/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træktalje?
Fra : bobobasse
Vist : 6932 gange
50 point
Dato : 14-06-06 17:47

Hejsa!

Hvor mange kg skal en træktalje kunne trække til f.eks. til brug ved træfældning?

Mit ejet gæt er en træktalje til 4000kg.

Det skal bemærkes, at jeg er på jagt efter en manuel træktalje... og behovet for trækkraft er til brug for store løvtræer på over 25m.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-06-06 17:55

Der er mange faktorer der spiller ind: hvor langt oppe på træet du sætter rebet, hvor meget hælder træet den forkerte vej, o.s.v
Du skal tænke på at jo mere en talje kan trække jo langsommere går det, det er bedre med en mindre talje hvor rebet sidder højt.
Det er kun det første stykke du hjælper træet på vej.
Et skud ville være under det dobbelte af hva du mener.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-06-06 18:24

Hvis du mener træet står sådan, at det er nødvendigt at trække/tvinge det ned, tror du så ikke du er bedre tjent med at overlade arbejdet til proffesionelle, der ved, hvordan det skal gøres. Alternativt kan du bruge dine penge på at leje en kraftig lift, og så fælde træerne i småbidder, du kan håndtere. Du kan sagtens trække træet i en bestemt retning, men på et tidspunkt (og dette tidspunkt er altid længe før du forventer) har du ikke mulighed for at påvirke træets fald. Det går ned der hvor det har retning mod, og der er ikke rigtigt noget der kan standse det. Har du i det tilfælde en talje i træet, kan du risikere, at wiren kommer til at fungere som drejnings punkt for træets fald, og så har du i alt fald ikke styr på en sk..! Store træer kan også under deres fald finde på at dreje sig på stubben. Har du i dette tilfælde en trosse i træet, som ikke sprænges, vil faldretningen også ændres, da trossen snoes om stammen, eller evt. hænger i grene mm. - og tro ikke, at du kan nå at ændre noget på trossens længde, når først træet begynder at gå ned - du har nok at gøre med at komme væk.
Derfor, hvis træet står så det skal lægges i en bestemt retning, så overlad det til prof'erne - de ved hvad de gør!

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-06 18:28

Kræfter kan ikke måles i kg, så det er noget nonsens du skriver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 19:02

Jeg er også på jagt efter en træk talje (evt. med tilbaløbslås)
Sidst jeg trak i et træ der var ved at falde den forkerte vej brugte jeg en af de billige med en klikarm på 1,5 T ...............den vred jeg i stykker - men vi klarede den lige.
Så dine 4 T er nok ikke så dårligt.
Jeg glæder mig til at høre hvor du skaffer den............så jeg også kan købe en.

Kommentar
Fra : bobobasse

Dato : 14-06-06 21:49
Kommentar
Fra : bobobasse

Dato : 14-06-06 21:55

Hej transor!

Vil du få det bedre, hvis jeg skriver Newton? eller forstår du stadig ikke spørgsmålet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 22:11

Alle tiders bobobasse
Det er netop sådan en jeg leder efter.
Den sidste henvisning kan du godt smide langt væk...............det var sådan en jeg ødelagde, ved at tage lidt fat.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-06-06 22:16

Selvfølgelig kan kræfter måles i kg. En wire kan f,eks løfte så og så mange kilo før den brister.
Vi skal jo ikke blive videnskabelige, det er lige meget hvad det hedder, det skal bare forstås.
Det er heller ikke rigtigt at man ikke kan påvirke faldretningen, sidelæns kan man med det rette anhug og snit, det kaldes hængselmetoden, man skærer skævt efter anhug og skære mestr igennem på den side man ikke vil have træet og tilsidst falder det og styres lige ned af det "hængsel"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 22:29

"hængselmetoden" er god til træer som står nogenlunde lige op, men skræver de,
til den "forkerte side" er man lidt på'en.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-06-06 22:34

Nu ved jeg ikke hvordan et træ skræver, men det er logisk at hælder det imod faldretningen kan hængselmetoden ikke anvendes, dertil kræves måske en firhjulstrækker. hehe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 22:40

En firehjulstrækker kan ikke trække 4 T ...............den kan nemlig ikke opnå friktion nok.
Skræver/ hælder/ude af lod/ tja det er vel lige meget.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-06-06 22:57

