/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi K Hjælp
Fra : Puch_MaxiK
Vist : 5746 gange
200 point
Dato : 15-06-06 16:39

Hej

Jeg har en Puch Maxi K, men den har nogle problemer. Den kan godt starte, men den gider ikke at trække, selvom at jeg giver så meget gas jeg kan. Jeg har prøvet at skifte dysen ud i karburatoren, men uden held. Jeg har en 20mm dellorto karburator, powerluftfilter, standard topstykke og standard cylinder.

Hilsen Kristian

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 16:44

Ups. Glemte lige at spørge hvad der kan være galt med den? Håber at der er nogen der svarer hurtigt.

Kommentar
Fra : Andenden2

Dato : 15-06-06 17:16

Tager den omdrejninger når du giver gas, eller sker der næsten ingenting? Og går og starter motoren ellers som den skal?

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 17:35

Ja, men det er meget lidt. Motoren starter fint, og går som den skal, men Puchen kører næsten ikke (ca. 5-10km/t).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 17:51

Men vil den tage omdrejninger. Stil den op på støttefoden og se om den er omdrejningsvillig
Det tyder på et fejl blandingsforhold luft/benzin. Sviner den ud af udstødningen.
Måske et dårligt tændrør

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 18:43

Ja, den vil tage omdrejninger. Den oser utrolig meget ud af udstødningen, og når jeg tager tændrøret af, så er det totalt indsmurt i olie.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-06-06 19:42

Du kører sikkert med alt for meget olie og for stor dyse.
hvilket tændrør kører du med?
husk at det skal være semisyntetisk. ikke fuldsyntetisk.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 19:50

Jeg har lige skiftet dysen fra en 35 til en 80. Jeg har også lige prøvet med et boss tændrør istedet for et ngk tændrør. Hvad mener du med semisyntetisk og fuldsyntetisk?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-06-06 20:07

80??
LOL..
prøv med 60
den får jo alt for meget benzin.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 20:18

Kender du så et godt sted/hjemmeside hvor jeg kan købe dyser til en 20mm dellorto kaburator billigt?

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 20:18

Tror du da at det gør så meget forskel?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:01

Det med at jeg sagde at den svinede ud af udstødningen var netop at jeg havde en fornemmelse på en al for fed blanding. Den kan slet ikke klare så stor en dyse. Hvorfor har du lige så stor en kaburator på. Hvad med cylinderen, er den større en normal. Ellers er der jo ikke brug for så megen benzin. Det hele skal jo gerne passe lidt sammen.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-06-06 21:07
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-06 21:08

Din olie/benzin blanding skal jo være 2% og ikke mere.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 15-06-06 21:13

Den er også på 2%

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-06 21:20

For at udnytte den ekstra benzin en 20mm dellorto uvilkårligt giver skal der en større tuncylinder og et tunudstødning på. Ellers får den al for meget og den er lige ved at drukne i for megen benzin

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 16-06-06 08:46

den står forkert i tændningen.. har været ude for det samme.......

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 16-06-06 10:45

Hvad mener du med at den står forkert i tændingen? (ved ikke så meget om knallert endnu)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 16-06-06 21:17

Han mener at gnisten enten springer for tidligt eller for sent, eller at platinerne ikke åbner nok eller at de er for slidte.

Med andre ord, den er gal med din tænding.

Men en dyse 80 er helt sikkert også alt for stort.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 16-06-06 21:21

Er det noget jeg selv kan lave, og hvis ja hvordan?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 16-06-06 21:40

Du kan starte med at skrue dækslet af ved tændingen. ( venstre sider så vidt jeg husker )
Og så finde platinerne. Find et billede på www.thansen.dk hvis du er i tvivl om hvordan de ser ud.
Og prøv så at vippe dem fra hinanden uden at bruge vold.
Se om den ene har et hul, og en anden en bakketop. Har de det, så skal de skiftes.

Tændingen flyttes enten ved at flytte på platinerne, eller ved at dreje hele den del af tændingen som spoler og platiner sidder på.

Kan kun sige, prøv den ene vej, ½ millimeter og hvis det ikke hjælper, så den anden vej, og se hvilken vej der virker bedst for dig.

Det vil være for svært at forklare dig hvordan du bruger en skydelære til indstille den med.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 17-06-06 10:37

Er det den her der er platinerne http://www.thansen.dk/product.asp?c=714454586&n=1709621274&pn=1709622462 ? Ellers kan jeg ikke finde det.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 17-06-06 15:11

Med den dyse jeg har på nu (80) tager den ikke omdrejninger, men den kan godt starte, og da jeg havde den gamle dyse på (35) kunne den godt starte og køre, men det var kun 10-15km/t. Jeg har prøvet at flytte lidt på platinerne, men det blev ikke bedre.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-06-06 23:44

Ja, det er platinerne.

Skift dysen til en 60

Det er et alt for stort spring at skifte fra 35 til 80!!!

Normalt starter man med en der er alt for stor som gør at motoren prutter (4takter)
Og derefter skifter man til en der er 5 mindre, indtil man finder den dyse som den ikke 4takter med.

Din dyse har ingenting at gøre med om den starter godt eller ej, medmindre at den er alt alt for lille eller tilstoppet.¨

Læs lidt her:

http://www.retrodeluxe.dk/karburatorphbdk.htm

Din fungerer på samme måde.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 19-06-06 12:46

Jeg har prøvet at pille luftfiltret af, og så kørte den ca. 25km/t, så jeg tror at luftfiltret skal renses og der skal en anden dyse i, men hvordan renser man et powerluftfilter bedst?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 19-06-06 20:57

Du renser ikke et powerfilter.
Du skifter det ud.

Start med at skifte dysen til en 60, 65 eller 70

Jeg er 100% sikker på at din motor pruttede (4taktede) mindre da du prøvede uden luftfilter.

Så prøv med en mindre dyse indtil den ikke 4takter mere.

Kommentar
Fra : Nermiin

Dato : 14-09-06 11:14

prøv at skifte dysen til 60, har selv haft samme problem. (:

Godkendelse af svar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 14-09-06 19:00

Tak for svaret Fijala.