/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genopførsel
Fra : felix30
Vist : 532 gange
100 point
Dato : 18-06-06 12:20

Jeg har været så uheldig at mit hus er brændt. Nu vil forsikringsselskabet så renovere det.

Hele øverste etage er brændt af. Så alle lofter skal rives ned, og beboelsen ovenpå skal så repareres fra de rå væge i stueetagen.

Huset har efterstøbte gulve i ca. halvdelen af stueetagen mens den anden del er trægulve lagt åp bjælker med isolering imellem. Vægene står her direkte på jorden med kampesten under.

Nu er der nogen der siger til mig, at så må de ikke reparere huset. Fordi der ikke er sokkel under det hele. Passer det virkelig?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 12:28

Kedelig oplevelse

Hvis det er den manglende sokkel, der angives som grund til, at de evt. ikke må renovere, mener jeg ikke det er rigtigt, for dengang mit gamle hus brændte var det bygget op på samme måde, hele huset på kampesten.

men vi fik denghang at vide, at såfremt et hus er brandskadet med mindst 50 %, så har man lov til selv at vælge, om man vil renovere eller rage helt ned og genopbygge.

Og da blev der ikke stillet tvivl om husets eksisterende sokkel.

Men få en eller anden bygningskyndig til at kigge på det, og hvis vedkommende siger 50% beskadiget eller derover, så skal du fastholde, at du vil have genopført hele huset.

mvh dova

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 18-06-06 12:34

Det med de 50% er rigtigt. Men der skulle åbenbart være kommet nye regler omkring alt muligt pr. marts i år. Og det skulle være det der er problemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-06 16:09

Der er jo en urgammel tradition for at bygge på syltstene. Det med støbt sokkel er et nyere påhit.
Hvis stenene har kunne holde før, kan de selvfølgelig også i fremtiden, bare de ikke belastes mere end før.

Men huse som er skadet i en grad , så renoveringen ligner genopførsel, skal følge de nye regler.
Derfor har man i forsikringen normalt også en dækning for lovliggørelse. Det betyder at man ikke bare skal have en erstatning så man kan genopføre som det gamle, men også så man kan gør det på en måde, som er lovlig i dag.

De gamle vægge og syltstenfundamenter kan vist umuligt opfylde dagens krav til isolering.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-06-06 20:16

Interessant anskuelse transor. Vil det sige, at hvis ens hus bliver skadet på mere end de 25 % af bygningen, der nævnes i det nye småhusreglement i forbindelse med renovering og efterisolering af villa'er, så kan man få forsikringen til at renovere HELE bygningen? (De' sq' godt jeg ikke har aktier i noget forsikringsselskab )