/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Billig ferie efteår/vinter ??
Fra : import1995
Vist : 2744 gange
300 point
Dato : 15-06-06 12:46

Vi er en familie på 7 ( 2 voksne + 5 børn ) som gerne vil til et varm og dejligt sted, det har vi lovet børnene, men der er selvfølgelig økonomien m.m.

Det skal være I Oktober – Marts, altså når det er koldt herhjemme !

Vi har hørt meget om andalusien, men hvad koster det og hvad er mulighederne bolig / hotel / fly !!!

Det skal være med fly, det har vi lovet vores børn !

Kærlig hilsen Bent

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-06-06 13:48

Lægger lige en kommentar her, da vi er i samme situation (dog "kun" 4 børn)

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 15-06-06 13:57

Okay, lad os se havd der kommer ud af det ! mvh bent

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 300 point
Dato : 15-06-06 14:04

Min familie og jeg har tilbragt virkelig mange ferier i Spanien, både på fastlandet og på Mallorca og de kanariske øer, så jeg har lidt at gå´ud fra.

Først vil jeg fremhæve, at det gør en meget stor forskel, hvilken af månederne mellem oktober og marts, I vælger. I Andealusien kan der stadig være lunt med en lufttemperatur omkring 22-24 grader i oktober, men i november til marts er der væsentlig koldere, omkring 16-19 grader. I kan bade i havet i oktober, men der er nok for koldt med ca. 15 grader vandtemperatur i de øvrige måneder. Der er mange vidunderlige steder at se i Andalusien, også Malaga er en flot by, og I må leje en bil og køre rundt til nogle af de mange smukke byer og landsbyer. Man kan komme ud for perioder med decideret dårligt vejr, ja endda slemt uvejr ved Costa del Sol, og så er der alt andet end morsomt at opholde sig. Det er ikke svært at finde hotreller og hostales i alle prisklasser.

Et dejligt rejsemål er også Mallorca med mange gode feriebyer og bugter og en spændende hovedstad, Palma. Her er alt jo indstillet på turisme, og selv om turistsæsonen mest er i tiden fra april til oktober, så er der stadig mange, der holder af det blide klima også i vintermånederne. Februar er ofte charmerende, når mandeltræerne står i blomst.

I kunne overveje de kanariske øer. De ligger jo en hel del sydligere. Vi har prøvet de fleste, og der er naturligvis meget tuiristet de fleste steder, men klimaet slår ikke fejl, i alt fald ikke på den sydlige del af Tenerife. Selv ikke i januar-februar. Her kan man med sikkerhed færdes i korte bukser og korte ærmer og også bade i havet eller i pools. Det kan lade sig gøre at finde mindre turistede steder, og der er typisk også billigere at bo, men til gegæld ikke ret meget aktivitet. Så det kommer også meget an på, hvad I går efter --- fest og ballade eller fred og ro.

I får brug for at købe eller låne Politikens håndbøger "Turen går til......" Costa del Sol. Tilsvarende bøger findes for Mallorca og Menorca og for de kanariske øer. Der kan I læse om klima og vejrtemperatur, så I ikke bliver skuffet.

Uanset hvilket sted i Spanien, I vælger, så kan det betale sig for jer at kontakte det spanske statsrejsebureau i København. De har nogle glimrende hæfter med oversigter over hoteller, hostales, pensioner, udlejning af lejligheder etc med oplysning om standard, priser etc.

Min kone og jeg er holdt op med at bruge rejsebureauer, fordi det er for dyrt. Vi flyver med Sterling - flight only, og rigtig billigt, når man bestiller over nettet i god tid. Vi lejer os en ferielejlighed, som vi finder over nettet eller i den spanske turistbrochure.

Hvo rlænge skal I holde ferie? Hvis I skal være der mere end en uge kan det måske betale sig for jer at leje en stor ferielehjlighed. Så kan I selv lave mad og holde lidt hånd I at restaurationsudgifterne ikke vælter budgettet.

Det er godt, at I er i gang allerede nu med at planlægge, for tiden iler.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 15-06-06 14:15

Mange mange tak for et godt indlæg, jeg afventer lige og ser om der kommer flere indlæg ! MVH Bent

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-06 15:28

På den tid af året er der ingen steder i europa der er helt sikre varme og tørre hele tiden. Det kan sagtens være flot vejr , og det er der for det meste de rigtige steder i spanien, men man risikerer også køligt vejr blæst og regn.

Jeg mener at vide at man om vinteren finder mere solskin længere østpå omkring Alicante end i Andalusien. Canarierne har det bedste vejr om vinteren men der er jo længere, og priserne er præget af en stor efterspørgsel i vintermånederne.
Sikrest (med hensyn til vejret) og billigst er Ægypten , men ikke for sent på foråret, for da begynder støvstormene ind fra ørkenen, og det er ikke sjov. Selv ville jeg holde mig væk fra de store turiststeder i ægypten.

Med så mange er flyprisen den væsentligste faktor. Hvis man leder godt på nettet, kan man altid finde rimelige lejligheder eller hoteller.

Hold øje med billigselskaberne , hvis man er ude i tide kan man finde utroligt rimelige flyrejser.

Afgange fra Malmø kan være væsentlig biligere end København , og Tirstrup kan være et godt alternativ, hvis man er fra Jylland.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-06-06 16:45

Spanierne er venlige mennesker, og de fleste taler engelsk, så I kan let klare jer i Spanien. For børnene vil der være gode chancer for at møde andre danske børn på alle de større rejsemål i Spanien. I Palma de Mallorca er der f. eks. flere danske værtshuse, og nogle af dem er pæne nok til, at danske familier også kommer der med børn. Jeg har slet ingen erfaringer med Ægypten, men jeg har hørt fra andre, at man som turist der lever en lille smule i "et isoleret rum" uden anden kontakt med lokalbefolkningen end gennem tjenere og receptionister. Så er det trods alt lettere i Spanien, hvor man altid kan få en snak i en lille butik eller med folk, som er ude at ledsage deres børn på legepladsen eller i en park etc.
Med hensyn til flypriser, synes jeg I skal prøve allerede nu at gå ind på Sterling og andre for at se, hvordan landet ligger. Prøv også - som både transor og jeg har været inde på - at lede efter ferielejligheder på nettet. Men glem ikke det spanske statsrejsebureau, man kan vistnok bestille deres brochurer på nettet, men ellers gå derind en dag. Der er også en del danskere, der har lavet hjemmesider om deres ferier i Spanien, der kan man finde gode idéer. Søg f. eks. i Google under ferie+Spanien (med danske svar) og se om, der ikke kommer en række gode henvisninger.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 20-06-06 11:23

Tak for svaret Oldboston. det var en god hjælp ! MVH Bent