første der skete hos fysioterapeuten var, at jeg blev sat op på en cykel. Mit dårlige knæ kunne ikke tåle det (det opererede) Uanset hvad, så prøv alt for at undgå operation. Taler af erfaring.
Torben

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-06-06 23:08

hehe JAVEL miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-06 23:54

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-06-06 09:10

Nu hvor Timeglas nævner mbt-skoene, kom jeg i tanke om nogle andre, som er også er gode når føder, ben har brug for komme sig og at blive stærke, efter fx løbeskader, de kræver lidt tilvending, det er som at gå på bare tæer, så sener og muskler bliver genopbygget til deres naturlige standard.
Skoene kan give sig på alle leder og kanter, både undersål overdel og hælstykke.
http://nikeid.nike.com/nikeid/index.jhtml#free,free,_6e5f667265655f303530335f7075626c69635f77,

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 25-07-06 12:30

Hehe javel miritdk.
I øjeblikket går det rimelig med mit knæ. Har ikke så tit ondt i det, men hvis det begyndet at blive slemt igen søger jeg læge.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-07-06 14:49

vel gør du så for ellers kommer jeg efter dig