/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kompakt digital kamera?
Fra : rkl
Vist : 836 gange
185 point
Dato : 20-06-06 00:48

Jeg skal på ferie om en uge og skal have købt mig et digital kamera. Jeg vil spendere max 2500 inkl. memory. Det skal være kompakt og uden for meget gøgl og naturligvis tage gode billeder. Jeg har kigget på disse to modeller:
Sony DSC-W50 http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195598
Og Canon Digital IXUS 60 http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=186283

Kunne rigtig godt bruge et råd fra en med lidt forstand på området.

Hvad skal jeg vælge og skal det være et af ovenstående?

Pft - Mvh Rasmus

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 195 point
Dato : 20-06-06 01:01

Af de to der skal du vælge Canon ixus60.

Det tager rigtigt gode billeder, jeg har selv lige testet et, menuen i kameraet er på dansk, og det er så enkelt at finde ud af.
Min mand købte et af dem for 14 dage siden.

Batteriet er kun 1 time om at lade op i den medfølgende oplader.

Og de 6 megapixel er tilstrækkeligt til knivskarpe forstørrelser op i A3 størrelse.

Forresten så har Harald Nyborg memorykort der passer til (SD card) på 1 gigabyte, meget billige lige nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-06-06 09:11

enig med dova. ixus går man ikke fejl af.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 09:42

Jeg ville vælge Canon, som har dansk menu, indbygget.
Du skal lige sikre dig at manualen er på Dansk hvis du køber på nettet.
Det er et camere som du kan "lege" med, men alle kan bruge det i auto-tilstand.
Du bør også købe et hukommelseskort på 1 GB, så du ikke løber tør for lagerplads.
Du har mere plads på hukommelseskortet hvis du "nøjes med" en opløsning på 4 Mpix til alm. feriebilleder. Digital zoom ville jeg ikke benytte.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-06-06 10:47

Der findes mange gode kameraer på markedet, men dem der er mest i reklamerne, vil jeg nok lige tænke lidt over. Der er jo en eller anden grund til, at de reklamere så ihærdigt. IK'?

Vælg et med et kendt og løs memory, fx. SD korttypen. - Så ville jeg også satse på et kamera, hvor der kan sættes almindelige batterier i, som AA-typen, så vil du næsten altid kunne få strøm på den.
Indbyggede opladelige batterier, er et minus for den der bruger kameraet meget.
Sats på den optiske zoom. En god zoom giver de bedste muligheder for et rigtigt motiv valg, som ikke skal beskæres senere. - Digital Zoom er ikke værd at satse på!
Mulighed for tilslutning af en ekstra blitz, med et langt større lysudbytte, vil være en fordel, for de indbyggede "Nefalygter" rækker ikke langt med et godt resultat.

Vælg dit kamera med omhu, det er ikke noget man skifter ud så tit som de sure sokker.
Du skulle gerne have en daglig glæde af det i mange år.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-06 12:54

I den pris klasse vil jeg til enhver tid anbefale NIKON!

Prøv at kigge på NIKON S3, den fylder mindre end en pakke smøger, har 2,5" skærm, 3x zoom, og tager fantastisk skarpe billeder.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=158430

Her er en test: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s3.html

Eller hvis kameraet gerne må fylde lidt mere så kig på NIKON S4! Der får du 10x zoom

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=158433

Her er en test: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s4.html

Hvis det bare skal være et lille handy kamera, som skal ligge i brystlommen og være klar til at tage nogle gode feriebilleder, så gå efter S3.

Hvis du gerne vil have et kamera der "kan lidt mere", og giver dig mere frihed til at være kreativ, tager gode makrobilleder, og samtidigt har MASSER af zoom, så gå efter S4.

Når talen så falder på hukommelse er der ingen vej uden om Kingston Ultimate SD. Det er et af de hurtigste kort i verden og så er det billigt
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142554

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-06 13:43

I februar købte jeg et Sanyo Xacti VPC-S6. Det kostede 1699 i "Bingo Foto" så det kan sikkert fås billigere andre steder. Dertil købte jeg et SD-kort 1GB til 499 kr. og 4 AA genopladelige batterier til 199 kr.
Alting kan sikkert fås billigere andre steder.

Apparatet har en opløsning på 6 Mpixel. Det kan både tage still-billeder og videoklip. Det kan i det hele taget en masse ting, som jeg endnu ikke har styr på. Men det tager også gode billeder i auto-indstillingen, så det haster ikke med at finde ud af det hele.

