/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Husleje med tilbagevirkende
Fra : Axelise
Vist : 2918 gange
200 point
Dato : 20-06-06 09:22

Jeg har siden 1999 lejet et værkstedslokale.
På lejekontrakten står der, at huslejen stiger med 5% hvert år. De første 5 år skete dette automatisk; hvert år d. 1. juli blev huslejen reguleret med den korrekte stigning og beløbet trukket automatisk fra min konto.
Nu har jeg pr. 1. august sagt op i værkstedet, og det overtages af den person, jeg har delt værkstedet med det sidste 1½ år.
I den forbindelse har jeg fået brev fra boligselskabet om, at huslejen sidst blev reguleret d. 1. juli 2003, så derfor regulerer de huslejen nu med tilbagevirkende kraft.
Jeg skal pr. 1. juli betale 3558 kr ekstra i efterregulering.
Det kommer bag på mig, da jeg synes at kunne se, at huslejen er steget jævnt undervejs, men har ikke tænkt på, at det ikke var 5 %. Jeg mener jo, at det må være deres ansvar at regulere til tiden. Eller hvad?
Min nuværende lejer, som jeg deler værkstedet med, skal jo så betale det halve af huslejestigningen for de sidste 1½ år. Men den lejer, jeg havde før, kan jeg jo ikke kontakte og opkræve gammel huslje fra.
Jeg synes det er kolossalt utjekket fra boligselskabets side, da det sætter mig i en penibel situation. Jeg har rent faktisk ikke mulighed for at skrabe gammel husleje ind fra min tidligere lejer, så jeg hænger selv på det meste af efterbetalingen.
Jeg kan heller ikke nægte at betale, da jeg har et indskud i værkstedet, som de jo så bare vil trække det fra.
Jeg ønsker heller ikke at komplicere tingene for den lejer, jeg har nu, og som skal overtage lejemålet efter mig. Jeg vil bare gerne være sikker på, at tingene foregår lovmæssigt korrekt.
Hvad siger I?
Må boligselskabet indkradse huslejestigninger med tilbagevirkende kraft? Jeg har jo været i god tro, da reguleringen af huslejen de første 5 år skete automatisk.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 20-06-06 11:03

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A19990093430-REGL

Her er erhverslejeloven, så vidt jeg lige kunne se må det være §10 du skal se på først. Held og lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 11:04

Jeg ville ringe til Lejernes Landsorganisation for at forhører mig om fremgangsmåden

http://www.lejerneslo.dk/

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 200 point
Dato : 20-06-06 17:47

Jeg ville også kontakte en retslig instans hvis jeg var dig, men jeg vil mene at de godt kan kræve med tilbagevirkende kraft i 5 år. Du har også selv pligt til at tjekke at beløbene er rigtige, ligesom man feks har pligt til at tjekke sin lønseddel.

Men hør nogen der kender til det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 23:29

Der er også mulighed for at spørge her, det er gratis. De plejer at svarer i løbet af et par dage

http://www.friproces.dk/ngr/

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 21-06-06 16:56

Tak for svaret Klojs.
De HAR ret til det. Så det er bare med at punge ud.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-06-06 17:37

Mange tak for point. Kom til at tænke på at hvis du skulle have noget af lejen fra en anden, så synes jeg du skal sende ham en orientering om, at i har et økonomisk udestående pga. lejereguleringer, men hvis du ikke har samme aftale om stigninger med ham, så er der nok ikke meget at gøre der.

Citat
...og det overtages af den person, jeg har delt værkstedet med det sidste 1½ år.

Er det dig der har haft kontrakten med den tidligere lejer, eller har i lejet ½ delen hver af udlejningsselskabet ? Hvis du har haft kontrakt med den anden lejer og den kontrakt siger det samme som din, så kan du roligt efterregulere ham også. Hvis han har haft kontrakt med selskabet, så efterregulerer de selv ham.

Spørgsmålet er jo så om du kan finde ham, men så spørger du på folkeregistret, hvor det måske koster 50-100 kr at få oplyst ny adresse.

Kan du følge mig ?