/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skift af de små fjedre i kobli
Fra : spooff
Vist : 717 gange
200 point
Dato : 16-06-06 19:18

Har sat en Leovince Handmade på min nye Derbi Gp1 Revolution. Der følger 3 stk. små fjedrer med der skal i, da den tilkobler meget sent og derved får scooteren til at flyve afsted ved omkring 50 km/t. Der er ikke tun på , men er afdroslet helt og kørte inden 85-95. Er det nødvendigt at skille hele koblingen ad for at skifte de 3 fjedrer??

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-06-06 19:44

JA.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-06-06 19:47

De skifter ikke sig selv, men få det rigtige værktøj
ellers går det værre end INTET.
= kørestop

Du kan købe fjeder//aftrækker hos Biltema eller HNyborg
Men gør det ordentligt, første gang.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-06-06 19:50

Altså skille af, du skal stå med DYRET i hånden, før du kan lave noget.
Og husk at sætte fjedrene rigtigt, kan godt få et VRID eller 2, hvis man har travlt.
Og det DUÈR ikke, da fjederen så bliver for stram.

Kommentar
Fra : spooff

Dato : 16-06-06 19:56

Ok, men skal den skilles HELT ad eller skal jeg bare have den af. ??

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 210 point
Dato : 16-06-06 20:12

Godt spørgsmål.

Du skal jo ind i koplingen, hvilket kræver, at du har den i hånden//////skruestik
Hvor du så sætter nye fjedre på..

Men er du helt NY I DET, ville jeg ofre en timeløn hós en mekaniker.
Ellers bliver det for dyrt for dig.

De plejer at lave det mens du veenter, hvis du lige tager en snak med dem.

Eller kan en "lokal" bilmekaniker også lave det.

Men som sagt, kender du intet til det.
HOLD FINGRERENE VÆK.

Men sikke dog et optræk du har fået dig

ville ønske det var min.

Godkendelse af svar
Fra : spooff

Dato : 16-06-06 20:59

Er ikke helt ny, men har ikke lige rodet med koblingen før

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-06-06 21:06

Så er det en MEGET god IDE`at gå gå til
knallertlægen, da det ellers meget hurtigt, kan komme til at koste en FORMUE.
Hvilket vil sige, at du næsten kan købe en NY KNALLERT.

Har selv opgivet at rode med det selv mere, men ved lidt om det.

Hej.
Og Held og Lykke med overførings´kræfterne.
Ville ønske jeg havde dit optræk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-06 21:32

Du skruer møtrikken løs både på vario og på kobling. (Nemmest med trykluftnøgle/slagnøgle)
Nu kan koblingsskålen tages af.
Og den yderste del af varioen for at få remmen af:
http://www.scootertuning.net/img/howto/piaggio_koppeling/piaggio_koppeling_5.jpg
Så trækker du koblingen ud, og skruer den store møtrik yderst, af som holder koblingsdelene med fjederen samlet:
http://www.scootertuning.net/img/howto/piaggio_koppeling/piaggio_koppeling_7.jpg
http://www.scootertuning.net/img/howto/piaggio_koppeling/piaggio_koppeling_8.jpg
Så skifter du fjedre.
Så sliber du med let hånd koblingsbakkerne af med sandpapir, kun 1/4 mm eller indtil den hårde overfladebelægning er væk. Desuden må du gerne slibe koblingsskålen godt indvendig.
Blæs alt ren med trykluft.
Samling:
Så må du op og balancere med begge sko, for at presse fjederen sammen, for at en anden person imedens skruer den store møtrik fast igen.
Bemærk at koblingsakselen styres af et leje, ude i sidedækselet, derfor skal det ved af og påmontering tages lige ud og ind, desuden giver man lejet lidt smøre/motorolie ved samling.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-06 21:37

Ups, du ikke bruge mine indlæg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-06-06 21:45

Daw pallebhansen....

Ville nødigt til det, før jeg "næsten "vidste hvor DET HELE, sidder.
Det går, nu omdage for hurtigt, med at lære KNALLERISTER at køre//lave det ordenligt.
Ikke fordi mine løsninger er de værste, men

Og hvis den er vant til at køre mere end 80 med den kopling,,,,,ikke variator.
Ville jeg nu heller ikke ofre tid/spildt arbejde, med at selv skulle skifte fjedrene,
Men det har så noget med GÅ`PÅ`MODET at gøre.
En forhandler, skifter dem på mindre en 1 time.
Hvis han ellers, kan finde koplingen.

Og der aftrækker til koplingen, og så er der kabler i skjoldet.

Gider det ikke mere,,,,,,min mening.

Håber ikke vi bliver uvenner IGEN

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-06 22:27

Næ da Sofus vi bliver ikke uvenner, men spørgeren, spørger om noget, jeg skriver en hel masse, tjekker endda at der ikke er kommet nye indlæg, (Ser nederst om der står tak for svaret XXX, det gør der ikke) sætter så det skrevne ind, og opdager så at spørgsmålet er lukket?

"Det går, nu omdage for hurtigt, med at lære KNALLERISTER at køre//lave det ordenligt."
Ja fuldstændig rigtigt.

"Ville jeg nu heller ikke ofre tid/spildt arbejde, med at selv skulle skifte fjedrene,"
Næ, det ville jeg heller ikke, men unge mennesker elsker at skille ad (Forhandlerne tjener millioner. Jeg kender en ung mand der har startet foretning, (Sælger tun mm)køber flere gange om året hjem for tocifrede millionbeløb, kører selv rundt i splinterny million BMW, og kigger en gang imellem ind i forretningen, han er 21 år?)

"Og der aftrækker til koplingen, og så er der kabler i skjoldet."
Nej det skal man ikke, og nej der er ikke kabler i skjoldet
VH Palle Hansen