--det er ikke "verdens mindste kamera" (9,3x6,05x2,7mm og 124g uden batterier) . Men det virker robust og er nemt at finde ud af, selv om brugsanvisningen er på engelsk.... Jeg kommer lige i tanker om, at de ville skaffe en dansk brugsanvisning til mig i butikken.... Men det har jeg da helt glemt, -for apparatet er nemt nok.

Jeg synes også, at det er vigtigt med de gængse batterier. Mit første digitalkamera for mange år siden var et canon med et dyrt specialbatteri, som oven i købet blev slidt op i løbet af et lille års tid. Derfor er jeg noget skeptisk overfor specialbatterier.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 14:29

Ja, jeg sværger også selv til modellerne med de almindelige AAbaterier.

MEN: Det er en fysisk umulighed, såfremt man vil have et lille kompakt kamera, som inklusiv etui ikke fylder mere i lommen end en pakke cigaretter. Der er simpelthen ikke plads i kabinettet til andet end det lille flade batteri, som er magen til det der sidder i mange mobiltelefoner

Her kan du læse lidt om Canon Ixus 60

http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=733&mode=news

Nikon er knaldgode til at lave SLRkamera oppe i den "dyre ende", men de små lommekameraer, der bliver de overhalet indenom af mange billige supermarkedsmodeller

Og HP skal man åbenbart passe på med
http://www.pcworld.dk/art/7622?a=block&i=16

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 15:55

Hold dig til Canon.
Det er et rigtigt kamera fabrikat, hvor man ved hvad det drejer sig om.
Uanset hvad reklamerne siger, er det altid svært at se en skærm i solskin. Der for skal et kamera have en rigtig optisk søge. Det har sonyen ikke , så vidt jeg kan se.

Ixus er et godt apparat, og det bedste af alle de meget små.

Canon Powershot A700 er et bedre apparat, med flere muligheder, og mere optisk zoom, men det fylder lidt mere. Det kan bruge almindelige AA batterier eller opladelige, som kan fås til en billig penge mange steder..
Se priserne hos platanfoto.dk inden du bestemmer dig. Det er en rigtig butik, med kyndig vejledning, danske brugsanvisninger med apparaterne. Et ordentlig sted at reklamere, hvis der skulle være noget galt. De garanterer landets billigste priser.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-06 18:23

Dova -> Kan ikke være mere uenig med dig...

Jeg bruger 10-12 timer i ugen sammen med mit kamera rundt omkring i mose og skov, og låner tit kamera'er af alle venner, bekendte og arbejdskolega'er for at prøve dem af. For det er svært at udtale sig hvis man ikke har haft kamera'et i hånden og taget billeder med det

NIKON S3 er det kamera der har imponeret mig mest af alle. Det tager simpelthen bare eminent gode billeder. Utroligt veleksponerede selv i auto-mode. Og man støder sjældent på et rystet billede.

De billige kamera'er overhaler kun på papiret... billedsensorerne kan simpelhen ikke følge med =
rystede billeder, billedstøj allerede ved lav ISO osv. Du får hvad du betaler for...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-06-06 21:44

Og så er der lige det med de små smarte og flade modeller, der kan være i skjortelommen!
Hvis du vil tage et ordentligt billed, så skal du også have et kamera, som ligger rigtigt i hånden, og som giver en rolig kameraføring, med efterfølgende godt resultat.
Her er det at de små smarte og flade modeller, svigter deres mand bag kameraet. De er simpelthen kun et modeflip!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 22:26

Citat
NIKON S3 er det kamera der har imponeret mig mest af alle

Uhadada Så kan du ikke have prøvet særligt gode kameraer.

Men det er da udmærket hvis du er glad for dit, men det klarer sig altså ikke særlig godt i diverse tests.

Her er hvad en totaltest mener om et Nikon Coolpix S-serie:

Ergonomien kunne være bedre
--Har ingen optisk søger
- Alt over ISO 100 anbefales ikke
- - Langsom autofokus
- - Middel ydelse ved enkeltbilleder på tid
-- Lav opløsning på LCD-skærm
- - Dårlig dækningsgrad på blitzen
- - Middelmådig detaljegengivelse
- Savner billedstabilisator

Positivt blev der ikke fremhævet meget andet end de gængse ting der er generelt for et kamera der forventes at kunne tage billeder af rimelig (ikke supergod) kvalitet.

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-06-06 23:43

Det er nok et NIKON S3 special

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 21-06-06 12:18

Mange tak for de gode svar. Jeg tror jeg holder mig til Canon Ixus. Sansynligvis ixus 60 medmindre ixus 800 IS skulle falde et par hundrede indenfor den næste uge... Det ser jo rigitig fint ud og med billedstabilisator og 4 x optisk zoom mod 3 på 60'eren.

