/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia ny højdekorrektør
Fra : EiHaBr
Vist : 3320 gange
100 point
Dato : 15-06-06 00:48

Hej.
Har nogen prøvet at skifte den bagerste højdekorrektør på Xantia fra ca. 1993, er det rimeligt nem, hvorledes gøres dette, er der nogen der har nogle gode råd og tip.

Mvh EiHa

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 09:00

Jeg går ud fra at du mener den der sidder midtpå mellem bageste hjul. (på min fra 99)
Jeg har en Haynes repair manual 93-til 98 men der står intet om den.
Iflg. en mekaniker bruges den kun til at ballancere ved stilstand.
Det var desværre ingen hjælp, men der kommer nok nogen forbi, for der er et par Xantia gutter her inde på Kandu.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-06-06 10:00

Hej EiHaBr.
Prøv på, citronik.dk
der skrevet en del om udsk. af bagerste højdekorrektør.
/steen b.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-06-06 14:25

Hvorfor vil du skifte korrektøren?
Er den beskadiget, eller virker den trægt eller dårligt?
Hvis det sidste er tilfældet, skal du hellere give den en skyllekur.
Jeg skrev følgende til én med dette problem:
--------------------------------------------------------------------------------
Du kan købe en speciel skylleolie til citroenhydraulik.
Duskal tømme den gamle væske af, skyllevaske på, køre med den et stykke tid, (du kan formentlig mærke virkningen efter mellem 500 og 1000 km) skift til ordinær olie, kort sagt: Følg brugsanvisningen på dunken.
Så skulle dén være i orden. Udførte kuren på en BX, der havde gået ca 250ooo.

God arbejdslyst

H-J

og fik kort efter denne reaktion:
--------------------------------------------------------------------------------
Tak for svaret hjkofoed.
Dit råd om Rensevæske til Citroen hydrolik systemet virker fantastisk, efter 2 dage og rensning af filtre i beholderen virker det hele stort set perfekt, -gad nok vide hvor mange værksteder der skifter væsken som den skal ved eftersyn på nyere biler-, min har kørt ca 240.000 og kører stadig stort set perfekt, det bliver den selvfølgelig ikke ved med uden vedligeholdelse
Tusinde tak
Mvh EiHaBr

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-06-06 20:52

Hej hjkofoed.

Tak for dit indlæg
Det er efterhånden længe siden jeg brugte dit svar om rensevæske, ja det var mig der svarede dig dengang.
Men nu er det noget ganske andet denne gang, jeg har gennem nogen tid haft problemer med at få højden i bag til at virke, en gang imellem var den nede under kørsel, somme tider ikke. jeg har gjort hvad jeg kan finde ud af for at få den til at virke, jeg tror at alt er slidt der bevæger sig omkring korrektøren, en dag faldt den lille plastkødben af og det resulterede i at den stod i fuld højde under kørsel. Derved blev regulerarmen bøjet, der sidder på tværstabilisatoren.
Når jeg går ind under bilen og tager en tang direkte på korrektør ventilen kan jeg godt få højden reguleret op og ned, men det kan ikke virke selv som det skal uden at rykke hårdt med en tang.
Nu har jeg købt en anden korrektør og skal have den monteret, og håber at løse alle problemerne, hvis jeg kan få afmonteret hydr. rørene uden at beskadie dem og få skidtet monteret så det dur.

mvh EiHaBr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-06 21:14

Jeg har ikke været inde under Xantia og kigge, men på BX satte bageste reguleringsarm sig fast og måtte slås frem og tilbage sammen med noget rustopløser. Det var nok fordi jeg aldrig brugte den.
Men det er nok en anden regulering der bruges på Xantia.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-06-06 00:45

Dummerflad til mig.
Ja , det kunne jeg have set, hvis jeg ikke havde haft så travlt.

Jeg tror e.c. har fat i det rigtige, så hvis du bruger noget WD 40 (det skulle i modsætning til andre rustløsere ikkeskade plastdele, har jeg hørt), og måske gentager skylningen.
Det er stadig djævelsk svært, at indjustere de korrektører.

Du ønskes god arbejdslyst. Og du skal vide, at din tilbagemelding den gang, er mere værd end point og stjerner.

H.J