/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Finde store/overflødige filer
Fra : isteengmail
Vist : 379 gange
20 point
Dato : 18-06-06 00:24

Hej
Min HD er ved at være godt pakket, ud af 60 GB har jeg ca. 8 GB tilbage.
Nogen der kender et godt gratis program, der kan vise mig, hvad der fylder/hvor det ligger...altså kan give mig et overblik?

MVH

Steen
Rock & Roll Podcast: www.spentrup.com

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 18-06-06 03:17

Du kan med Apples Finder let få overblik over hvad det er der fylder på din harddisk.
Når du har åbnet din haddisks oversigts vindue i finder vælger du "som liste" fra oversigts menuen (tastaturgenvej cmd+2). Vælg derefter "Vis oversigtsvalg" fra samme menu (cmd+J) og kontroller at fluebenet er sat for "størrelse" og for "Beregn alle størrelser". Det kan godt tage et stykke tid før alle størrelserne er beregnet og værdierne dukker op i kolonnen "Str." Du kan også sortere listen efter omfang ved at klikke på kolonnens titel.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 18-06-06 06:56

Hej Steen

Før Tigeren kom, brugte jeg et lille program, der hedder
WhatSize, til at overskue, hvad der fylder på disken. det er faktisk et program, der virkelig giver overblik. Nu bruger jeg ofte Finders søgefunktion, hvor jeg vælger, hvilken str., den skal søge efter.

Jeg har fået 870 mb fri, ved at køre et lille program, der fjerner de sprog
fra styresystemet, man ikke bruger (Monolingual). Jeg fjernede alle sprog pånær dem, der bare havde antydning af
engelsk og det danske, som jeg kører med. (Havde dog en bivirkning med acrobat 7, der ikke ville starte rigtigt efterfølgende, men det løste sig selv en tilfældig automatisk opdatering, men ellers kan man vist bare installere acrobat igen. – Problemet opstod ikke, da jeg gjorde det i Panther-versionen første gang, men efter opd. til Tigeren, hvor jeg kørte programmet igen).

Printerbeskrivelser kan også fylde meget, hvis du har mange liggende, du
slet ikke bruger.

I Finder har du i øvrigt også mulighed for at komprimerere filer, men den funktion, har jeg ikke selv brugt.

Du kan hente de to gratis programmer på:

http://www.id-design.com/software/whatsize/

http://monolingual.sourceforge.net,

eller du kan prøve at søge på Monolingual eller Whatsize.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : isteengmail

Dato : 18-06-06 10:39

Hej, og tak for hjælpen, begge to.

Jeg brugte begge jeres råd, og de var gode hver for sig.
Fik da reddet et par GB i land igen

MVH

Steen
Rock & Roll Podcast: www.spentrup.com