Tusind tak, men har jeg ikke mulighed for at fordele pointene lidt?

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 12:34

Som i den analoge fotoverden gælder det også den digitale. Ved stor forstørrelse eller meget zoom,
vil rystelser vise sig. Jeg har 3xzoom på mit Canon s50 og jeg har endnu ikke skulle kravle over nogen stakitter for at få det gode billede.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 21-06-06 12:34

Har så lige et enkelt tillægsspørgsmål.
Var ind på kamerashop.dk/ hvor de har både kameraet og Kingston Ultimate SD 1GB billigst. De spørg om jeg ønsker forsikring - er det nødvendigt og er jeg ikke dækket af min egen..?

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 12:59

Pas lige på..............jeg har set både for og imod kamerashop.dk
Jeg har netop læst om det firma i går................problemer med levereing.
http://www.digitalfotoonline.dk/forum.asp?forum=2&traad=810
Og du skal ikke være sikker på at få Dansk brugsanvisning, når det er ren nethandel.
Og det er et digert værk som koster over 300 kr. hos Canon Danmark.
Tyveri fra aflåst rum dækkes af din egen forsikring..........men spørg dem lige.
Mange firmaer forsøger at tegne en forsikring som dækker det samme som garantien skulle gøre.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 21-06-06 13:14

Deres forsikringsbetingelser er overordnet beskrevet her: http://www.kamerashop.dk/forsikring.asp?id=3163#

Jeg kan godt passe på det således at det udsættes for fysisk overlast - hældes sodanvand i det bankes mod en mur, hunden gnaver det i stykker, etc., så mht til det er jeg villig til at tage chancen, men de skriver også at forsikringen dækker"....pludselig opstået mekanisk fejl i kameraet.." Det må da være dækket af garantien også..? Som er 2 år ikke?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 13:26

Her står - som jeg læser det - Du får ikke en rød øre
Hvad den ikke dækker:
Citat
Skade som er omfattet af garanti eller sælgers ansvar i henhold til køberetlige regler. Skade som beror på forkert brug af det forsikrede eller på, at det forsikrede anvendes på anden vis end beskrevet i brugsanvisningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 14:04

Kamerashop.dk har fået nogen dårlige omtaler.

Min mand var ved at overveje at købe sit derfra p.g.a de billige priser de reklamerede med, men efter at have fundet en side på nettet, hvor kunder kunne uddele erfaringer med forskellige internetbutikker, fravalgte han det, da der åbenbart i nogen tilfælde var problemer med leveringen.

Jeg ved godt, at det er lidt dyrere her i det link jeg lægger, men det er et firma med servicen i top, vi har handlet der før.

Men kan så fortælle, at vi bestilte to digikameraer den ene dag om morgenen, og de kom med posten næste dag. Og kan bestilles både via kortbetaling eller efterkrav.

http://www.infohuset.dk/Products/ProductList.aspx?MenuItemID=269

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-06-06 14:09

hehe Dova-> Hvilken S model er der tale om i dit uddrag?

Jeg er iøvrigt ikke glad for mit S3, da jeg ikke ejer et.. det gør svigerfar tilgengæld. Jeg har selv et LUMIX på 6MP med 36-432mm LEICA objektiv...

Er der ikke nogen af jer der har et link til en test af IXUS 60?

Ixus'en er da sikkert et fint kamera. Det minder ihvertfald meget om S3'eren

Ixus'en er lidt mindre end S3. De bruger begge Fabriksbatteri. De er begge 6MP. Har begge 3 x zoom. Og har begge 2.5" skærm.

S3 har bedste batterilevetid. Ixus lidt mindre billedstøj + optisk søger. Ixus har billedstabilisator, men jeg har aldrig haft store problemer med rystede billeder på et 3 x zoom kamera.

2 kamera'er der ligger utroligt tæt på hinanden. Når man skal vælge mellem de 2 er det vist en smagssag og ikke andet

Vh fluffy

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-06-06 14:57

Angående tillægsforsikring, så drop det!
Garantien gælder i to år normalt.
Hvis du så har en forsikring der hjemme, så indgår kameraet i denne.
Tegner du en ekstraforsikring hos dit eget selskab, kan den typisk laves for det halve, da forretningen tjener tykt på disse tillægsforsikringer.

DR1 har haft dette emne oppe i fjernsynet, så spar disse penge!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 16:15
Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 29-06-06 00:05

Tak for svaret dova.