/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Photoshop 7 vil ikke gemme gif-billeder
Fra : dreyer
Vist : 692 gange
102 point
Dato : 16-12-02 01:06

En dag begyndte min Photoshop 7 ikke at ville gemme i CompuServe gif-formattet. I starten var det ind imellem, men nu er det permanent at den nægter at gøre det. Fejlmeddelelsen er meget oplysende, men desværre ikke særlig præcis: "Could not complete your request because of a program error". Jeg synes ikke jeg har ændret noget særligt i systemet, eller installeret programmer der skulle have indflydelse på Photoshop.

Jeg har prøvet at afinstallere og derefter geninstallere, men uden held. Jeg har også afinstalleret, ryddet op i reg-basen, genstartet og installeret, men uden held.
Hvad går galt og hvordan får man den til at virke igen?

Jeg bruger WinXP og kan iøvrigt oplyse, at der ikke er problemer med de andre formatter (inkl. RD gif-formattet).

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 16-12-02 01:24

Styresystem??? Filsystem??? FAT32 eller NTFS??

Hvis det er et NTFS-filsystem, så prøv at gemme på en FAT32-partition hvis du har en sådan til stede...

Kig endvidere på http://www.adobe.com/support/products/photoshop.html for adgang til support på dit program... Det kan være en fejl de ikke har oplevet før...

Held og lykke.

;-> Henrik

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 16-12-02 01:45

Har du opdateret Photoshop efter installationen?

Accepteret svar
Fra : NeoNmaN

Modtaget 112 point
Dato : 16-12-02 02:09

jeg vil skyde på dit problem er at du ikke lige har sloget den over på gif i sted står den på jeg elelr noget andet !!! vis ikke hmmm ikke nice ! så prøv at unisteall dit adobe og insteler det igen da der er nogen provo fejl i 7.0 i forhgoldt til 6.0 hel og lykke

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 16-12-02 02:46

Det lyder umiddelbart som om du gemmer "forkert". Du skal gemme under "Save For Web" og ikke "Save As ...". Jeg har en opgraderet PS 7.0 engelsk version på NTFS og har ikke oplevet problemet. Men når du ikke kan af- og geninstallere uden at fejlen gentager sig, må det være fordi reg.basen ikke bliver "renset" for alle reg.nøgler der henviser til PS. Prøv at afinstallere, rens derefter reg.basen med RegCleaner (freeware) fra Juoni Vuorio på http://www.vtoy.fi/jv16/index.php (Ikke at forveksle med Microsofts RegClean, der er noget helt, helt andet). PS gemmer hos mig en hel del nøgler, bl.a. en, der hedder "Save For Web", den fjernes ikke umiddelbart ved afinstalleringen af Windows selv, som jeg formoder du bruger.
Ellers prøv at læse supporten hos Adobe, men jeg må indrømme at fejlen mystificerer mig lidt.

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 16-12-02 02:57

Jeg er normalt rimelig tolerant, men til NeoMmaN, kan vi ikke blive fri for din forfladigelse af vort dejlige sprog, - hvis du har retstavningsvanskeligheder, så brug da en ordbog og ellers gennemgå din tekst en ekstra gang for slåfejl, det er hamrende bedrøveligt at opleve dine indlæg.

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 03:40

jo kan jeg da godt men manger squ en dansk ordbog til mit UK office 2000 :// så hvad skal jeg gøre ??

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 16-12-02 11:29

h_blunck: Jeg kører FAT32 (indtil videre)
rkl: Jeg har ikke opgraderet. Findes der opgraderinget?

Jeg har prøvet at afinstallere, reg-cleane, genstarte og geninstallere, men uden held.

Jeg kan gemme GIF med "save for web", men ikke med "save", men det er jo lidt omstændigt på den måde.

Det er meget mystisk...

