/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Database, hvordan nemmest?
Fra : rosekamp
Vist : 1307 gange
500 point
Dato : 15-06-06 10:42

Min mand er murermester og har spurgt om jeg ikke kan lave en form for database som f.eks. kan indeholde vejnavn, hvor et bestemt hus de har lavet noget på ligger, hvilke type materialer de har brugt til opgaven, billede af opgaven, murstenslevarandører og andet der måtte være relevant.

Og jo da - det kan jeg ikke - for jeg har glemt alt om den ASP jeg engang lærte. Hvordan laver jeg nemmest en sådan database? Kan jeg evt. finde skabeloner et sted? Det skal være en jeg kan have liggende på min hjemmeside så han kan få adgang til den alle steder fra. Den skal dog være beskyttet af et password, så andre ikke kan gøre brug af den.

rosekamp

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-06-06 12:58

hvis du bare ved en anelse om asp - så få fat i programmet dreamweaver, hvor du kan lave asp og databaseconnection uden at programmere. Du skal bare lave brugerfladerne, og fortælle hvordan programmer skal opføre sig. Men du skal vide lidt om asp for at få det til at virke...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 15-06-06 14:16

Sjovt nok har jeg en fornemmelse af at programmet ikke er gratis, vel?

Jeg ønsker ikke at bruge penge på et specielt program da det ikke er nogen særlig stor database eller noget vi skal bruge ret tit.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-06 15:42

Tja i bund og grund - Du kan sagtens lave det i et NOTEPAD.

Om man vil bruge ASP/JSP tja så må man lidt igang med programmering. Dreamweaver er absolut ikke gratis - Men man kan dog downloade det i en 30dages trialversion hvor du burde kunne nå at lave det programmering som du skal lave og uploade dette !!!
Link til denne trialversion er her : http://www.download.com/Macromedia-Dreamweaver/3000-2048_4-10225092.html

Eller direkte hos dreamweaver : https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=dreamweaver

Håber du kan bruge det til noget - da Dreamweaver er dyrt - men det er også sådanne at du får noget for pengene der virkelig??????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-06 21:10
Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-06-06 09:39

Jeg har downloadet Dreamweaver men jeg kan ikke se mig ud af, hvilken template jeg evt. kan bruge eller hvordan jeg overhovedet skal lave en database deri - nogen hjælp at hente hér?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-06 09:48
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 09:57

Hvis antallet af poster ikke er ret stor
Hvis der ikke skal rettes i posterne hele tiden.
Hvis der bare skal søges på lidt datoer, emner, vejnavne og kunder.
Så ville jeg bare lave siderne omkring projekterne og lave en oversigt med indbygget hyperlink.
Der kan søges på bogmærker på siderne og hele hjemmesiden.
Og det er vel kun "kørende" projekter som rettes mens der bygges.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-06-06 10:12

Nej, det skal være en permanent side, som der kommer tilføjelser (nye byggerier m.v.) på. Det skal fungere sådan at han f.eks. kan gå ind og se, hvilken sending mursten eller typer fliser eller, hvad det nu måtte være, de brugte til det og det. Men han skal også kunne søge på f.eks. gule mursten eller en bestemt type fliser og så få en liste over de huse, hvor det er blevet brugt. Han skal f.eks. også kunne søge på et vejnavn og så kommer de huse op, som de har lavet noget på, på den pågældende vej.

Jeg har selv overvejet at lave det med bookmarks, det andet er bare nemmere i længden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-06 10:14

Idéen er go' nok e.c

..den med blot at lave en side til hvert projekt og så linke til disse sider.

..men jeg øjner problemer, hvis håndværkere uden programmeringserfaring selv skal kunne rette/vedligeholde siden. Det kræver en del 'automatik' at gøre det nemt at indtaste relevante data og upload af billeder. Dette klares nemmest vha. af en database.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 12:02

Citat
Database, hvordan nemmest

Utopi...............der findes ingen nemme databaser.
Skal andre end admin kunne taste ind begynder det at blive svært.
Men det har altid noget at gøre med hvor stort materialet er, som afgør omfanget af selve opbygningen af databasen.
Skal der søges på alt, så er det en ægte database vi taler om. (mindst 3. normalform)

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-06-06 13:58

Jeg har heller ikke skrevet "nem database" vel? Jeg ved godt der ikke findes nemme databaser, så havde jeg ikke skrevet spørgsmålet. Men der vil altid være en metode der er nemmest, ikke?

Der er kun 1 person der skal stå for indtastningen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-06 14:00

Jep e.c -> ..og så opstår alle overvejelserne om det skal være transitiv afhængighed:

Citat
A transitive dependency is a type of functional dependency in which the value in a non-key field is determined by the value in another non-key field and that field is not a candidate key.

http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/intro-to-normalization.html

Let at lave i et 3GL værktøj som ACCESS, men en 'grubler' i ASP/PHP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-06-06 20:47

http://autoindex.sourceforge.net egentligt er dette nok ikke hvad du søger,
men den virker , kan låses , kan søges , jamen den er nok mere til 'filsamlinger'
og den er i php, og er gratis, og der er et forum på siden.

mvh. Jørgen