/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
have bassin
Fra : krasno
Vist : 711 gange
40 point
Dato : 14-06-06 20:42

Hej
er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at bruge en Danfoss cirkulationspumpe som pumpe i et have bassin?
er det smart elle hva'? :)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-06-06 22:21

Nu er pumpen jo ikke bygget til uden dørs brug, ej heller neddykket, nu skriver du ikke hvor stort bassin du har, pumpen er jo ikke selvansugende så den skal under vandhøjde, men du vil garanteret få gang i den, men hvad med filter??

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 14-06-06 22:42

Hej
det er ikke meningen den skal være neddykket, - så tror jeg den kortslutter :)
Det med selvsugningen har jeg tænkt på, løsningen er at den suger under vandlinien...
Eller lave en rørføring der har udformning som en vandlås, og så håbe på at den kan starte igen...
Min plan var så at lave en lille vandtæt boks til den.
Der skal filter på, evt monteret før pumpen, så der ikke kommer for mange urenheder ind i pumpen..
Bassinet er anslået: et sted mellem 7 og 9000L.
spørgsmåler er om pumpen er egnet til det, og om det i det hele taget kan betale sig at rode med.
Umiddelbart så kan man rode en del med de priser man ellers ser på pumper til have bassiner.
Har også kikket på dyk-pumper, men de bruger alt for meget strøm.
-og nu har jeg altså lige en Danfoss pumpe liggende...

det kunne jo også være der fandtes andre pumper??? - ikke nødvendigvis lavet til have bassiner, som ikke koster flere tusinde kroner for en spinkel plastik sag..

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 40 point
Dato : 15-06-06 04:19

Det er formodentlig en Grundfos pumpe, du har. Hvad med at spørge fabrikken, om det er en god ide? Sikkerhedsmæssigt er det nok i orden, hvis du har en fase + jord til den, og din installation i øvrigt har HFI/HPFI-relæ. Men hvad skal du med den? Cirkulere vandet gennem et filter? For jeg tror ikke, at den kan trykke et særlig imponerende springvand op. Den er beregnet til lavt tryk = lille vandsøjle og stort volumen.

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 15-06-06 18:16

hmmm...jeg tror faktisk du har ret. trykket er nok ikke imponerende..
Jeg tror vi stopper her, jeg accepterer svaret..

Godkendelse af svar
Fra : krasno

Dato : 15-06-06 18:19

mjaa.. fik vel egentlig ikke svar på om der var nogen der havde erfaring med det, men..nærmere end det du svarede kommer vi vel næppe.. som sazgt så tror jeg du har ret i det med trykket. Hvis det var så smart, var der vel masser af mennesker der havde gjort det samme.
Stadig undrer det mig at der ikke findes noget der er anvendeligt, andet end kanon dyre plastic pumper...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-06 22:33

Der er osse ret billige plasticpumper, men de fleste af dem er formodentlig med børstemotorer og sinterlejer og derfor ret begrænset levetid. Lige som så meget andet legetøj er de ikke beregnet til at holde ret mange sæsoner. Derfor var det egentlig en ret god ide at bruge noget med erkendt lang funktionstid. Jeg synes stadig, du skal prøve at kontakte fabrikken eller finde data for din pumpe på dens hjemmeside. der må stå hvor stort modtryk (=meter vandsøjle), den kan arbejde mod. Uden modtryk kan den levere så mange liter/minut der står på den; med specificeret modtryk kan den levere 0 (NUL). midt imellem yderpunkterne har den størst kombination af flow og tryk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-06-06 23:47

Ja lad os høre, det er ret interessant