/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet videnskab
#NavnPoint
pbp_et 5005
ans 2713
svendgive.. 2675
molokyle 1558
creamygirl 1508
vagnr 1486
o.v.n. 1071
transor 1020
miritdk 995
10  Nordsted1 917
kanonkuglebaneformel
Fra : leifnel
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 16-12-02 02:34

www.xtreme-xmas.dk er der et kanonskydespil.
Man vælger vinkel (fra lodret) og hastighed for at ramme modparten med en snebold.

Jeg ville gerne kunne beregne de nødvendige værdier.

Antagelse:

x = t sin(a) v0
y = t cos(a) v0 - ½gt^2

Men g skal "kalibreres"; enhederne er jo ikke SI-enheder, men pixels.

Jeg skyder så et antal gange med varierende vinkel og taster nedslagspunktet ind i et regneark.
(Nedslagspunktet er ikke nødvendigvis i samme højde som startpunktet, men ovenstående formler gælder jo på hele banen)

A2 = a (Vinkel)
B2 = V0 (Startastighed)
C2 = y (Højde)
D2 = x (Længde)

Af første ligning isolerer jeg t = x / sin(a) v0 : F2 = +D2/(SIN(RADIANER(A2))*B2)
Den beregnede t sætter jeg ind i anden ligning, +(F2*COS(RADIANER(A2))*B2)-($G$2*F2*F2)-C2
og beder Excel finde den værdi af g ($G$2) , der giver
den mindste kvadratsum af afvigelser fra beregnet og faktisk y.

Men det giver ikke noget brugbart resultat.

Den bedste værdi af g giver afvigelser på flere hundrede pixels på hver side.

Så er mine formler forkerte?

Eller hva?



 
 
Kommentar
Fra : findovia


Dato : 16-12-02 19:26

Dine formler ser umiddelbart meget fornuftige ud, lige med undtagelse af at nedslagslængden jo må afhænge af nedslagshøjden, hvorfor den må indga i beregningerne.
Jeg har dog ikke efterprøvet dem i et regneark.

Jeg forstår ikke, hvorfor du skal kalibrere g. Dens enhed er jo m/sek^2. Hvis du omregner pixel til m, så skulle det jo være i orden. Resultatet afhænger naturligvis af den opløsning du arbejder med.

Kommentar
Fra : leifnel


Dato : 16-12-02 19:47

Jeg må kalibrere "g", fordi jeg ikke ved hvor stor skalaen og tyngdekraften i det tegnede univers er.

Højden og længden indgår i beregningen.

Formlen for x og y gælder for alle værdier af t.

Jeg regner så ud for hvilken t, x har den ønskede værdi.
For dette t, hvad skal "g" så være, for at y har den ønskede værdi.

Men g er ikke en konstant.

Mystisk; det kan være jeg skal lave et antal prøveskydninger med samme vinkel, og variere v0.

Måske er affyringshastigheden afhængig af vinklen?


Kommentar
Fra : Master_of_KeFir


Dato : 17-12-02 06:30

Hej leifnel,

antaget at g er programeret konstant for hver snelandskab !

issolere g ud fra ekperimental dat med færreste variabler !

Kast lodret (vinkel = 0) med kraft stigende fra 0% gående mod 100% ( på et eller andet v0 flyver snebolden op og ud over toppen af snelandskabet men den kommer til bage igen ( her kan man bruge et stopur for at regne ud fra tiden)

Så er det bare at tælle pixels til vendepuktet af snebolden.

Mon ikke dette vil give dig din søgte g meget mere præcist (taget i betragtning den cummulerede pixel integer afrundnings fejl for hver flytning af snebolden)



Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177416
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407862
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste