/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel og lås celle i alle ark?
Fra : Hoopstar
Vist : 3954 gange
40 point
Dato : 16-06-06 12:07

Hej.. ville høre om det var muligt at låse en celle i en masse ark på samme tid? så man ikke skal ind og klikke på frys ruder i hvert enkelt ark?!

har kun 40 så de bliver 40 point

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-06 12:14

Hvis det er i et tomt ark, kan du fryse ruder og derefter kopierere arket. Når du så har to ens ark, kan du markere dem begge ved at holde ctrl inde mens du klikker på dem og så kopiere to på én gang. Næste gang kan du kopiere fire ark, næste gang otte ark os

Det dur selvfølgelig ikke, hvis du allerede har en masse ark udfyldt med tal.

Simon

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 16-06-06 12:39

Hvis det er celle der skal låses:
Du skal først markerer alle ark. Klik på det første ark. Hold SHIFT nede mens du klikker på det sidste ark. Klik på firkanten der ligger mellem kolonnebogstaverne og rakketallene. Klik på Formater, Celler. Vælg Fanebladet Beskyttelse. Fjern fluebenet i Låst.
Klik på den celle der skal låses. Vælg Formater, Celler og vælg fanebladet Beskyttelse. Sæt flueben i Låst.
Ophæv ark grupperingen ved at højreklikke på et af arkene og vælg Opdel grupperede ark.
Klik nu på et ark ad gangen og vælg Funktioner, Beskyttelse, Beskyt ark...

Hvis du vil fryse:
Så følg Sion's måde!

Kommentar
Fra : Hoopstar

Dato : 16-06-06 12:51

jeg har måske lige fået skrevet en smule forkert.. men det var det sion forklarede.. jeg havde håbet man kunne fryse celler i alle ark på en gang.. men må desværre bare fryse enkeltvis i stedet..

Godkendelse af svar
Fra : Hoopstar

Dato : 16-06-06 12:53

Tak for svaret sion. tja.. det var ikke hvad jeg havde håbet men sådan er det jo..

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-06-06 13:06

Jeg tror egentlig nemt jeg kan lave en makro, som kan løse dit problem...

Har de forskellige ark fortløbende navne, såsom Ark1, Ark2, Ark3 osv.?

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-06-06 13:37

Så har jeg lavet det... Kunne jo ikke lade være

Indsæt nedenstående makro i dit regneark.
Det gøres nemmest ved, at du du under menuen Funktioner -> Makro klikker "Indspil makro". Tryk herefter på den fremkomne stop-knap. Nu skal du åbne Visual Basic Editoren under samme menu. I editoren åbner du Module1 under mappen Mudules, som står på listen til venstre. Her erstatter du den tomme makro (som du selv lige har indspillet) med nedenstående script.
Du skal selv indtaste i sriptet hvilket ark, der skal startes med, samt ved hvilken celle, der skal fryses.

Herefter skal makroen bare køres i Excel, hvilket gøres under Makro i samme menu som før.

Kode
Sub Makro_FrysRuder()
'
' Makro indspillet 16-06-2006 af Simon
'
' SKRIV DINE PREFERENCER HERUNDER

Start_med_ark = 1
Frys_ved_celle = "B2"

'STOP HER

Ark = Start_med_ark - 1
Antal_ark = Sheets.Count

Do
Ark = Ark + 1
Sheets(Ark).Select
Range(Frys_ved_celle).Select
ActiveWindow.FreezePanes = True

Loop While Not Ark = Antal_ark

End Sub

Simon

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 15:12

Fiks lille makro Simon.

Kommentar
Fra : Hoopstar

Dato : 16-06-06 16:29

Ja det må man sige.. det vil jeg lige prøve tak for det