/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
voksenlærling
Fra : scandinavia
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 14-06-06 10:25

Hej

Nogen der ved om man kan komme i voksenlære på en uddannelse der umiddelbart ikke er på amtets positivliste over uddannelser?

Eller tips og tricks...

Kun seriøse svar tak!

Mvh

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 14:35

Hejsa.

Det kan du i nogle tilfælde, hvis du virkelig har begrundelserne for netop den uddannelse i orden.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 14-06-06 16:21

Hej Jeb3

kan du eksemplificere lidt?

Mvh

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 16:35

Tja, hvis du fx har en baggrund med nogle erfaringer indenfor noget bestemt, og du vil uddanne dig indenfor dette, eller hvis der er en arbejdsgiver, der vil garantere dig et job efter endt uddannelse. Så kan du.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 14-06-06 17:04

Står dette i nogle regler der er tilgængelige?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-06-06 17:42

Du bliver nød til at være meget overbevisende, du skal selv ha styr på alt inden du møder, så er der en chance for at de køber det.
Jeg gjorde det selv, men det var angående revalidering. De ville gi mig et stort kørekort, jeg ville være værktøjsmager og fik min vilje, men det krævede lidt overtallelse. Jeg sagde bla. at jeg havde meldt mig til teknisk skole og skulle starte til juli. De tilbød i første omgang at betale for mine bøger under uddannelsen, men jeg sagde jeg havde mere brug for at få hjælp til huslejen, den købte de også.

Junior

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-06 18:46

Det er helt korrekt. Positivlisten er lavet, for at undgå, at der bliver uddannet til ny arbejdsløshed.
Listen er forskellig fra amt til amt (eller region til region)
Men de må gerne dispencere. Det vurdere de individuelt. Og det er helt rigtig dig, og dig alene, der skal overbevise dem om, at det er det bedste for dig. De skelner ikke til om det er det du helst vil. De ser på muligheden for at komme i arbejde bagefter. bor man i en region, der er 1000 ledige maskinarbejdere, er der jo ingen mening i at uddanne flere, medmindre du som nævnt har noget baggrund eller en aftale med en arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-06 19:40

Man kan jo flytte adrese inden påbegyndelsen af uddannelsen. Det er meget forskelligt hvilke amter som tillader konkrete uddanelser.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 20:35

Ja det afhænger fuldstændigt af hvordan den aktuelle arbejdssituation er i det amt, indenfor det pågældende område.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-06-06 22:25

de opdaterer hver kvartal, men der er normalt ikke den store ændring i hvilke uddannelser de støtter

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 15-06-06 12:44

Tak for svaret jeb3 - og i andre

Nu er jeg blevet lidt klogere