/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af køkkenlåger
Fra : Vix1
Vist : 1194 gange
50 point
Dato : 16-06-06 12:31

Vi skal til at sætte et 60 er køkken lidt istand- der er nymalede låger men vi vil gerne give dem lidt farve. og så står jeg og kigger på vandbaseret træ og metal maling og oliebaseret panel maling osv - hvad er bedst??
Lad være med at sige jeg skal få hjælp i en malerforretning - køkkenet skal skiftes om maks 2 år så der skal ikke ofres så megt på det..
så det bliver nok byggemarked eller bilka maling

Mie

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 16-06-06 12:36

så lader jeg være med at sige, at den eneste holdbare løsning er at sende dem til en autolakerer. Det giver en holdbar og stærk overflade - og er faktisk ikke urimeligt dyrt...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-06-06 13:23

Se på glansen! Højere tal, mere blank, nemmere at rengøre og des stærkere er malingen; generelt set.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 16-06-06 13:28

De fleste byggemarkeder har også udmærkede maler afdelinger (nok ikke lige Jem og Fix og andre lavpris), og det koster altså ikke noget at spørge......

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12923, i denne artikel skriver idenyt om træbeskyttelse, og hvilken type der kan male oven på hvad, mon ikke det samme gør sig gældende for indendørsmaling. Jeg aner det ikke, men ved ihvertfald at du skal slibe lågerne grundigt ned og vaske dem i grundrens før du maler dem, og personligt kan jeg bedst lide at male med vandbaseret maling, fordi det lugter mindre og er meget lettere at gøre rent efter.

Held og lykke

Vh Fjendsbo

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-06-06 15:09

en bilka maling er fin, bare sørg for en rigtig høj glans så lågerne kan tørres af.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-06-06 17:44

hej
husk at vaske dem af i grund rens eller end lidt biligere salmiak spiritus(er god til at rense luft veje)
og så slip dem let inden maling og selfølgelig rengøres bedst med alkyd maling husk udluftning
uder hele prossen

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 17-06-06 12:25

Du er nødt til at vide, hvilken maling de har været malet med før. Ellers risikerer du, at de bobler helt vildt (erfaring suk, støn, pust ) Oliemaling er nok det bedste i et køkken.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-06-06 13:03

netop! en krasbørstig olieakyd på en knapt så god akryl eller plastmaling og..........................

boble boble boble...............

der sker knabt så meget den anden vej rundt.

Du kan komme akryl på alt uden bobleri, men det er ikke sikert detbinder lige godt på alting, det kommer an på den nye maling.

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 19-06-06 11:07

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-06 16:28

Selv tak. Held og lykke med lågerne.
Hilsen Jette