/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skifteprotokoller
Fra : Nakita
Vist : 731 gange
29 point
Dato : 16-12-02 04:00

Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra skifteprotokoller?

Hilsen Nakita

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 39 point
Dato : 16-12-02 04:56

Hej Nakita
Et Skifte er opgørelse og afvikling af en formuemasse et bo. Finder sted ved Dødsfald eller ved skilsmisse. Ligeledes ved et selskab eller en forenings ophør.
Skifteprotokollerne indeholder de endelige afgørelser, fra stedfundne skifteretssager.
Med venlig hilsen
rfou

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 16-12-02 08:58

Tak for dit svar Rfou. Nu ved jeg da, at det ikke er så meget i disse protokoller, at jeg skal lede.

Hilsen nakita

Kommentar
Fra : KaNi

Dato : 16-12-02 21:13

Hej Nakita

Du skriver, at det er ikke så meget i disse protokoller, at du skal lede! Hvorfor ikke?
Du får oplysning om afdødes stilling, efterlevende ægtefælle og alle deres børn - ofte med både alder og bopæl og i nogen tilfælde også hvem døtrene er gift med. Der er en opremsning af, hvad hjemmet indeholder ved dødsfaldet og hvad det er værd - det er en vandring fra rum til rum i huset - en meget spændende vandring, der fortæller om det var en rig person eller et fattigt hjem. Så alt i alt er der meget spændende i skifteprotokoller.

Med venlig hilsen
KaNi

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 16-12-02 22:44

Hej KaNi
Tak for din kommentar. Nu kan jeg da godt se, at det virkeligt kan være relevant for mig også at støve skifteprotokollerne igennem - især fordi det er nogle forfærdeligt rodede forhold der er i min familie og jeg ikke ved hvem der er hvem.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 10:51

Et skifte er den handling hvorved et dødsbo deles mellem afdødes arvinger
(og den efterlevende ægtefælle tillægges sin bodel), eller skifterettens
behandling af et konkursbo, eller deling af et bo i forbindelse med en
skilsmisse.

Kun visse skifter findes omtalt i skifteprotokollerne, mens alle dødsfald
skulle anmeldes til skifteretten fra ca. 1790 og frem (skete dog ikke
altid).

Skifter oplyser både om boet og dets aktiver og passiver, samt hvorledes
disse blev fordelt, samt om arvingerne og creditorer og debitorer.

Skifter findes almindeligvis på det landsarkiv, som skifteretten hører
under, men filmkopi findes som regel også for tiden før ca. 1900 på
Rigsarkivet.

Med venlig hilsen

Ulrich
--

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ykbL9.1494$Hl6.102165@news010.worldonline.dk...
> Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra
> skifteprotokoller?
>
> Hilsen Nakita
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 10:50

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ykbL9.1494$Hl6.102165@news010.worldonline.dk...
> Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra
> skifteprotokoller?
>
> Hilsen Nakita
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

En søgning på Google danske sider giver 793 hits. Der er lidt læsestof.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

Telefon: 9742 4902. Fax: 9741 4106
E-mail: ladegaard@businesspartner.dk
www: www.businesspartner.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 14:53

Hej Ulrich!

Mange mennesker uden for finansområdet kender ikke de fremmedord, du
bruger, så dit indlæg kan virke uforståeligt.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen
"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfda236$0$215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Et skifte er den handling hvorved et dødsbo deles mellem afdødes arvinger
> (og den efterlevende ægtefælle tillægges sin bodel), eller skifterettens
> behandling af et konkursbo, eller deling af et bo i forbindelse med en
> skilsmisse.
>
> Kun visse skifter findes omtalt i skifteprotokollerne, mens alle dødsfald
> skulle anmeldes til skifteretten fra ca. 1790 og frem (skete dog ikke
> altid).
>
> Skifter oplyser både om boet og dets aktiver og passiver, samt hvorledes
> disse blev fordelt, samt om arvingerne og creditorer og debitorer.
>
> Skifter findes almindeligvis på det landsarkiv, som skifteretten hører
> under, men filmkopi findes som regel også for tiden før ca. 1900 på
> Rigsarkivet.
>
> Med venlig hilsen
>
> Ulrich
> --
>
> --
> Ulrich Alster Klug
> København - Denmark
>
> http://www.dk-yeoman.dk
> dannebrog@dk-yeoman.dk
>
> "Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:ykbL9.1494$Hl6.102165@news010.worldonline.dk...
> > Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra
> > skifteprotokoller?
> >
> > Hilsen Nakita
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 15:02

Fra http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/glemneark/skifte.htm

Både Danske Lov fra 1683 og tidligere love har regler for, hvem der kan
arve, og for, hvordan og hvornår man bør holde skifte. Især i købstæderne og
på krongodser kan man godt finde skifter, der går tilbage til begyndelsen af
1600-årene - eller endnu længere! Danske Lov påbød også bl.a. indførelse af
skifteprotokoller - det kom dog først til at gælde for godsejernes
skifteretter fra 1719.
I 1790 og 1792 kom forskellige forordninger om skiftevæsnets indretning og
om arveafgift. Det betød, at alle dødsfald i princippet skulle registreres
af skiftemyndighederne. I 1700-tallets slutning blev der også "ryddet op" i
de mange "småskifteretter", som fandtes især i København. Fra 1817 blev
godsejernes ret til at holde skifte begrænset kraftigt - og fra 1851 faldt
den helt væk.

