/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indsigelse mod pilotering??
Fra : metteto
Vist : 2537 gange
200 point
Dato : 14-06-06 06:46

Hej
Kan man gøre indsigelse mod pilotering på nabogrunden??.
På min nabogrund skal man 5 meter ned, der er planlagt at man vil ramme = banke det ned. Jeg er Meget usikker på dette, hvad vil der ske med mit hus, vi har terrændæk, med indstøbte varmerør. Hvis det revner et sted knækker varmeledningen, og det er ikke til at reparere. En anden ting er værditab ved evt. sætningsskader. Kan jeg forhindre dem i at banke piloteringen ned?? Kan jeg kræve at de borer istedet??

Hjælp

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-06 06:52

Jeg syntes du skal spørge en advokat, denne er gratis, og plejer at svarer i løbet af et par dage

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-06-06 06:56

Det kan du selvfølgelig ikke nægte din nabo at gøre.
For at være sikker kan du tage en masse billeder af dit hus m.m. og hvbis der så sker skade kan du selvfølgelig gøre krav overfor din nabo eller det firma der laver arbejdet.
denne fremgangsmåde blev brugt her i byen inden man bankede en masse betonpæle ned i en grund. Alle omkringliggende huse blev fotograferet inden arbejdet gik i gang.
Du kan da prøve at gøre indsigelse til din nabo og eller evt. teknisk forvaltning i kommunen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-06 10:41

I forbindelse med byggeri har man vidtgående muligheder og det er en selvfølge, at man er erstatningspligtig for forvoldte skader, MEN en ting er at bygherren har erstatningspligt noget helt helt andet, at bevise skadens omfang og hvem der har forvoldt den.

Der er mange eksempler på byggeri der har forvoldt skader på naboer på grund af bundforhold og det er svært at bevise at skaden skyldes byggeriet så du skal sikre beviser som hawaii7 skriver og så skal du finde en advokat der kan bistå dig lige fra start (ikke en internetrådgivning).
Sørg også for at din forsikring er i orden da den bl.a. bør yde retshjælpsdækning.

Uddrag af bygningsreglement for småhuse hvor man kan se lidt om hvor høj grad en bygherre kan få lov til at "genere" naboer.
Citat
1.9 Midlertidig rådighed over nabogrund

1.9.1 Kommunalbestyrelsen kan give en ejer midlertidig tilladelse til at råde over en nabogrund i følgende tilfælde:

Når det er nødvendigt for at sikre omliggende grunde, bygninger og ledningsanlæg i forbindelse med et funderingssarbejde, en udgravning eller en terrænændring på egen grund og

b. Når det er nødvendigt for, at en ejer kan udføre et bygge-, reparations- eller vedligeholdelsesarbejde på egen ejendom. Der kan i disse tilfælde være tale om tilladelse til at anbringe afstivning, stige, byggekran, stillads,

skærmtage eller lignende på nabogrunden eller om tilladelse til at tilvejebringe adgang via nabogrund.
(1.9.1) Ved sådanne arbejder gælder en varslingsfrist på 14 dage efter byggelovens § 12. Således skal den, der agter at foretage sådanne arbejder, give den pågældende ejer skriftlig meddelelse om arbejdets art og omfang og om tidspunktet for dets påbegyndelse.

For vejarealer skal tilladelsen indhentes hos vejmyndigheden.

1.9.2 Benyttelsen af nabogrunden skal ske på en sådan måde, at der sker mindst mulig ulempe. Når arbejdet er forbi, skal den, der har fået tilladelsen, snarest muligt bringe nabogrunden i samme stand som før.

1.9.3 Hvis en ny bebyggelse i naboskel eller ændring eller fjernelse af eksisterende bebyggelse i skel vil medføre, at naboen må ændre eller fjerne konstruktioner ved skellet, skal naboen have mulighed for at foretage det fornødne, inden byggearbejdet forhindrer dette.

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 16-06-06 14:44

Erstatning vedrørende pilotering. Her pålægger man i nogle tilfælde objektivt erstatningsansvar vedrørende piloteringsopgaver. Det vil sige, at hvis der sker skade på dit hus, så skal du bevise, at du har lidt et tab som følge af pilotering. Hvis der sker en skade, og du har taget masser af billeder, før arbejdet påbegyndte, vil det ofte ikke være så svært at bevise en årsagssammenhæng. Dette objektive ansvar vedrørende pilotering er ulovbestemt, så der findes ikke en lovbestemmelse, men der er domme, som siger, at det er gældende ret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-06 15:10

Gældende praksis.

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 16-06-06 20:07

ja næmli' ja

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 07-07-06 20:52

Tak for svaret Nordsted1.
Og tak for indsatsen I andre.

KH mette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-06 20:43

Selv tak