/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Findes der en Harddisk-mester?
Fra : lyhne1
Vist : 1093 gange
200 point
Dato : 15-06-06 20:32

Hejsa

Jeg er kommet lidt på tynd is.. Jeg har næsten lige investeret i en WD 2.5" HD model WD120VE

Det er planen at den skal sidde i en vosonic X's drive vp 2160 (HD-box med indbygget kortlæser) og fungere som lager for vores fotos på en snarlig længerevarende rejse.

I dag beslutter jeg mig for at se hvor lang tid batteriet kan holde, så jeg giver mig til at kopiere et hukommelseskort over på disken flere gange efter hinanden.
Pludselig begynder disken at hakke (rent fysisk klikke) i det, og går så pludselig i stå.
Jeg har forsøgt at nulstille boxen, uden held. den melder HD-fejl.
Når jeg sætter disken direkte til min pc (via en usb adapter) og kører WD-Diagnostics får jeg Nedenstående fejl
Kan jeg gøre noget? eller er disken bare afgået ved døden?:
På forhånd tak for hjælpen

Lyhne1

Test Option: QUICK TEST
Model Number: WDC WD12 00VE-00KWT0
Serial Number: N/A
Firmware Number: 01.0
Drive Type: USB
Capacity: 120.03 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: FAIL
Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error!
Test Time: 20:01:01, June 15, 2006

Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: WDC WD12 00VE-00KWT0
Serial Number: N/A
Firmware Number: 01.0
Drive Type: USB
Capacity: 120.03 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: FAIL
Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error!
Test Time: 20:01:06, June 15, 2006

Test Option: WRITE ZEROS
Model Number: WDC WD12 00VE-00KWT0
Serial Number: N/A
Firmware Number: 01.0
Drive Type: USB
Capacity: 120.03 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: FAIL
Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error!
Test Time: 20:01:14, June 15, 2006

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 20:40

Den bør ligge stille når den er i brug
Du skal holde øje med batterikapasiteten så den ikke kommer for langt ned.
Du bør slukke den før du tager kortet ud
Hvad er den formateret i - helst FAT 32

Jeg har selv en X-drive med 5 GB som jeg har brugt nogle år på rejser.

Start comp
og sæt så sæt din vosonic X's til
H-klik på denne comp og vælg administrer
vælg diskshåndtering
kan du se den nede til højre (rul evt med pilen)

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-06-06 20:51

Hejsa e.c

-FAT32
-Jeg kan ikke se den under administration
-Der er ingen reaktion, når jeg sætter kablet i. Hvis jeg monterer den i vp2160 finder min pc ligeledes kun de 2 drev(kortlæsere)

Lyhne1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:06

Når du laver de test du har beskrevet hvor gør du det og med hvad for der kan du da godt se disken.

Hvad med RAW. Har du kigget efter om det kunne været dette fænomen der er på spil

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 21:07

Det er > administration > diskhåndtering > nede til højre (det er der du har kigget...ikke)
Comp. harddisk kan også ses der.

Min er en ældre VP 2060 med lille betjeningsrude..............men nu bruger jeg en bærbar Compaq til billeder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 21:11

Ja det har Fijala da ret i.............du kan se disken - kan du høre den starte op.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:22

for at se om disken har ændret filformat kan du højreklikke den og se hvilket filformat den har. Hvis det nu skulle have ændret sig til RAW, skal der noget helt andet igang med filgendannelse osv, men det kan vi komme ind på senere når du har fundet ud af filsystemet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:23

Når du siger du ikke kan se den under administration er det så når du montere den ind som en alm disk i en pc. Så er det måske jumperen der ikke sidder korrekt. den må jo ikke gå ind som en master hd på primær kablet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:25
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 21:36

http://www.finnjensen.dk/hddbox.htm
Vp 2160
Der er en startknap og en overførselsknap
fra memorykort til batteridrevet HD (230v lader)
den kan tilsluttes PC via USB

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 21:43

Du har haft den i en USB adapter .......... alle USB HD skal stå som master.
Men det er jo i batteritilstand at den stoppede.
Når du afprøver på comp via adapter/USB hd holder...........starter HD så du kan mærke det ved at lægge hånden på