Mange slags "skifteprotokoller"
Oplysninger om et skifte findes i forskellige protokoller og dokumenter.
Forseglingsprotokollen konstaterer, hvilke værdier, som tilhørte den døde,
og hvem der skal arve. Registre- ringsprotokollen opremser - især i ældre
tid -alle den dødes ting: køer, får, lysestager, strømper, stegepander mv.
Behandlingsprotokollen eller skifteprotokollen fortæller, hvem der skal have
hvad, hvad skiftet koster, hvilke udgifter boet har haft, fx til
begravelsen.

se også

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/glemneark/skifte2.htm
--
Med venlig hilsen

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 13. dec. 2002

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> wrote in message
news:ykbL9.1494$Hl6.102165@news010.worldonline.dk...
> Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra
> skifteprotokoller?
>
> Hilsen Nakita
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:07

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
news:atklpn$b4o$1@sunsite.dk...
> Hej Ulrich!
>
> Mange mennesker uden for finansområdet kender ikke de
fremmedord, du
> bruger, så dit indlæg kan virke uforståeligt.
> Med venlig hilsen
> Bodil Madsen
>>
Ulrichs indlæg er efter min opfattelse en meget letforståelig
forklaring af dette juridiske område. Hvis man ikke er istand til
at forstå de almindelig kendte begreber, som bliver nævnt, må
man nok hellere beskæftige sig med noget andet.

venlig hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 23:03

Forlaget "Slægten" har udgivet et lille temahæfte på 32 sider om
skiftevæsenet, nemlig: "Lad os vedgå arv og gæld!" Om arbejdet med skifter,
hvordan finder du dem, samt 14 siders ordliste med forklaring på gamle ord
og begreber.
Pris kr. 20,- plus forsendelse.
http://www.ssf.dk/slaegten.htm (se: bøger og temahæfter)

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 19-12-02 00:17

Jeg siger tusind tak til jer alle. Det er rart at få uddybet disse ting.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 19-12-02 01:54

Man lærer noget hver dag - mit svar var bare et opslag i et leksikon og derfor ikke særlig uddybende. Men spørgsmålet viser da en hel del om brugernes hjælpsomhed og interesse.
Det er en stor opmuntring for en nybegynder som mig. Glædelig Jul og Godt Nytår til alle. hilsen rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 16:25

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> wrote in message news:<ykbL9.1494$Hl6.102165@news010.worldonline.dk>...
> Hvad er egentlig et skifte og hvilke oplysninger kan man få ud fra
> skifteprotokoller?
>
> Hilsen Nakita

I de foregaaende indlaeg vedrorende skifte protokoller er angivet
mange ting.

Men som jeg ser paa disse indlaeg, saa er den vigtigste grund til at
soge skifte protokollen udeladt.

Jeg soger i saerdeleshed til skifterne for at finde familie forhold
med hensyn til arvinger og vaerger. Der kan ogsaa vaere naevnt
tidligere aegtefaeller som jeg ikke tidligere kendte noget til.

Arvingerne falder som regel ind i de folgende kategorier: Born og
borne-born eller soskende og soskende-born.

Ofte er enkens og arvingernes vaerger ogsaa beslaegtede til enken
eller arvingerne. I saa fald kan for eksempel en enkes vaerge enten
vaere hendes broder, sosters mand eller fader hvis han stadigvaek
lever. Vaergerne for bornene hvis faderen er dod er ofte enten en
myndig bror, en gift sosters mand, en farbror eller farfar hvis han
stadigvaek lever. Hvis det er moderen der er dod, saa er vaergen ofte
igen enten en myndig bror, en aeldre gift sosters mand, en morbror
eller morfar.

En anden VIGTIG grund til at gaa til skifterne er for at finde ud af
hvor arvinger og vaergerne bor. For eksempel, en mand kunne ikke
forlade jordene af det gods hvor han var fodt undtagen han fik speciel
tilladelse inden stavnsbaandets ophor. Mange godser havde jorder i
forskellige sogne og ikke nodvendigvis i nabo sognene, saa han kunne
have faaet faeste paa en gaard maaske langt vaek, men stadig vaek
under samme gods. I den situation kan det vaere svaeret at finde hans
fodested. Hvis der var et skifte efter ham og hans brodre eller hans
fader er naevnt i skiftet med deres opholdsted, saa har vi nu noget at
gaa efter i vor sogen efter hans fodested.

Kim Melchior