/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hjælp af kommunen
Fra : nenita
Vist : 682 gange
300 point
Dato : 14-06-06 08:47

Min datter har det svært efter skilsmissen. Hendes skole/sundhedsplejerske har foreslået, at nedsætte en tværfaglig team for at snakke/hjælpe hende med hendes videre skole forløb.
Risikere jeg at blive frataget min myndighed ved at underskrive en samtykke erklæring som giver dem tilladelse til at drøfte det i gruppen??????
Er der nogen som kender lov 438 af 14.06.1995 - det er den de henviser til

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-06 10:10

Det er denne lov, der bliver henvist til

http://www.socialjura.dk/index.php?id=596

Citat
§ 15. Den alment praktiserende læge skal i forbindelse med de forebyggende helbredsundersøgelser efter § 3 søge at indhente samtykke til, at lægen videregiver oplysninger om barnets helbredsforhold til den kommunale sundhedstjeneste.

Stk. 2. Den kommunale sundhedstjeneste skal søge at indhente samtykke til, at den kommunale sundhedstjeneste videregiver oplysninger om barnets helbredsforhold til barnets alment praktiserende læge.

Som jeg kan se det, skal du underskrive en samtykkeerklæring som giver de forskellige "grupper" ret til at oplyse hinanden om det de finder ud af.

Du bliver ikke frataget din myndighed med mindre, der er noget helt galt.

Der skal meget til før din myndighed bliver frataget.

Vær du glad for at kommunen vil hjælpe din datter i en periode, hvor hun har det hårdt. Det er ikke nemt for alle at blive et skilsmissebarn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-06 10:11

En skilsmisse er/kan være hård, især for børnene, så det er dejligt, at hører at der opbakning så
alle kan komme videre på en fornuftig måde. Jeg tror bestemt ikke du kan blive frataget din myndighed, men har overhovedet ikke konpetance til at udtale mig. Prøv engang at se dette link,
der står en del, og ud fra det, behøver du ikke være urolig.

Pøj pøj

http://www.social.dk/boern_unge_og_familie/Saerlig_stoette.html

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 14-06-06 10:14

Jeg kender ikke noget til lovgivningen, men kan da umuligt forestille mig at kommunen vil tage din datter fra dig medmindre at du er den dirkete årsag til poblemerne, og det lyder det jo ikke til. Men jeg kan godt forstå at du vil være sikker på hvad det er de vil og hvordan dde vil hjælpe, så mit forslag er at du kontakter kommunen/en sagsbehandler og får en god forklaring på hvad der skal ske, så du også er tryg ved det hel. Og husk så at det altsammen er for din datters skyld og at formålet er at hjælpe hende godt på vej igen.

Pøj Pøj

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-06-06 11:12

Hej nenita.

Jeg har nu siddet og kigget lidt i dine gamle spørgsmål og dermed fået et indblik i hvad det er I har været igennem, du og dine børn.

Først - godt at du fik den skilsmisse igennem - det har været hårdt at være dig og ikke mindre hårdt at være børnene - så dejligt at det er slut.

Nu tænker du på om din forældremyndighed er i fare.

Med mindre der er noget helt galt som du ikke har fortalt i dette åbne forum, så kan jeg slet ikke forestille mig at der skulle være nogen fare på færde m.h.t. myndigheden. I hvert fald vil din ex.mand da ikke kunne overtage den, når man læser din historie.

Efter min mening skal man ikke sige nej tak til et tilbud som kan hjælpe ens børn - vær derimod taknemmelig for at du åbenbart bor i en kommune der GØR noget når de erfarer at et barn går rundt og har det svært.

Der er desværre SÅ mange dårlige eksempler på at det LANGT fra er alle kommuner der engagerer sig på samme vis - nogle af disse 'syltede' sager ender endda tragisk, det læser vi desværre ind imellem i medierne

Så - hvis tingene er som de ser ud til at være, når man læser din historie, så ville jeg ikke holde mig tilbage, hvis det var mit barn det drejede sig om - men takke og gå ind i samarbejdet med kommunens folk - i det omfang det måtte være påkrævet.

