/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
skattejagt
Fra : grausen
Vist : 31603 gange
200 point
Dato : 18-06-06 21:54

Hejsa
Jeg har fået til opgave at lave en skattejagt for nogle børn på en campingplads i forbindelse med en sommerfest, så jeg søger gevaldigt hjælp til hvordan jeg griber det an og gerne evt hjælp til nogle små sjove opgaver undervejs, så på forhånd 1000 tak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-06-06 22:02

Et gammelt skattekort skal være lidt brændt i kanterne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-06 22:09

Vigtigt er det at det ikke er alt for nemt, men det skal også lykkes for børnene uden at de føler det kedeligt og svært.

Derfor er det meget vigtigt at tilpasse det til børnenes alder.
Det er sværest hvis de er af blandet alder.
Så må man prøve også at finde på små opgaver hvr de små er bedtst eller i det mindste kommer til at yde en vis indsats. Det kan være noget med at krube ind gennen et lille hul eller sådan noget.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 18-06-06 22:27

Hej grausen,

Jeg har adskellige gange arrangeret skattejagt ved børnefødselsdage og man overraskes over hvad børnene kab finde ud af.
Jeg plejer at lave mellem 5 og 8 poster, hvor jeg med en gåde eller opgave beskriver, hvor den næste post ligger. F.eks skridt og retning til den næste post.
Eller et billede af stedet hvor den næste post er gemt, evt. taget fra en anderledes vinkel end den børnene normalt ser stedet med.
En gåde der beskriver stedet f.eks. Den næste post er gemt hvor der sidder er dyr ovenpå og bevogter den, dette kunne være hvis man har en stenstatue af et dyr.
Eller hvis der er en sø i nærheden kan man skrive " der hvor fiskene bor" eller "ved kanten af fiskenes hjem" osv. osv.

Held og lykke
Michael

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-06 23:14

Hej grausen.

Jeg har osse arrangeret adskillige skattejagter i forbindelse med børnefødselsdage.

Jeg har, som variation til gåderne (som Michael her ovenover, brugte jeg osse gåder) - men som variation har jeg, på den fundne seddel skrevet f.eks. 'I skal hoppe indtil næste post er fundet' eller 'syng Stop den lille kænguru indtil næste post er fundet' - osv.

Men selv jagten påbegyndes sådan:

Du starter med at udlevere 'Post nr.1.' til gruppen - på denne første 'post' skriver du selvfølgelig en lille hilsen, som 'Velkommen til vores skattejagt, håber I vil nyde den og finde skatten - husk at det er vigtigt at I står sammen om opgaven, så lykkes den bedst! I skal klappe i hænderne indtil Post nr. 2 er fundet - rigtig god fornøjelse'....

Derefter er der frit slaw indtil de endelig finder den eftertragtede skat.

God fornøjelse og husk at du endelig ikke må lave skattejagten for lang, børn bliver hurtigt trætte af at lege den samme leg - ikke mere end de foreslåede 5-8 poster (alt efter alder).

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 19-06-06 00:59

På en campingplads vil det være helt oplagt at kombinere ovenstående råd med konkrete opgaver som:

(Affald) Lav tre billeder af affalds-situationer og de skal krydse det bedste af, større børn kan da skriftligt komme med e´t ekstra godt forslag til temaet.

(Hygiene) Igen tre billeder af hvad der er bedst når man går i svømmebassinnet, større børn kan da skriftligt stille forslag til hvordan man får andre til at overholde reglerne.

(Dyr) Igen tre billeder af dyr og de skal krudse af hvilke dyr de har set på campingpladsen og de størrer børn kan da skrive hvilke dyr der skader livet på campingpladsen.

(Samvær) billeder af tre forskellige børnesituetioner ( alene, med andre, larmende) og de større kan da skrive hvad de foreslår til godt samvær med andre.

(natur) hvilke blade/blomster/trær har I set og de størrer kan give bud på hvorfor man ikke må plukke dem.

