/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Legetøj
Fra : fjendsbo
Vist : 743 gange
50 point
Dato : 15-06-06 12:37

Efter endelig at være flyttet i eget hus, købte min mad og jeg en lækker 1 års kat ved brande dyreinternat. han er glad og sund og kan løbe frit ud og ind som han vil. (så længe vi ikke lukkker lemmen ned på den yderste kattelem, for så nægter han at gå ud i gennem den....)

Som nybagt kattejer skyndte jeg mig ud og købe lidt legetøj til ham (en bold med rangle og en "slange" i snor, der hænger i en stang på en rude) Men nej om han gider at lege med skidtet med mindre at hans tobenede væsner (min mand og jeg) leger med. Skal jeg tage det som et udtryk for at han bliver stimuleret nok i hans udendørsliv eller at jeg bare har valgt det forkerte legetøj? Han er alene hjemme hver dag, da vi begge går på arbejde, så derfor syntes jeg jo det kunne være godt at han havde noget at fordrive tiden med, men han er tilsyneladende ikke enig med mig.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-06-06 12:55

Jeg har også en kat på 1 år, og har erfaring for, at når de når den alder, så leger de ikke nær så meget mere, som da de var killinger.

Men min kat's bedste legetøj er det der er loddent og med pels på. Da han var helt lille og vi var til dyrlæge 1. gang fik vi der en pakke med foder og der var også en lille bold med pels på. Jeg fandt yderligere en lille mus med pels og de to ting har ubetinget været det bedste legetøj.

Den anden dag var vi i Ikea og fandt et lille tøjdyr af form som en edderkop til kr. 3.75 - den er han også glad for.

Men det allerbedste er nok de fugleunger og mus han slæber med hjem og kaster rundt med i hele huset.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-06-06 13:04

Man kan ikke beordre katte til leg. Mine 2 katte har aldrig rørt det dyrt indkøbte autoriserede legetøj.
Derimod lavede min datter engang et stort stribet "holdkæftbojsje" i stof med fyld. Det er de helt sindsyge med for den skifter retning hvergang den kastes op i luften og de ligger på lur og angriber bolsjet. Men andre selvkørende, batteridrevne bolde, mus med eller uden fjer er de totalt ligeglade med. Desuden sover de 90% af tiden og oplever ikke dagen som lang.

ziggy99

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-06-06 13:09

Hej til dig.

Tillykke med det hele, både hus og mis

Katte leger med de mærkeligste ting - en kat der er et år, gider ikke lege så meget som killinger men engang imellem kommer ånden sikkert alligevel over den

Vi har haft katte altid og har nærmest huset fyldt med møgdyrt legetøj, for de skal jo have det godt, de små.

Men det aller bedste legetøj jeg har købt var, til min egen kæmpe overraskelse en pose med bordtennisbolde - de gule altså - ikke de hvide
Jeg købte dem i en lille legetøjsforretning, de er vildt billige, der er vist 4 eller 6 i en pose og de kan underholde i timevis - MEN..de bliver væk
Ja det vil sige....pludselig en dag så finder man et sted hvor man, rødmende, må indse at man har forsømt rengøringen i et stk. tid - jeg fandt i hvert fald 8 bordtennisbolde i sådan en 'skammekrog' for et par uger siden

Selvom vores misser nu er lige godt to år gamle, så kan disse vidundere af gule bordtennisbolde, stadig fange deres interesse og der går totalt killing i dem, når de begynder

JA..din kat nyder garanteret at være ude, den kan SAGTENS få tiden til at gå - ingen grund til bekymring dér, prøv at tænke på hvor stor hans 'bolig' er - han har helt sikkert meget fornøjelse af at holde sit territorium fremmede-besøgende-frit

Jeres kat har det liv som alle katte burde have - ude og inde som det passer ham og garanteret snotforkælet, med en mor der køber fint legetøj til ham

Hils ham fra en anden katteelsker

Dorthe

Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 50 point
Dato : 15-06-06 14:05

Tillykke!
Jeg laver selv mit kattelegetøj! Jeg købte for noget tid siden noget kanin-pels i stofforretningen og det har bare været super! Så jeg laver nogle små poser af stof, syer en lang og bred elastik på, fylder dem med pudefyld eller stofrester (hvad der nu lige er ved hånden) og syer så lidt af pelsen på. Det er det helt store hit her og i omgangskredsen! Og når de så ikke er såååå spændende mere, bliver de sprøjtet med lidt "katteparfume" (baldrian spray), og så får den ikke for lidt igen!
Selv min den gamle siameser på 14, teer sig helt åndssvag! Så det er bare med at komme igang og være lidt kreativ! Så kan man jo også lave legetøjet lidt mere smagfuldt, end det farvestrålende noget man kan købe alle steder. Kattene kan jo alligevel ikke se disse farver!

Godkendelse af svar
Fra : fjendsbo

Dato : 15-06-06 14:13

Tak for svaret cjaab., og også alle i andre.
Baldrian spray har jeg ikke prøvet, men det lyder til at være et forsøg værd når det kan "sparke" liv i en 14år gammel kat

ville bare lige sikre mig at det ikke kun var min/vores kat (han var egentlig en fødselsdagsgave til min mand fra mig) der er "kedelig" hvad angår legetøj

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 15-06-06 14:36

Jamen mange tak skal du have!
Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan din missekat vil regrer, men har ikke oplevet en kat endnu der kunne modstå "katteparfumen"! Den er også go' hvis den ikke er så glad for at gå i sin bakke, så smører man bare en smule på kanten, og så er bakken DENS!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-06-06 14:58

Min kat gider ikke rigtig at lege med sit legetøj. Og hun har også alt muligt forskelligt. Ind imellem får hun dog lige et flip på sin hoppebold hvilket ser Mega sjovt ud.

Men udenfor vil hun gerne lege. du skal ikke være ked af at den ikke rigtig leger, for det gør den udenfor. Og så er det et godt tegn, for det viser at den bliver stimuleret og at den jager udendørs.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 16-06-06 08:34

han bruger aldrig bakken, for blomsterbedene er meget bedre tilsyneladende, og der er helt fint for mig, for så skal bakken jo ikke tømmes. Han brugte den flittigt i de første 14 dage vi havde ham fordi der gik lidt tid inden vi turde lave kattelemmen til ham, men nu er det heldigvis slut med det

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 16-06-06 10:10

Det var da enormt rart, at han ikke bruger bakken! Du fatter ikke hvor misundelig jeg er! Mine kan finde på at rende ind, for at komme i bakken, og ikke nok med det! Så skal kattegruset selvfølgelig også sprædes over hele lejligheden! Men skidt, man kan jo ikke lade være med at holde af de små "ballademagere"
Men i hvert fald, kan du baruge "parfumen" til stor set alt. Til at putte på kradsetræet og på speciælle steder som du gerne vil have han skal ligge (kurv osv.).

Held og lykke med ham!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-06-06 15:07

Da vi flyttede havde vi også en kattebakke til katten mens vi holdt den indendørs, men om hun ville bruge den - niks. Hun gik bare og holdt sig, så efter 24 timer lukkede vi hende allerede ud. Hun gjorde også det i startetn at så ville hun gerne bruge bakken og gik ind for st tisse og smide grus over det hele. Det blev jeg træt af, og eftersom der er kattelem i døren, har vi fjernet bakken så hun må gå udenfor. Det fungerer fint. for det var også hvad vi gjorde det andet sted vi boede

Kommentar
Fra : amandaKanDu