/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Et par juridiske spørgsmål...
Fra : maria22
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 20-06-06 11:11

Håber nogle kan hjælpe mig med svar på disse spørgsmål som hører til en opgave.
1. Hvad kan der ske hvis man ikke betaler terminen? Er det morarente?? Eller kommer fogeden??
2. Har et sælgerpantebrev pant i ting såsom køleskab mv?
3. Hvornår skal en ægtefælle acceptere salget?
4. Hvem hæfter for betalingen af tinglysnings (registrerings) afgiften?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 12:06

1. Hvad kan der ske hvis man ikke betaler terminen? Er det morarente?? Eller kommer fogeden??

Rykkerbreve, rykkergebyr, renter, udlæg i ejendom, tvangsauktion.

2. Har et sælgerpantebrev pant i ting såsom køleskab mv?
Et sælgerpantebrev har pant i den faste ejendom og dertil hørende "nagelfast" inventar, som et køleskab ikke hører ind under.

3. Hvornår skal en ægtefælle acceptere salget?

Medmindre ejendom er den enes særeje, skal begge være indforstået med et salg.

4. Hvem hæfter for betalingen af tinglysnings (registrerings) afgiften?

Det er jeg ikke helt sikker på, om der findes faste regler for, men mener det er køber der plejer betale det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-06-06 12:45

Du har ikke ret i nr. 3.

Udgangspunktet er selv ved fælleseje at ægtefæller har særråden og særhæften. Hvis det er den ene ægtefælle der har købt en genstand, råder han alene over denne.

Forskellen mellem fælleseje og særeje viser sig kun ved bosondring/skilsmisse.

Angående boliger er der dog en væsentlig undtagelse til hovedreglen. En ejendom der tjener til familiens bolig og er fælleseje kan ikke sælges uden ægtefællens samtykke. Dette fremgår af lov om ægteskabets retsvirkninger § 18, stk. 1.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 13:12

Citat
Angående boliger er der dog en væsentlig undtagelse til hovedreglen. En ejendom der tjener til familiens bolig og er fælleseje kan ikke sælges uden ægtefællens samtykke. Dette fremgår af lov om ægteskabets retsvirkninger § 18, stk. 1.

Ja, det var jo det jeg sagde