/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
OpenOffice - base
Fra : e.c
Vist : 784 gange
100 point
Dato : 11-06-06 19:10

Ja ja ja - det er den forkerte kategori, men hvor ellers.
Jeg kan ikke lige finde felttypen "autonummerering" .................. hvis den altså findes.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 11-06-06 19:35

Hvis det er af siderne du mener?????

Så ligger den under indsæt/felter/sidetal.

Du kan evt starte med at lave en sidefod og derefter sætte sidetal i den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-06 19:43

Øh det er i databaseprogrammet, og i MS access kan jeg lave et felt med autonummerering.
Det er det jeg vil i OpenOffice base.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 11-06-06 20:21

Nu kører jeg et system der virker = Linux (Arch Linux)

Og derindenfor der hedder hele Officepakken base ? Så det er lidt svært at definere hvad det så var du mente ud fra det spørgsmål?

Sæt formateringsindstillingerne for nummererede eller punktopstillede lister. Hvis du vil, kan du anvende formatering til individuelle niveauer i listehierarkiet.
For at tilgå denne kommando...
Vælg Formater - Punktopstilling. Åbn fanebladet Indstillinger

Format
Vælg det niveau, du vil ændre, og angiv så den formatering, du vil bruge.
Vælg de niveauer, som du vil definere formateringsindstillingerne for. Det valgte niveau er fremhævet i forhåndsvisningen.
Nummerering
Vælg en nummeringstypografi for de valgte niveauer.
Valg
Beskrivelse
Arabertal
A, B, C, ...
Store bogstaver
a, b, c, ...
Små bogstaver
I, II, III, ...
Romertal (store bogstaver)
i, ii, iii, ...
Romertal (små bogstaver)
A,... AA,... AAA,...
Alfabetisk nummerering med store bogstaver
a,... aa,... aaa,...
Alfabetisk nummerering med små bogstaver
Punkttegn
Føjer et punkttegn til begyndelsen af en linje. Vælg denne indstilling, og klik så på knappen Tegn for at vælge en punkttegntypografi.
Grafik
Viser et billede til punkttegnet. Vælg denne indstilling, og klik så på Vælg for at angive den billedfil, som du vil bruge.
Kædet grafik
Sammenkæder billedet med den aktuelle fil. For at indlejre billedet i den aktuelle fil, skal du fjerne markeringen i dette afkrydsningsfelt.
Ingen
Vedrører ikke en nummeringstypografi.

Tilgængeligheden af de følgende felter afhænger af typografien, som du vælger i feltet Nummerering.
Før
Indtast det tegn eller den tekst, der skal vises foran tallet på listen.
Efter
Skriv et tegn eller den tekst, der skal vises efter tallet på listen. Hvis du vil oprette en nummereret liste som bruger typografien "1.)", skal du skrive ".)" i denne kasse.
Begynd med
Skriv et ny starttal for det aktuelle niveau.
Vælg en farve for den aktuelle nummereringstypografi.
Indtast den størrelse, som du vil ændre punkttegnets størrelse med i forhold til skrifttypens højde i det aktuelle afsnit.
Tegn
Åbner dialogen Specialtegn, hvor du kan vælge et punkttegnsymbol.
Indstillinger for grafik:
Vælg...
Marker grafikken eller find den grafikfil, som du vil bruge som et punkttegn.
Bredde
Indtast en bredde på grafikken.
Højde
Indtast en højde for grafikken
Bevar størrelsesforhold
Bevarer grafikkens størrelsesforhold.
Justering
Vælg justeringsindstillingen for grafikken

Taget ud fra den hjælp der er direkte i OpenOffice!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-06 20:34

Ok men i min windows udgave hedder den OpenOffice.org Base.
(jeg har ikke taget mig sammen til Linux endnu men har 6-7 linux-udgaver klar til brug)
Og det er databasen i OpenOffice jeg leger lidt med.
Og der har jeg brug for at lave autonummerering i et felt så posten får et unik betejnelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-06 22:09
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-06 22:18

Det er ikke i writer men i base
(OpenOffice som svarer til databasen som svarer til windows access)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-06 23:38

sorryyyyyyyy flue væk

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-06 00:58

Hejsa
Jeg kan heller ikke finde funktionen (bruger den aldrig selv...).

Men hvis det er en vigtig funktion for din database, kan det vel laves som en hændelse/macro.
Jeg bruger ikke Autonummerering i mine databaser da jeg altid har unike nøgler.

Det er jo trist at man har 2 poster der indholdsmæssiget er helt ens - hvis eneste forskel er et automatisk nummeret felt... Så er der noget helt grundlæggende galt med databasestrukturen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-06-06 10:07

Næ næ Benjamin.Hansen - som jeg har lært, er det en god ide at bruge ID/autonummerering.
Men ja - det kan også blokere for andre ting.
Der er jo ordren "ingen dubletter" til at sikre unikke poster, men relationerne er nemmere at styre med autonum.
Autonummereringen "kører" jo bare i baggrunden.
Og naturligvis har jeg ikke autonum. i min postnummertabel.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 12-06-06 21:43

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Jeg må jo give dig lidt ret i, at det jo bare drejer sig om at have et felt der er unikt.
Det er nu heller ikke for at jeg skal lave database i OpenOffice endnu - men bare øve og lege lidt.
Min drøm er jo at smide Microsoft ud og kun bruge OO.
Det skal nok komme.