/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fejl på Canon a 40
Fra : Cartman
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 18-06-06 07:11

Hej. Jeg har et Canon A40, som nr. 2 kamera. Billederne jeg tar ser ok, indtil jeg vil se det på computeren i fuld størrelse, så bliver de helt forvrænget . Skal jeg kaste det over højre skulder??
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-06-06 09:13

Måske er det opløsningen du skal sætte op
dr.dem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-06 09:47

Hvad mener du med forvrænget ?

Fejlen kan jo være det program på computeren, som du bruger til at vise billederne med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 11:32

Jeg har selv et A40, og det tager normalt knaldgode billeder.

Lad mig lige høre hvad du mener med forvrænget, og hvordan du har kameraet indstillet når du tager billeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 12:05

Forresten, har det altid været sådan, eller er det noget kameraet er begyndt med.

Du kan se et billedeksempel fra mit kamere her

http://peecee.dk/?id=44130

Helt råt ubehandlet, direkte fra kortet.

Du kunn evt. prøve at uploade en prøve så vi ka' se hvad du mener:

http://peecee.dk/index.php?p=4

mvh dova

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 18-06-06 18:33

Hej Dova.
Jeg har prøvet at oploade et billede.
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 20:41

Jamen så skal du da lige lave et link til billedet, sådan at vi kan finde hvilket et det er.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 20:53

jeg har på fornemmelsen, at det er dette billede, har jeg ikke ret i det ??

http://peecee.dk/index.php?id=44211

mvh dova

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 18-06-06 21:20

Hej Dova
Jo du har ret.
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 21:25

Okay.

Hvis du kan se billedet i OK tilstand på kameraets display, tror jeg ikke på kameraet fejler noget.

Hvordan lægger du billeder ind i computeren.

Med USBkabel direkte fra kameraet eller bruger du en kortlæser?

Har du prøvet et andet kort i dit kamera.

Og har du prøvet dit kort i et andet kamera.

mvh dova

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 18-06-06 22:09

Hej Dova.
Jeg bruger og har altid brugt et USB kabel. Det er ligegyldigt hvilket program jeg bruger i normal størrelse ser det ok ud, men når jeg så klikker på det går det galt.
Mit andet kamera er et Pana fz20 det bruger sd kort.
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 22:32

Altså, billedet ser godt nok ud i kameraets display.

Jeg tror det måske er dit kort der er noget galt med.
Eller måske programmet i computeren.

Jeg har aldrig kunnet få det til at fungere ved at koble mit A40 til computeren med en USBledning, derfor bruger jeg altid en kortlæser.

Og måske bruger du at slette billederne fra kortet via computeren.

Eller at flytte dem fra kortet ind i computeren.

Prøv at bruge kopierfunktionen i stedet for, når billederne lægges ind.

Og slet altid billederne med kameraets slettefunktion og ikke via computeren.

Du skulle næsten prøve om ikke du kender en der har en kortlæser, så du kan prøve at få billederne lagt ind på en anden computer, så finder du ud af, om det er dit computerprogram der er galt med.

(Ellers koster sådan en ikke mange kroner)

Hvis det så viser sig, at de heller ikke kan indlæses den vej, må du prøve at formatere dit kort.

Men gør det nu i kameraet og ikke ved hjælp af computeren.

Jeg går ud fra, du ved hvordan du gør, ellers:
Tænd kameraet i optageindstilling.
tryk på menu.
Brug piletasten til højre indtil der står opsætning.
Så klikker du på knappen "set" (den med lynet) og når du har gjort det, bruger du igen piletasten til højre indtil der på skærmen står: Formatter.

Og når du har formatteret kortet, prøver du forfra med at tage billeder, om det så ikke virker.

For når du kan se billederne på kameraet og i lille størrelse i god orden, er det ikke kameraet der fejler noget. Det tror jeg ikke på.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 22:43

Nu sidder jeg her og kommer med en masse forklaringer.

Men der er altså noget der ikke passer sammen.

1: Du kan se billederne på kameraets skærm, og der er de ok. (Altså fejler kort og kamera ingenting det kan det simpelthen ikke )

2: I stor størrelse på computerskærmen ser de ud som i det du lagde ind, så det er altså i overførslen til computeren det går galt.

Hvis altså ikke det simpelthen er dit billedvisningsprogram i computeren der er gået i koks.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 18-06-06 23:31

Nå, men nu har jeg spurgt en om det, og fået at vide, at problemet må/næsten kun kan skyldes den måde du lægger billederne ind.

Brug en kortlæser, det virker.

Og nu ved jeg ikke hvor stort kort du bruger, men min erfaring er, at et over 512 MB ikke er godt til det gamle kamera

Ja okay, gammelt og gammelt, af alder er de jo ikke nye.
Men hvis ikke der er ændret i dit kameras tæller, har det jo kun taget omkring en fjerdedel så mange billeder som mit, der er tæt på at runde de 10000 skud , og stadig er så godt som nyt

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 16:26

Hej igen

Blev lige nysgerrig efter at høre om du har prøvet med en kortlæser eller andet, så du har fået konstateret at det ikke er kameraet der er noget galt med?

mvh dova

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 21-06-06 20:05

Hej Igen Dova.
Jeg har ikke prøvet med en kortlæser, jeg ser om jeg kan låne en.
Cartman

Godkendelse af svar
Fra : Cartman

Dato : 02-07-06 07:09

Hej Dova.
Du får de 100 point.
Jeg har lokaliseret fejlen til min nye Canon Zoombrowser ex. Hvis jeg henter billederne over i Picasa så er der intet problem.
Tak for hjælpen.
Cartman

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-06 09:59

Selv tak

Godt du fandt ud af det, og at der ikke er noget galt med kameraet.

mvh dova