/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Mindre sejl
Fra : kogalejy
Vist : 558 gange
300 point
Dato : 15-06-06 00:57

Jeg ekspermenterer med at sætte sejl på en speedbåd. Den er 4 mtr. lang og mast og bom er af aluminium. Mastehøjde bliver 3 mtr. og bommen 2,50, så det jeg søger er et sejl hvor forliget er
3 mtr. og underliget 2,50. Spørgsmålet er om nogen tilfældigvis ligger inde med et, eller kender nogen der kan hlælpe mig, jeg spekulerer på om jeg muligvis kan bruge toppen af et større sejl, jeg har ikke kontaktet en sejlmager endnu, er bange for at prisen for at få syet et sejl vil koste mere end hele båden er værd, og så er det forresten heller ikke så sjovt. Mvh. K.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-06-06 08:53

Hejsa
Det var ellers lidt af et projekt
Nu ved jeg jo ikke om du er klar over alle problemerne, men hvad med køl og ror? det er der normalt ikke på en speedbåd.
Med hensyn til sejlet---nej, du kan ikke bruge toppen af et sejl, da det forhold du ønsker mellem forlig og underlig ikke eksisterer på et normalt sejl, men kan du skaffe et gammelt storsejl, skulle det kunne lade sig gøre at bruge den underste del af det til dit formål.
Det kræver naturligvis en sejlmager, eller at du selv har en maskine der kan sy det (ikke nemt for ikke professionelle).
Du kunne prøve at sætte et opslag op på tavlen i den lokale sejlklub, måske ligger nogen inde med et gammelt sejl eller høre om en sejlmager ligger inde med et kasseret.
Hvis du gider vil jeg da gerne høre, hvordan du vil løse problemet med køl og ror.
Held og lykke med projektet.
mvh
dabj

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-06-06 17:48

Til dabj! Ja det er et sjovt projekt, udsprunget af de høje benzinpriser. Hvis din fantasi kan følge med vil jeg som køl bruge en 80 gange 80 cm. rustfri stålplade, beregnet som underlag til brændeovn. Ved 2 wirer i kanten kan den trækkes ud over rælingen og trækkes tot på modsat ræling. En wirer i modsat kant kan orienteres så den kommer til at stå lodret under båden.
Der er naturligvis påhængsmotor på båden, og da jeg ikke regner med at den danner ror nok, har jeg udtænkt en måde at påmontere en ekstra plade på motoren som heldigvis er forsynet med styrearm/rorpind. Det var det hele, men jeg mangler altså et sejl. Mvh. K.

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 16-06-06 21:08

søg evt. på www.sejl.dk under brugte sejl, kan du måske finde et storm sejl til en større båd.
Tror ikke dit kølsystem vil virke ret godt... det skal jo kunne overføre et moment... ellers hjælper det ikke ret meget...