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 22:25

det var nu hden jeg mente og ikke "boksen"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 22:28

ikke fordi det er det der er fejlen men hvilket styresystem kører du. Din Vosonic er ikke til Xp ?????

http://www.finnjensen.dk/vosonic2160tekdata.htm

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-06-06 23:38

Hejsa
Tak for de mange, og især hurtige svar..
Lidt uddybende oplysninger.
OS: Win XP Disken var formateret i Fat32, vis Vosonics eget program, og fungerede under XP

- Under administration, dukker kun mine interne Harddiske op, ingen WD.
- Jeg anvender WD's eget HD program ("WD Diagnostics" også kaldet "Lifeguard") Desuden bruger jeg lige nu "Easy Recovery" til evt. at se hvad den melder om disken.
(den siger: Full Diagnostic Test for drive WDC WD12 00VE-00KWT0 failed, physical drive problems have been found indicating your hard drive is physically unstable)
- Ja, jeg kan mærke den kører, Dog giver den et lille mekanisk klik, efter et par sekunder. som lyder forkert
- Jeg kan Kun! se disken i de to nævnte programmer, altså ikke i administration/stifinder. etc..

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-06-06 23:45

Jeg kan forresten se disken i enhedshåndtering, under diskdrev. Men ikke i Diskhåndtering

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 23:48

For at jeg skal forstå det så ser det ud til at alle 2,5" hd passer i. Altså de kan monteres inden i eller er der noget jeg har misforstået
Hvis det er sådan så prøv at pille hden ud og monter den over i din pc som slave disk for så at se om den kan blive detected

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-06-06 23:51

Jeg har intet kabel til at montere disken internt.

Jeg har dog en omformer (Endestykket fra en ekstern HD-box) så jeg kan tilslutte den som alm. ekstern HD. Det er den lige nu.
Dt er ikke VP 2160 der fejler noget. Det er disken.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 23:55

ja det er jeg klar over men det var bare for at se om der er noget galt med disken. Er der ikke plads til idestik bag i disken for så er det vel bare at montere den ind på et af dine 2 idekabler som slave

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-06-06 23:56

Og ja, Du har forstået det korrekt. Alle (der følger standard målene) 2.5" diske kan monteres i 2160..
Den kan godt detekteres, i hvert fald i enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 00:01

Hvis nu du får den monteret skulle den gerne blive detected at din pc. Og sæt endelig jumperen bag på brænderen som slave. Så skulle du gerne kunne se den i Denne Computer hvor du højreklikker den og vælger egenskaber. Så er det der gerne skulle stå FAT 32 under filsystem, Gør der det er den side af sagen iorden. Så kan du derefter gå videre og undersøge disken for evt. fejl via programmet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 00:02

En smart lille sag må jeg indrømme. Jeg er helt misundelig

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 00:05

Stikkene er ikke ens.. Stikket på min disk er væsentlig mindre end et standard ide til 3.5"

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 00:08

Ja, den er drønsmart... Især når den virker

er egenskaber for disken i enhedshåndtering, står. bl.a.
status: ulæselig
Partitionstype: ikke tilgængelig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 00:17

ja og du har selvfølgelig ikke en adaptor fra det ene til det andet. Det jeg er lidt ude efter er at filsystemet muligvis har ændret sig fra FAT32 til RAW som er ulæseligt for styresystemet. Ihvertfald når det ligger som filsystem. Hvis det er det der er tilfældet skal vi igang med en formatering igen og en evt gendannelse med nogle programmer som kan læse RAW.
Hvorfor det sker er meget uvist da der iike er nogen der kan komme med en forklaring på fænomenet, men lad os nu lige se tiden lidt an.

Du kender vel ikke lige en der har et adapterstik eller kan det jo købes, ser lige om jeg kan finde et link.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 00:22
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 00:25
Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 00:36

Jeg kan godt se hvor du vil hen.. (Og godt spottet) Jeg har lige oprettet en diskette, så jeg kan starte et HD-program op i dos.. Men det virker selvf. kun når disken er intern

Tror du virkelig det er problemet? Det er ikke disken der er død??

