/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
det halve af en ligusterhæk?
Fra : mimimig
Vist : 5105 gange
200 point
Dato : 13-06-06 17:35

Vi har en ligusterhæk, 15 år gammel, med tykke grene inde i, der nu er blevet for høj og bred.
Jeg havde tænkt mig at købe/leje en kædesav og så simpelt hen skære det halve af højden,
Vort spørgsmål: Kan en kædesav klare sådan en opgave, grenene giver jo efter, eller hvad bruger man der er bedst?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-06 17:52

Hvis du bruger en kæesav, får du grene lige tilbage i hovedet, jeg ville bruge en grensaks

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 13-06-06 18:22

Du kan godt bruge en kædesav, vigtig at den er kraftig nok og skarp, lad saven selv arbejde, lad være med at presse saven igennem hækken (egen erfaring). ret hækken til med en grensaks.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-06-06 20:34

En buskrydder, med 'rund-savs-agtig' klinge, er endnu bedre til formålet - egen erfaring.
MEN vær forberedt på at hækken ligner 'noget der ikke lykkes' bagefter - men tålmodig pleje i et par år, så har du såmænd en god hæk igen..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-06 21:00

Jeg har selv brugt et kæde sav til formålet, men man skal godt nok vide hvad man gør. En kratryddr med klinge er alt for farligt, det vil give alt for mange kast, så har du bedre kontrol over et motorsav, selv om du må regne med at der konner smågrene ind og stopper den en gang imellem, er du i tvivl så brug en grensaks eller en håndsav til de tykkeste grene.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-06-06 22:49

Der kan faktisk købes et specielt sværd eller en anordning tl at spænde på sværdet. Det er en anordning hvor der er påsvejset "fingre" der stritter ud der forhindrer genene i at blive skubbet væk fra kæden. Jeg har selv prøvet at lave en og det er ikke særlig svært hvis man selv kan svejse eller kender en der kan svejse. Så kører et som en leg. Den kan lige spændes fast på sværdet gennem de to små huller der er i hver ende af sværdet og så på den ene side så den går fri af kæden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-06 01:48

En ligusterhæk bør aldrig klippes længere ned, end den oprindelige højde, så ødelægger du den og får aldrig et pænt resultat ud af det.
Forstået på den måde, at en ny hæk klippes ikke i toppen. før den har nået den højde den skal ha' og derefter skal kun vedligeholdes ved at de nye skud klippes af i toppen i den "rigtige højde".

Og så bør den også klippes så den spidser lidt indad foroven, for at sikre det nederste får lys nok, da liguster er ret lyskrævende og ellers vil blive "bar" i bunden.

Men hvis du alligevel vil gøre forsøget vil jeg ikke anbefale en motorsav, det synes jeg ikke lyder som en god ide, men en kraftig hækkeklipper, og det den ikke kan tage, saver eller klipper du af.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Tikker

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-06 10:27

Hej
Jeg har for kort tid siden skåret en tjørnehæk ned til halv højde med en motorsav uden væsentlige problemer. Sørg for den er filet ordentligt, det skal den iøvrigt altid være uanset hvad man arbejder med.
For en del år siden havde jeg en amerikansk plæneklipper. Der var en fin brugsanvisning med hvor der bl.a. stod at man ikke måtte bruge den til at klippe hæk med, underforstået at hvis man gjorde det ville firmaet ikke påtage sig et ansvar. Så den løsning bør du nok undgå.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-06-06 22:13

Jeg er slet ikke enig med dig Dova. Nu forholder det sig sådan at vi faktisk har mange meter ligusterhæk, både den hårdføre smalbladet og den knap så hårdføre bredbladet. De er alle klippet ned i 20 cm over jorden og har vokset sig stor og stærk og op i fuld højde på 2 år igen men i en ny og slankere udgave.
Min nabo plantede for 10 år siden en liguster og var af samme holdning at den ikke skulle klippes i højden fordi den skulle blive stor i en fart og det har han evig fortrudt da den idag er en ranglet og ikke særlig stabil hæk der er svag og med tynde grene i bunden. Meningen med at studse den i toppen er jo netop at få et godt rodnet og at få de nederst grene til at blive kraftige for på den måde at give støtte til resten.
En hæk gror jo også i bunden og på midten og ikke kun i toppen så derfor kommer beskæringspunktet højere op år for år for til sidst at være for høj og man er så nødt til at beskære den på en kraftig måde.
Jeg selv har en kraftig Bosch hækkeklipper der kan klippe grene over der er 25 mm og den klarer det for det meste hvis ikke der går for mange år i mellem. Jeg vil tro at jeg klipper ned under "knuderne" hver 4-5 år

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 20-06-06 17:48

Tak til jer alle for en god debat.
Vores hæk er nu det halve i højden.
Efter nogle test, endte vi med at lade hækklipperen tage det den kunne
og lade en grensaks klare resten. Motorsav var hurtigst i testen og kunne
godt bruges, men kønnest blev det på den anden måde.
Points, ja de tilfalder Tikker for den særdeles sigende oplysning om ikke at bruge en
plæneklipper til hækklipning, ikke engang om den er amerikansk !!

Hej mimimig

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 20-06-06 17:49

Tak for svaret Tikker.