Stig54: Hvis den med faldretningen var myntet på min kommentar, så mener jeg ikke, at jeg har skrevet, at man ikke kan påvirke faldretningen - tvært i mod. Det jeg skrev i mit indlæg var, at når først træet er på vej ned, så har du ikke mange muligheder for at ændre noget som helst.
e.c.: Jeg har selv lige lagt et par skæve ahorn der stod for tæt på vores stuehus ned. Det gik heldigvis godt - der var plads til at lægge dem. De var vel en 20 - 25 meter høje, havde en stammediameter på 0,8 - 1 meter, og har vel hver vejet en 3-4 ton eller mere. De gik ned med en kraft, der borede 25 cm tykke grene ½ meter ned i vores i øvrigt ikke særligt bløde græsplæne. Hvor meget tror du egentligt du kan ændre med din pyttelille 4 hjulstrækker, når du har den vægt til at trække dig den modsatte vej - jeg vil da håbe, at du benytter et tov der er langt nok, så du ikke rammer stubben med bagenden af bilen, når træet går ned - for ned, det skal det nok komme, , og når først fældesålen slipper stubben, så er det træet der bestemmer, hvor det har lyst til at falde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-06-06 23:11

Der står altså hehe efter firhjulstrækker (det var en vits)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 23:12

Nemlig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 23:14

Ok stig - hehe

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-06-06 23:22

ok ok - hehe, men man ved sq aldrig rigtigt, hvad folk kan finde på, vel.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-06 04:33

Sidst jeg fældede et træ, der SKULLE i en bestemt retning, bandt jeg midten af et reb om stammen 7-8 meter oppe, bandt enderne af rebet om rodenden af et par træer, der stod på hver sinside af faldretningen, et stort V set oppefra, et hjælpetov bundet på en fjerdedel oppe fra hovedrebets ender (ikke strakt). Efter at savsnittene var lagt, kunne jeg pr. gåben trække træet over balancepunktet, og de næste års juletræer var ikke blevet kvast. Det er noget fint noget med kræfternes parallellogram: Hvis du binder et reb fast i begge ender, og det er strakt, kan du udøve en enorm kraft ved at trække sidelæns på det strakte reb. Der var ca. 3/4 meters margin til hver side, men det gik.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 08:44

Det var det princip jeg lige brugte. Et langt stramt tov og min kone kunne sikre at træet væltede den rigtige retning. Men der er flere træer som er lidt vanskeligere, derfor må jeg nok købe en træktalje med wire så jeg kan lave et kraftigt forspænd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-06-06 13:01

Pas på ikke at lave forspænet før hårdt, jeg har flækket et højt asketræ på den måde, det flak 3-4 m. op før jeg havde skåret helt igennem, men det gik godt heldigbvis.

Kommentar
Fra : bobobasse

Dato : 15-06-06 21:03

Kære alle

Tak for de fine svar. Det er klart man skal udøve stor forsigtighed hvad angår skovning af træer med baghæld. Jeg er ikke tvivl om hvorvidt jeg skal skære mit træ og hvor højt jeg skal sætte min wire i træet. Det er vigtig at lave stort (åbent) forhug og skære det dybt og gøre det forholdsvis højt ...i hvert fald højere end man plejer + lave en bred fældekarm (hængsel om man vil) og at fældesnittet skal ligge noget højere end man normalt ville gøre, samt sætte wiren ca. 2/3 oppe i træet og have en længde på wiren (eller ankertræets placering )på ca. 1.5 gange træet højde og at vinklen mellem wire og jordplan helst ikke skal overstige 35 grader....alt det ved jeg godt....og har gjort det nogle gange...., men jeg har ingen træktalje selv og da jeg skal ud og købe én selv har det slået mig hvor stærk skal den egentlig være? Har forøvrigt tænkt på, at man kunne jo forøge trækkraften ved at lave et dobbelt træk ved brug en kasteblok...ligesom sejlere bruger, når de skal hejse sejl...
Nå, men tak for svarene.....jeg tror jeg giver svarpointene til e.c, da han (formoder jeg) har givet mig indikationer om at de billige modeller, som også kan klare 4000kg, kan kværne i stykker. Jeg tro jeg køber en dyr model....de ser også mere professionelle ud

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-06-06 22:14

Ok. Det ser ud til, at du ved mere om emnet, end dit oprindelige spørgsmål antydede.
Det du leder efter er dette:

http://www.einarmadsen.dk/sw40_fr_content.asp?StoreId=4006

Gå efter TU serien, og lad være at købe for småt - og sørg så for at sidde ned, når regningen kommet - de koster kassen, men er det værd.

Held og lykke

Vh
Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-06-06 22:23

Et Tirfor wirespil kan vist også lejes, hvis det kun er en enkelt periode, du skal bruge den.
Jeg har selv et af de mindste (TU8), og den har godt nok stået model til lidt af hvert. En dejlig facilitet ved dem er, at brudstiften går, inden man splitter sit dyre lejetøj ad.

Vh
Finn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 22:49

Ja - professionelt ser det ikke ud når den billige træktalje vrider sig midt i det hele.
I øvrigt ødelagde jeg to den dag. Jeg køber ikke flere Taivan/Kina taljer.