Jeg ønsker dig og dine unger al mulig lykke og held derudad - I fortjener at få et godt stabilt, trygt og harmonisk liv!

Mange tanker fra Dorthe.

Din yngste må vel nu være ca. 14 år - og de bliver spurgt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-06 11:55

Som jeg tidligere skrev, så vær du glad for at kommunen vil hjælpe dig og ikke mindst dine børn.

Dine børn fortjener at få det bedst muligt.

Hvordan tager din datter det nu, hvor man tilbyder hende hjælp? Hvis den mellemste af dine 3 børn er datteren, der tales om, så er hun ca. 15 år nu.

Hvordan tager din store pige det?

Tag nu imod al den hjælp du kan få, mens tilbuddet er der.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 14-06-06 14:07

Hej alle sammen og tusind tak for alle jeres svar.
Der er ikke noget jeg ikke har fortalt. Problemet med min datter, som rigtig nok er 15 nu, er at hun lider meget af ondt i maven og hovedpine. Der er ingen synlige tegn på sygdom (har været ved læge mange gange). Skolen/sundhedsplejersken har nu foreslået den der tværfaglig gruppe, som vil se på hendes problemer som de regner med / tror stammer fra skilsmissen - og at hendes to bedste veninder, hvis forældre nu ligger i skilsmisse, søger trøst og hjælp ved min dattter og dermed river op i nogle sår som ikke er helet. Så vidt jeg har forstået på det hele, vil de evt. hjælpe os, så hun kan komme på efterskole og dermed lidt væk fra det hele. Jeg er ikke bange for at min eks. bliver blandet ind i det. Han er væk.... ingen af os har længere kontakt til ham og han får ALDRIG forældremyndigheden, når amtet ikke vil tilkende ham samkvem - så kan han heller aldrig på forældremyndigheden.
Det er heller ikke den jeg er så bange for, det er mere om de kan sende pigen et sted hen hvor hun ikke vil være. Hun vil selv gerne på efterskole.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 14-06-06 14:15

De vil da tale med din datter om det ønske hun har til en efterskole.

Hvis muligheden er der, plads, så vil de da sikkert prøve at opfylde det ønske.

Men det er da godt at hun får hjælp. Der er mange, der har været glade for et ophold på en efterskole.

Held og lykke med dig og dine børn.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : nenita

Dato : 14-06-06 14:21

Tak for svaret ans. Bare som information.. du spurgte til den store datter. Det går rigtig godt, hun er snart færdig med 1 år af HH.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 14:43

Hejsa.

Jeg ved af erfaring, at du skal tage imod den hjælp.
De tager ikke forældermyndigheden fra dig, hvis du gør det. Tværtimod, så viser du dem jo netop, at du tager dig af dine børn på denne måde, og gør hvad du kan for at hjælpe.
Jeg har Slev skrevet under på tilsvarende, samt at senere at min datter skulle på en institution da hendes reaktioner på ret mange voldsomme ting, ikke kunne klares herhjemme. Men derfor har jeg stadig forældermyndigheden over hende. Og den yngste bor stadig hos mig, uden at kommunen er involveret i ham.

Tag imod hjælpen.
Det er ikke altid forældrene der kan hjælpe, uanset hvor meget vi vil og gør.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-06 18:23

nenita

Tak

Jeg vil håbe for dig og dine børn at det vil gå godt. I har alle været meget igennem. Dejligt at høre at det går godt med den store datter. Sønnen trives vel også fint.

Men slap af, de tager ikke forældremyndigheden fra dig og de vil i videst muligt omfang rette sig efter din datters ønske om efterskole. Det er jo en positiv ting at både du og datteren er samarbejdsvillige.

Hilsen ans