/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Limtræsbjælke
Fra : bv32
Vist : 5949 gange
100 point
Dato : 19-06-06 23:20

Vi skal fjerne en bærende væg der bærer bjælkelaget (huset er med 1. sal på), så der skal etableres en limtræsbjælke bagefter. Hullet er imellem køkken og spisestue og strækker sig over ca. 4 meter. Der er ikke nogen væg ovenover, så det er kun bjælkelaget der skal bæres. Er det til at give sig i kast med? I den ene side er der så en murstensvæg og i den anden side er ydervæggen. Hvad gør man, laver man plads til limtræsbjælken i begge sider og så murer man den ind eller hvordan? Måske kunne man skrue den fast til bjælkelaget og så mure den ind på plads?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-06 23:29

Hvis du mener at bjælken derved kommer ind i et hul i væggen hvor den bæres i begge ender kan du da godt holde den på plads ved at bruge nogle hjælpeskruer medens du murer den til
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-06 23:31

Ellers gå op på din Tekniske forvaltnig og spørg om kravene på spændvidde dimensioner og befæstigelsesregler
Mvh Sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 00:42

Du skal have hjælp af en ingeniør, som kan den slags dimensionering. Han laver også tegning og den dokumentation, som skal til myndigheden.
Han vil også vurdere om du overhovedet kan fjerne den væg uden at ødelæge husets stabilitet for vandrette kræfter,
Ved sidste store storm væltede der en del huse, hvor man havde fjernet indvendige vægge.

Væggene skal ikke bare bære , dæk , etagelast og tag. De skal også bære snelast og stabilisere huset mod sidelæns vindtryk.
De kan være det bliver nødvendigt med søjler under bjælken. Det afhænger af lasten og murens vederlag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-06-06 09:25

Det er muligt du kan understøtte i siderne hvis de mure ikke kan bære/er stabile nok.
Bjælken skal ligge på jernplader, så træet kan arbejde uden at vælte murene. Jernpladerne skal mures op i grus og cement (mørtel angriber jernpladen).
Men alt det kan du ikke beregne selv.............der skal en statisk beregning til.
(spørg kommunen)

Accepteret svar
Fra : Ard

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-06 10:03

Som det første skal du have fat i en ingeniør, der kan beregne om væggen overhovedet må fjernes. Hvis væggen medvirker til at stabilisere bygningen, så må den ikke fjernes. Kommunen kan måske hjælpe med det, måske mod et mindre gebyr.

For at fjerne væggen, skal det den bærer først understøttes. Det kan gøres på mange måder, fx med bjælker eller donkrafte. Derefter kan væggen bankes ned. Når væggen er banket ned, kan den nye bærende konstruktion etableres. Det kan være fx en limtræsbjælke eller kraftigere. Hvordan bjælken skal fæstnes i enderne, afhænger af forholdene. Det kan være man kan lade den hvile af på eksisterende konstruktion. Eller man kan etablere en form for søjle i hver ende. Der er mange muligheder. Når bjælken er monteret, fjernes understøtningen, og så er vi færdige.

Den nye bjælkes bæreevne skal dokumenteres af en statisk beregning, der er underskrevet. Det vil i praksis sige at der kommer en ingeniør og måler op og beregner. Ingeniøren vil også kunne foreslå den billigste løsning til bjælkevalg. Beregningen sendes til kommunens tekniske forvaltning.

Så ser man gang på gang, at folk de bygger og når de er færdige søger de kommunen om godkendelse. Og så siger kommunen, at det kan ikke godkendes, for der er anvendt 100 mm isolering, og lovens krav er 150 mm, eller noget lignende. Derfor skal man kontakte kommunen før, under og efter et byggeri. Det koster måske et lille beløb, fx 300 kr., men det er småting i forhold til, ikke at kunne få det færdige byggeri godkendt.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 20-06-06 11:10

Hej
Du skal få fat i nogle soldater dvs. søjler, hvis højde kan indstilles. Dem kan man leje.Du sætter en under hver af loftsbjælkerne, så disse bæres af soldaterne i stedet for at vægggen. Så kan du fjerne væggen.
Jeg ville bruge en jernbjælke f.eks. et I-jern. Når væggen er væk, skal du lave et hul i dels ydervæggen dels den anden indervæg, som jernbjælken skal hvile i. Måske er det lettest at lave så jernbjælken stikkes ind fra enden, enten gennem indervæggen eller gennem ydervæggen. Hvis det er murstensvægge, kan de sikkert bære bjælken, ellers må der mures en understøtning op.
Når jernbjælken er lagt på plads, skal der klodses op under hver tværbjælke, så de hviler på jernbjælken .
Dernæst fjernes soldaterne.
Jeg er enig i nogle af indlæggennde at du skal søge byggetilladelse og kommunen vil så nok kræve en styrkeberegning. Lad være at fuske, du får problemer når huset engang skal sælges. Det er vigtigt at jernbjælken beskyttes mod brand f.eks. med gipsplader, da den mister sin styrke, hvis der er brand i rummet. Det vil kommunen også kræve.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 23-06-06 20:02

Tak for svaret Ard.