/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Laveste fundament/konstruktion
Fra : jomfruane
Vist : 11608 gange
100 point
Dato : 13-06-06 14:33

Hej, jeg har brug for at vide hvordan jeg konstruerer den laveste fundering til et lille kolonihavehus.

huset er 3x8meter og må højst komme op i en højde af 350cm.
For at få plads til en hems har jeg brug for at gulvet så vidt muligt bliver i jordniveau. Da der ikke er tale om et helårshus må det gerne være et råt betongulv eller fx udendørs fliser.

Hvordan udføres dette rent praktisk?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-06 16:15

Et fundament skal helst ned i 90 cm dybde, for ikke at frostsprænges. Bredden på udgravningen afgøres af hvilken bredde fundamentblokke du vil have liggende som det øverste lag i udgravningen. God arbejdslyst.

Så blev det altså ikke til en campingvogn i denne omgang?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-06 16:20

Jeg spørger hvordan det konstrueres

Nu er der jo andre muligheder end fundamentsblokke.
Campingvognen er midlertidig - jeg skal selvfølgelig selv tegne mit hus!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-06 16:34

Jeg kan se mit spørgsmål kunne misforstås - jeg kender til den frostfrie dybde, det er højde over niveau jeg vil spare på.

Det ville fx være fjollet at sætte huset på sten som jo ellers er normalt for småhuse. (og derved undgå at grave).

Umiddelbart tror jeg det bliver et træhus, men jeg tænker også lidt i lecablokke/gasbeton.

Jeg vil gerne starte med fundamentet og så lade det være det udslagsgivende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-06 16:35

jomfruane... det er fundamentet vi er ude i ik'?

Istedet for fundamentblokke, kan du bruge forskallingsbrædder, dvs du graver en rille, støber, inden du får fyldt hele rillen/fugen, sætter du brædder i siderne af udgravningen, sådan at brædder/fundamentet lige stikker op over jordhøjden, når støbningen er tør, fjerner du brædderne igen.

Jeg vidste da ikke du var så skrap, at du kunne tegne dit eget hus, det lyder da spændende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-06 16:37

Nåå ser lige du havde skrevet samtidig med mig, så var det altså ikke mig der var helt varmekulret.

Fundamentet over jordhøjde skal minimun være 15 cm, helst højere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-06 20:11

Der er vist ingen fundamenthøjdekrav til et kolonihavehus.
Men af hensyn til vand ind i huset, kunne du lave fundamentet højt nok og så gå ind-og-ned i huset.
Du bør nok lige isolere ned mod jorden og lidt kapilarbrydende underlag ville også være godt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-06 20:33

Ja tak, det tænker jeg også, men jeg skal bruge præcis beskrivelse med materialer osv.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-06-06 22:40

Det lyder da spændende at du selv vil tegne et, men går det mon når et simpelt fundament kan give dig problemer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-06 02:08

Jeg har selv støbt fundament under de fleste af mine bygninger, og den letteste måde at gøre det på, er beskrevet her i andre svar, du graver en grøft/rille i ønsket dybde og fylder op med beton, ovenpå slutter du af med en fundaments blok, som også fyldes med beton, den færdige højde på blokken skal være over jordniveau, det behøver ikke være ret mange cm. ovenpå blokken skal du huske fugtspærre, for at forhindre fugt fra jorden i at komme op i muren, gulvniveau bestemmer du selv, den kan godt være under sokkel højde, blot du isolerer soklen indvendig, vil du under jordniveau er det en god ide med to sokkelblokke ovenpå hinanden, for at få en jævn flade indvendig, når du graver jorden væk, husk også fugtspærre mellem fundament og isolering, vil du bygge et træhus ovenpå, er det en god ide at sætte nogle ankre i soklen, når du fylder beton i, for at have noget at skrue huset at hænge fast til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-06 02:14

[CITAT][/for at have noget at skrue huset at hænge fast tilCITAT] jeg vrøvler det skal forstås som noget til at skrue huset fast til

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-06-06 09:04

Jeg er absolut ikke enig i at et fundament er simpelt.

Jeg prøver lige at tegne det du skriver O.V.N
Der er måske lidt forvirring om termerne, men en fundamentsblok kan vist være flere ting?
Jeg ser du skriver den skal støbes ud (så jeg tror jeg ved hvilken du mener)og jeg fik godt fat i at der skulle medstøbes ankre.

Jeg er 5års arkitektstuderende, tegner selvfølgelig selv, men må have andre i sving med det grove. Derfor er det vigtigt for mig at vide præcis hvordan detaljerne ser ud.
Jeg har aldrig før arbejdet med maksimal mål på denne måde, så der må ingen slinger være i valsen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-06 11:49

Det er kun denne fundamentsblok jeg kender: http://www.bygzonen.dk/group.asp?group=140&page=%E2%8A%82=0 15 eller måske 19cm. er passende for et lille hus, de kan også købes buede, hvis du vælger et rundt hus, held og lykke med projektet. Kan du ikke finde nogle som har prøvet at støbe fundament,når du nu skal have hjælp til grove ? og så kan det let løbe op med omkostningerne og lad os se et billede af dit lille drømmehus/svendeprøve når du er færdig

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 17-06-06 11:38

der er ikke nogen krav til højden - faktisk kan man sænke gulvet i forhold til terrænet. MEn man bør have en sokkelt på min. 150mm aht. fugt.

Sænker du soklen under 150mm skal/bør du fugtsikre soklen!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-07-06 11:38

Jeg er ikke kommet så meget videre, har lånt beggerelementet for småhuse og håber at få konkrete løsninger der.

Bare lige lidt fyndord.
Mange tror de ved hvad en arkitekt laver, meget få ved hvad vi lærer på arkitektskolen..
En tegnestue vil altid have både konstruktører og ingeniører ansat - det er der selvfølgelig en årsag til.
Der er mange efteruddannelser til arkitekter.
Grunduddannelsen er primært til kunstner.

Så fik jeg svaret et yderst ondsindet og direkte usmageligt privat indlæg fra jorgen_ros der ikke har nogen hæmninger i forhold til at opfører sig bare en smule modent og ansvarsfuldt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-07-06 13:51

Jeg ved ikke nøjagtig hvad en arkitekt kan, men ved at der er en grund til de mange års studier, det er direkte usmagelig og dårlig opførsel, når brugere kommer med ikke relevante/beskidte indlæg, det er både her og i private indlæg

Annuller spørgsmålet
Fra : jomfruane

Dato : 19-12-06 08:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål