/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ubagte boller til fryser
Fra : jkrjk2
Vist : 6045 gange
100 point
Dato : 19-06-06 17:16

Hej!
Jeg bagte for½ års tids siden nogle boller.

Opskriften var vist nok helt alm. - i hvertfald uden kerner. Jeg fandt den på nettet.

Dejen skulle blandes, hæves, trilles til boller, klippes/ridses med et kryds, hæve igen - og så fryses ind på pladen i fryseren.

Herefter kunne de kommes i frostpose og tages op og bages efter behov.

En kanongod ting til fødselsdag, så slipper man for lidt af "ræset".

Jeg kan ikke finde opskriften, kan nogen hjælpe?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-06 17:36

hmm - det kan du jo gøre med alle "normale" boller

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 19-06-06 17:48

ja det er rigtigt.... det kan man gøre med alle bolle opskrifter... Et lille tip: smid bollerne i en pose mens de stadig er lune, så bevare de den dejlige bløde luftige "konsistens"..

Her en nem opskrift fra "brugsens børnekogebog":

50 g gær
2,5 dl vand
100g margerine (skal smeltes)
hvedemel indtil dejen er der..
salt
sukker

Gær opløses i vandet, kom det smeltede smør i.
tilsæt så salt ,sukker, og tilsidst melet.

Tænd ovnen på 200 grader.

Form dejen til boller, og lad dem hæve på en bageplade i 30 min.
Pensl bollerne med æg, derefter kommes de ovnen i 20 min.

Super gode boller..:)
dejen kan også bruges til pølsehorn, mad flütes, boller med krydderier osv...

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-06 18:57

Tak for jeres kommentarer!
Det jeg søger er en SPECIFIK opskrift. Jeg er klar over, at det også må kunne gøres med almindelige boller, men alt andet lige, må temp. og eller tid i ovnen være lidt anderledes for frosne boller.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-06 19:47

Ja - ja, så fandt jeg den selv:
Ingredienser

50 g gær
3 dl håndvarmt vand
2 spsk. olie
1 tsk. salt
150 g sigtemel ( 3 dl )
ca. 325 g mel ( 6½ dl )

Fremgangsmåde
Rør smuldret gær, vand og lidt af melet sammen, til gæren er opløst.
Tilsæt olie, salt, sigtemel og det meste af melet.
Arbejd dejen godt igennem og tilsæt mel til dejen er passende smidig, men ikke for fast.
Lad den hæve lunt tildækket i skålen i 45 min.
Ælt dejen let igennem og del den i 12 - 14 stykker.
Form dem til runde eller aflange boller.
Rids bollerne og sæt dem på en bageplade eller bakke (den skal kunne være i fryseren).
Efterhæv bollerne ca. 25 min med et klæde over.
Stil dernæst bollerne i fryseren på pladen og lad dem stå, til de er gannemfrosne.
Kom bollerne i en plastikpose.

Når bollerne skal bruges , lægges de frosne på bagepladen og stilles lunt ½-¾ time mens ovnen varmer op.
Bag bollerne 12 - 14 min. ved 225° .

Annuller spørgsmålet
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-06 19:50

Da jeg selv fandt svaret, annullerer jeg spørgsmålet.