/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Cykel/skibriller .....
Fra : mapse
Vist : 815 gange
100 point
Dato : 14-06-06 22:20

Hejsa.

Er der nogen af jer der ved hvad forskellen er på gule og orange glad?? Jeg har købt et par ski/cykelbriller - adidas - og de har alm. solbrilleglas og orangeglas, som de i Østrig fortalte var til det disede vejr, hvilket de også virker fantastisk til

Men nu har jeg fået et par, hvor der både er gule og orange glas til - og jeg ved ikke lige hvad der er til hvad

KH Mapse

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 14-06-06 22:21

Der skal selvfølgelig stå glas og ikke glad.

Accepteret svar
Fra : svendib

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-06 23:24

her et kort udpluk fra en hjemmeside :)
Der vil være mange tidspunkter, hvor det er alt for varmt med skibriller. Du har derfor behov for et par lettere briller. Kravene til skisolbriller er enkle:
• De skal sidde godt fast.
• De skal skærme for sol og vind - også fra siden.
• Glassene må ikke være af glas - materialet skal være splintfrit.
• Det er en stor fordel, hvis glassene kan skiftes ud - så du har et mørkt par til kraftig sollys, og et lysere (orange eller gult) til gråvejr.
• Stellet skal være af et bøjeligt materiale, sådu ikke kommer til skade, hvis du falder på ansigtet.

For andre fif for skibriller og cykel briller check :) :
http://www.vos.dk/vos4_2001/Vaern_om_synet_4-200107.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-06-06 00:37

Jo mindre lys, jo lysere glas så simplet er det de gule glas er gode til mørke omgivelser, og bruges eksempelvis af mange billister til natkørsel

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 15-06-06 09:20

hej

gul linse giver bedre kontrast via filtrering af blåt lys

orange/brun linse beskytter mod blænding- giver bedre farvegengivelse via filtrering af blåt og infrarødt lys

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 15-06-06 17:50

Tusind tak for svarene alle sammen. JEg har givet pointene til dig Svendib, fordi det link du havde sat ind førte mig til præcis det svar jeg søgte - nemlig forskellen på de gule og de orange glas. Så tak for hjælpen

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 16-06-06 07:51

det var så lidt hr ;)