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 07:44

Jeg har lige prøvet med Killdisk, Som vel ville gøre det samme som ovennævnte program i DOS? Men den melder fejl.. BAD sector1. Bad Sector 2 etc...
Jeg ser lige om jeg kan få fat i den der adapter i dag...

Lyhne1

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-06-06 08:30

Disken er simpelthen i stykker og skal byttes af din leverandør.

Grunden til at du kan se den i enhedshåndtering er at det er usb controlleren der fungerer som mass storage controller, og den er den der står der i enhedshåndteringen.

De er følsomme og skal behandles rimeligt forsigtigt selv om de er til bærbare computere.

Temperering før de tændes - lad den stå udpakket en tid før du tænder og anvender den - og pas på fugt !

Jeg vil anbefale dig at vælge en mindre 40-60 GB - og så måske tage 2-3 ekstra diske med.

Husk også ekstra fotokort hvis du skal til lande hvor man ikke tager det så højtideligt med kopier.
I Kina er f.eks SanDisk kort ofte nogle dårlige kopier.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 08:45

Hej Jens

Tak for dit indlæg.. mht. usb-controlleren- Så kan den faktisk godt se "WD1200ve" (altså ikke usb-controlleren) i enhedshåndtering.. Men mit bud er altså også den er dødd.. Og så er den kun godt en uge gammel
Jeg har allerede sendt en forespørgsel til computerne.dk- Hvor jeg har vedhæftet den rapport, jeg indleder med..
-Er de mindre diske da mindre sårbare?
-Jeg skal starte turen i malaysia, hvor jeg havde planlagt at købe et eller to ekstra Memory-kort.. Men jeg skal måske hellere vente til vi kommer til Sydney (eller købe hjemmefra?) for at undgå kopier?
- Grunden til at jeg valgte så stor en disk, er såmænd ikke at jeg regner med at tage 60.000 billeder, mere at jeg så kunne bruge den som ekstern HD, når vi kom hjem igen.. Så måske 80-100 ville være rigeligt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-06-06 09:12

Ja mindre kapacitet = større pålidelighed. Derfor vil det være bedre med flere ens diske.
Helt ens diske fordi så har du automatisk reservedele til rådighed.

Flytransport - medbring alle dine databærere i håndbagagen (Gælder også CDer) - Bagagerum i fly kan blive extremt kolde - og temperatursvingningerne er ikke gode for udstyret, og CDer kan være ganske skrøbelige i en tid efter flyet er landet, og dermed gå itu ved slag på bagagen.

Malaysia er også et kopivare land.
Jeg taler af erfaring - en kunde havde købt i 1GB kort i østen - Lignede rigtigt meget et sandisk, men var ikke en nøjagtig kopi - og efter at have taget 1 GB af billeder gik kortets FAT i udu, og kortet kunne pludselig kun addressere de første 222 MB - recovery af rest var umulig.

Ved anvendelse af udstyret i østen - vent med at spille over på disken til du kan gøre det i tempererede lokaler, og sørg for at alt udstyret er akklimatiseret før du tænder det.

Altså, lad være med at tænde og bruge diskudstyret den ene dag ude i regnskoven i 40+ grader og 95% luftfugtighed, og dagen efter i klimatiseret 19 grader og affugtet til 60%.
Datakapaciteten for de ekstreme omgivelser skal du have dækket ved at have kort nok.
(Brug ikke microdrive eller anden mekanisk datastore i kameraet under ekstreme forhold)

Medbring en cd med smartrecovery, så du kan redde et fotokorts indhold på en tilfældig PC (internetcafe) medens du er derude.

http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/dk/welcome.htm

BEMÆRK at det er SMARTRECOVERY du skal downloade og medbringe istallationsfilen på CD.

God tur - og brug www.diskhelp.dk - hvis du kommer i vanskeligheder med medierne (data altså).

