/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Aflæse trykknapper via com port
Fra : madsp
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 15-12-02 13:41

Jeg har lavet Jeapordy, men mangler at kunne tilkoble og aflæse deltagernes trykknapper.

1) Kan jeg uden videre sætte kontakter på comporten.
2) Hvilke ben skal de sidde på
3) Hvordan aflæser jeg dem i VB6

Mads

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-12-02 19:59

Hi mads,
det er nok en dårlig ide, men du kan nok gøre brug af kontrol signalerene
Ri, Dsr, og DCD som du jo så skal kunne aflæse over modem registeret.
Lidt mere får du nok ud af at anvende paralell porten hvor ialt 8 + 4 linier står til
din rådighed.

Old Wiking

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 15-12-02 21:22

Du kan IKKE uden videre sætte kontakter på comporten. Det kan du ikke, fordi comporten har 1 data-ind og 1 data-ud ledning, foruden et antal ledninger der bruges til at styre kommunikationen ind og ud af porten.

I stedet skal du bruge din printerport. På printerporten kan du forbinde dine kontakter direkte, men mere sikkert er det at sætte et interface mellem port og kontakter. Diagrammer og styklister findes på mange do-it-yourself elektronik homepages. Interface kan også købes billigt hos mange elektronik-forhandlere. Et interface reducerer risikoen for at ødelægge printerporten.

Husk at dit jeopardy-program skal aflæse printerporten / kontakterne i en loop med høj hastighed, ellers kan du ikke afgøre hvilken kontakt der blev trykket først.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 16-12-02 02:38

Gameporten er jo lavet til den slags; der er indgange til 4 kontakter og 4 potmetre. (Foruden midi in og out...)

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 18:33

Du skal tage og bruge LPT(Printer-)porten det er 8 databen, så du kan have
"8 svarmuligheder" i singleplayer og fx 4 svarmuligheder for 2 player...
Håber det kan hjælpe lidt
"madsp" <madsp.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LL_K9.66200$HU.5213022@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lavet Jeapordy, men mangler at kunne tilkoble og aflæse
> deltagernes trykknapper.
>
> 1) Kan jeg uden videre sætte kontakter på comporten.
> 2) Hvilke ben skal de sidde på
> 3) Hvordan aflæser jeg dem i VB6
>
> Mads
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : julledyret

Dato : 08-07-05 12:09

http://www.aaroncake.net/electronics/vblpt.htm ser du præcis hvordan man håndterer parallelporten fra Visual Basic.
http://www.codeproject.com/csharp/csppleds.asp er gode oversigter over pin-connections.
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html byder på forslag til sikre kredsløb.

God jagt!

MVH Jonas