/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken plade til havebord
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 1600 gange
300 point
Dato : 16-06-06 07:16

Jeg har fået nogle flotte fliser til overs og har tænkt mig at bruge dem til et havebord - sat på en plade med fliseklæb. Fliserne er ret tykke, så jeg havde tænkt mig at lave brede fuger med små strandsten og/eller knuste muslingeskaller imellem. Der skal selvfølgelig en kantliste rundt om bordplade. benene skal være runde stolper i en passende tykkelse.
Jeg har 2 spørgsmål:
1. kan man bruge en almindelig spånplade (sådan en har jeg nemlig). Bordet skal stå ude hele året, men under et halvtag, og der kommer som sagt lister rundt om bordet, så hvor meget fugt vil det suge? Hvis ikke, hvilken slags plade skal jeg så købe?
2. Kan man få klar (gennemsigtig) fugemasse, så man kan se ned til stenene. Jeg kunne nemlig tænke mig også at lave et mønster i sten og skaller i midten på en sort bund i stedet for en eller to fliser.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 300 point
Dato : 16-06-06 09:32

jeg syns du skal bruge en vandfast krydsfinerplade, en alm. spåndplade er meget følsom over for fugt.
Du kan bruge polyester til fugerne, sådan noget som du bruger til glasfiber.
nilsg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 09:47

1. kan man bruge en almindelig spånplade (sådan en har jeg nemlig). Bordet skal stå ude hele året, men under et halvtag, og der kommer som sagt lister rundt om bordet, så hvor meget fugt vil det suge? Hvis ikke, hvilken slags plade skal jeg så købe?
..............spånplade er nok det værste du kan bruge - den er ikke særlig stærk og så tiltrækker den fugt og vil "vokse"
Jeg ville også bruge vandfast limet krydsfiner og behandle pladen med olieholdig træbeskyttelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-06 12:22

Nej, som sagt dur spånplade ikke. Det vil blive ødelagt bare af den fugt som fliselim og fugemasse afgiver.

Vandfast krydsfiner af en vis tykkelse, da pladen ellers vil bue af vægten fra fliserne.

M.h.t. det "gennemsigtige" felt du gerne vil lave, så kan man i hobbybutikker få et materiale.

Noget støbemasse til at lave gennemsigtigt acrylglas/plastic.
Det var vældig populært for nogen år siden.

Og jeg ved ikke om du nogensinde har set sådan nogen "billige souvenirting", til at stå "til pynt"
Gennemsigtige klodser eller figurer med f.eks. indstøbte strandskaller, konkylier o.lign.

Man kan forresten også få det som toiletbrædter, sådan lidt bizart

Det er lavet på samme måde.

Man smelter materialet og når man har anbragt det man vil støbe ind i en ramme, form el.lign. hælder man den flydende støbemasse over, og når det så er kølet af, har man en helt glat overflade med tingene indstøbt i.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 09-07-06 06:51

Tak for svaret nilsg. Og undskyld den sene accept. Vi har været ramt af lynnedslag. Jeg havde slukket computeren og trukket stikke ud, men havde glemt at slukke for modem og telefon, så vi har været uden telefon i 8 dage og internet i tre uger og har siden haft huset fyldt af liggende gæster.
Men vi har i mellemtiden fået lavet bordet. På en tyk krydsfinerplade. Som ben brugte vi firkantede stolper, som vi malede med sort træbeskyttelse og satte på et godt stykke inde med 2 vinkeljern på hvert ben samt en laaaang skrue gennem bordpladen ned i benene, så bordet ikke får hængebug og står fuldstændig urokkeligt.
Jeg opgav ideen med de brede fuger med sten i. Lavede i stedet et midterfelt med slebne strandsten lagt ned i den hvide fugemasse. Det ser hammerflot ud, bordet er let at tørre af, og alle sidder og "aer" de blanke sten i midten.
Da jeg jo havde de (dyre) fliser i forvejen, står hele molevitten i 720 kroner, og det er da billigt for et helt unikt terrassebord.
Til Dova:
Jeg kender godt den der akrylmasse. Prøvede det selv i tidernes morgen, men det er noget giftigt stads, og det udviklede en stærk varme som gjorde, at jeg ikke rigtig turde bruge det mere efter første forsøg.