Ja, og dertil kan jo komme temaer som: forkæl dine forældre, hvor mange is om dagen, vælg den bedste ting på legepladsen, den billigste menu i cafeteriaet, det sundeste på grillen, bedste bud på leg med andre når det regner, hvor har du set kartofler/jordbær til salg ved vejen osv.

Desuden kan der også indgå praktiske opgaver som:
at bringe flest mulige æg hele i mål
flytte mest muligt vand på 5 min.
slå flest mulige pløkker i på 5 min.

point for færreste minutter til at ...... sortere affald, pakke sovepose, få x antal legetøj til at passe i en kuffert, finde en brandhane, fylde en indkøbskurv i butikken efter en given dosmerseddel (snak lige med bestyreren først), spise 20 flødeboller, få en litter is til at smelte, binde 30 slikkepinde sammen (med lakrids-snørre) eller få 10 pakker tyggegummi til at række 20 meter, hvis det skal over i den genre *G*

Børnene går op i det med liv og sjæl, for de VIL vinde!
Så husk at give belønning til alle

Måske finder de vejen til et stort ta´selv bord på den sidste post?
Eller en gratis billet til ??
Eller en velkomst af forældre, der har gjort klar til at bygge drager/papirsejlbåde, ....

Du har alle skønne muligheder for dels at give dine temaer realisme samt at forene forskellige aldre og generationer og ikke mindst at forene alle i en skøn fælles afslutning.

Lykke til
fra
ypsi Q

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 19-06-06 08:59

min erfaring er, at det vigtigste er, at der er en god historie (røverhistorie) - den må gerne være ganske banal og simpel - børnene hopper på den, hvis du selv lever dig ind i historien. Nogen har stjålet skatten... og I skal løse opgaver for at få den til bage. Det er måske sørøveren, som du lige ser et glimt af ind i mellem. Hvis du ser et glimt af den er der også nogle af børnene der ser den.
Og så skal der selvfølgelig være nogle sjove opgaver. Søg på google på skattejagt, og du får en lagn række interessante links...

Selv er jeg helt vild med at lave noget med at smage eller føle. Det giver gys, når man skal smage på noget man ikke kan se - eller røre noget man ikke kan se.... herligt

thorkil

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 19-06-06 09:00

min erfaring er, at det vigtigste er, at der er en god historie (røverhistorie) - den må gerne være ganske banal og simpel - børnene hopper på den, hvis du selv lever dig ind i historien. Nogen har stjålet skatten... og I skal løse opgaver for at få den til bage. Det er måske sørøveren, som du lige ser et glimt af ind i mellem. Hvis du ser et glimt af den er der også nogle af børnene der ser den.
Og så skal der selvfølgelig være nogle sjove opgaver. Søg på google på skattejagt, og du får en lagn række interessante links...

Selv er jeg helt vild med at lave noget med at smage eller føle. Det giver gys, når man skal smage på noget man ikke kan se - eller røre noget man ikke kan se.... herligt

thorkil

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 19-06-06 09:00

min erfaring er, at det vigtigste er, at der er en god historie (røverhistorie) - den må gerne være ganske banal og simpel - børnene hopper på den, hvis du selv lever dig ind i historien. Nogen har stjålet skatten... og I skal løse opgaver for at få den til bage. Det er måske sørøveren, som du lige ser et glimt af ind i mellem. Hvis du ser et glimt af den er der også nogle af børnene der ser den.
Og så skal der selvfølgelig være nogle sjove opgaver. Søg på google på skattejagt, og du får en lagn række interessante links...

Selv er jeg helt vild med at lave noget med at smage eller føle. Det giver gys, når man skal smage på noget man ikke kan se - eller røre noget man ikke kan se.... herligt

thorkil

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 28-06-06 23:10

Tak for svaret vil.du.

også tak til jer andre for jeres råd