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-06-06 09:15

WD informationen i enhedshåndtering er så fra boardet på disken, den klikker fordi den ikke kan læse drevparameterne der står på selve disken.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 09:27

Til at afprøve/slette 3.5" harddiske har jeg en afsavet HD holder (USB) med stikkene fri så HD lige er til at sætte til. HD viser sig straks i administration > diskhåndtering.
Til 2,5" HD har jeg en lille adapter som passer til 2,5" > 3,5" og der viser HD sig straks selv om den ikke er formateret.
Den skal vise sig i >> administration > diskhåndtering << ellers er der fejl på harddisken.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 11:51

Lyhne1 - prøv lige at hente dette program:
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Start programmet
+ ud for lager
fysiske drev
under drev står der noget med USB device Hvis du er heldig
neden under står oplysninger om din harddisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 18:01

Se nu kommer der flere eksperter på banen. Jeg må indrømme at jeg hælder også mest til at disken er smadret, men det er bare for at fastslå om der evt. kunne være RAW der drillede.
Hvis den er smadret og kun er en uge gammel vil jeg henvende mig til forhandleren og beklage min nød.
Jeg er enig med Jens T i at flere små diske er bedre en en kæmpe. Så er du ikke så ømtfindlig mht nedbrud for når først en disk er fuld skal den jo bare lægges til side og en ny monteres
Smartrecovery er et fortrintlig program der kan redde slettede billeder fra et memorycard, har selv prøvet at redde en hel sommerferie med masser af billeder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 20:22

Fijala - der er ingen billeder på den harddisk som skal bruges..........den er(var) ved at blive testet.

Lyhne1 - hvor længe vil du være væk / hvor mange billeder regner du med at tage.

Ps. Du tilhører vel ikke starbæk-Mølle slægten.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-06-06 21:44

Hejsa..
Hold da op hvor hjælpen vælter ind nu Dejligt..
lidt svar/kommentarer i vilkårlig rækkefølge:

- JensT-> øv, nu har jeg jo købt en 120Gb disk.. Jeg ser hvad Computerne.dk er villige til. (jeg håber/regner med ombytning) Dog har jeg mere at bruge en stor til, når rejsen er overstået..
God ídé med det der smart recoveryy.. Er allerede hentet.(der er ikke noget i vejen for at have det på en MicroCruzer i stedet vel?)
Diskhelp.dk er måske gode? Meget pudsigt, de ligger faktisk meget tæt på mit barndomshjem, men kender dem dog ikke
Mht. kopivarer, så køber jeg nok enten herhjemme, eller i Australien, der burde det vel være i orden.. og så meget kan der ikke være at spare på et par 512Mb Memory-stick..

e.c-> Tak for linket, der står ganske rigtigt drevet.. Men vinduet nedenfor er tomt, så det er vel samme årsag som JensT nævner ovenfor?
Der var faktisk billeder på disken, tror jeg.. Jeg var i gang med at kopiere et hukommelseskort da den crashede...
Jeg aner ikke hvor mange billeder jeg skal tage, men pladsmangel må ikke være grunden til at jeg sparer på billederne. Jeg skal være væk i 6 mdr.
Starbæk-Mølle? nej. Nærmere Lyhne-Nielsen fra det nordlige Jylland (Tror jeg nok, jeg kommer far ca 3-4 generationer tilbage..)

JEg tror jeg fik kommenteret alle svarene? Jeg har forresten sendt de data fra WD-programmet (dem jeg nævner øverst) og har lige fået dette svar:
Regarding to that report, the drive is broken. When a drive can be fixed, the programm would offer you that possibility.
The best way to replace the drive would be to contact your reseller.

Det lyder dødt ikke?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-06 21:58

e.c.

nej jeg er nok klar over at der ikke er billeder på hden nu men for forklaringens skyld ville jeg vælge flere små diske og for sikkerhedens skyld ville jeg tage smart recovery med på tur og hvis man så var uheldig og havde fået slettet et kort til kamaraet kunne man så lige gendanne billederne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 22:20

Ok Fijala.

Lyhne - det er fordi navnet Lyhne optræder i en slægtsbog - det var bare lige det.

Selvfølgelig kan den HD gå i stykker, men da det var på batteridrift ville jeg mest hælde til at den var stoppet midt i indlæsningen, og det kan give rod i partitionsoplysningerne og som Fijala nævner give udslag som en såkaldt RAW-disk = ulæselig.
Men da partitionen ikke vises i Everest.......................tror jeg på defekt/ulæselig HD
Og så nytter det nok ikke, at forsøge med en lowlevel-format

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-06-06 08:57

Lyhne.
Firmaet har ligget på Gelstedgaarden siden 1994