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 13:15

save er også kun til at gemme som en psd fil så du sener kan rette i den fil :)) hi hi det er der dit problem er når du ska gemme ska det være over save 4 web ellers kan det ikke la sig gøre at gemme som gif der inde kan du også selv bestemme hvor godt det ska gemmes osv :)) håber du har løst dit problem nu :)

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 16-12-02 13:47

Neonman, det du siger gi'r ikke mening. Godt nok har Photoshop en "save for web"-funktion, hvor man kan indstille nogle forskellige ting, men derfor skal den almindelige gif-gemmer jo også virke. Jeg glemmer jo ikke fra dag til anden at skifte format - fra PSD til gif - når jeg gemmer.

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 16-12-02 14:10

Til rkl og dreyer: Jo, der findes opgradering af PhotoShop til version 7.0 UK, koster ca. 2.500,- og så fik jeg også smidt en PhotoDe Luxe 3.1 (UK) oveni samt en collection fra min forhandler. Men jeg har lagt mærke til, at PS ofte af sig selv henter nye farvestyringer m.v. fra nettet, når jeg starter programmet. Så den opdaterer åbenbart også sig selv for registrerede brugere, fint nok.
Til dreyer: Når du kan, hvad med at nøjes med gemme "Save For Web", tilsyneladende er der for mig ingen forskel til "Save As ..."

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 22-12-02 12:50

: NeoNmaN Dato : 16-12-02 03:40
jo kan jeg da godt men manger squ en dansk ordbog til mit UK office 2000 :// så hvad skal jeg gøre ??

> NeoNmaN
Tage dig sammen og lære sproget. Hvis det er fordi du ikke er dansker eller på anden måde er forhindret i at skrive på nogenlunde ordenligt dansk - så skriv på engelsk eller brugt lidt mere tid på dine indlæg. Jeg tror ikke en stavekontrol i Office vil kunne hjælpe dig til at skrive så man kan forstå, hvad du mener.
Det er ikke for at forherlige Pia K's og VK-regeringens latterlige politik på sprogområdet, men skal vi kommunikere skal vi kommunikere - og så må vi forsøge at finde nogle fornuftige rammer at gøre det indenfor. I dette tilfælde betyder det ikke at vi andre skal begynde at stave som en brækket arm, men at du skal tage dig lidt sammen...

> Spørgsmålet i øvrigt
Compuserve GIF-formatet er et almindeligt anerkendt format og derfor er der en chance for at Photoshop ikke fjerne sine konverteringsfiler når den afinstalleres. Dette hænger sammen med at langt de fleste programmer, inkl. WinXP kan gemme i GIF-formatet og derfor behøves ikke en lang række forskellige konverteringsfiler. Jeg aner ikke om dette har nogen betydning, men hvis du nu f.eks. har Paint Shop Pro installeret (af en eller anden grund!) kan du forsøge at afinstallere dette program også. Photoshop er Gud og Gud bryder sig ikke om at man har andre guder

Og KANDU - hvorfor helvede har i ødelagt smiley-tegnet så der kommer en skide istedet for en klassisk og stilfuld (-: ???? DET STINKER!

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 22-12-02 12:51

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 23-12-02 00:34

hi hi :p jepper sux

Kommentar
Fra : inamarie

Dato : 06-08-03 20:54

Hej.
Som jeg forstår det, så er dit problem at man ikke kan gemme som .gif under "save as".
Det er fordi Photoshop mener at når man gemmer som .gif så er det "for web", altså skal man trykke "save for web" hvis man vil gemme sine billeder / sit grafik som .gif.
Jeg får også nogen gange den der "could not ....blah blah blah" men jeg har dog aldrig fået den når jeg skulle gemme.
Jeg håber jeg fik svaret ordenligt på spørgsmålet.
~inamarie

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 07-08-03 00:33

Problemet opstod ud af ingenting. Den ene dag kunne den godt, den anden dag kunne den ikke.

Kommentar
Fra : nordkyst

Dato : 04-09-03 19:59

kører kun photoshop på mac, hvis billedet ligger i rgb, så konverter til indexcolor, og save as.....
kh. klaus pedersen

Kommentar
Fra : ghostar

Dato : 24-01-04 14:20

Prøv evt. at køre din gif over i imageready og luk den derfra, den er noget bedre til at håndtere GIF end photoshop.
Håber det hjælper