/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophævelse af Andelsforening.
Fra : jesper.s
Vist : 3878 gange
150 point
Dato : 11-06-06 15:59

Hej.

Jeg bor i en Andelslejlighed i København. Nogle medlemmer af foreninger har foreslået at sælge ejendommen til et ejendomsselskab, hvorfra der er givet et midlertidigt tilbud, hvilker vil betyde at jeg skal sælge min Andelslejlighed, for derefter at skal være boende som alm. lejer. Nu er mit spørgsmål, kan man ophæve en Andelsforening uden at alle er enige? Kan det være rigtigt at et flertal i foreningen kan tvinge andre Andelshavere til at sælge deres Andelslejlighed?
Er der evt. et sted på nettet man kan læse mere om emnet, jeg har prøvet at søge, men kan ikke rigtigt finde noget.

På forhånd Tak!

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 160 point
Dato : 11-06-06 16:10

Jeg er selv bestyrelsesmedlem i en andelsboligforening, der pt. er ved at overveje salg af ejendommen, så jeg kender en del til problemstillingerne.

For det første har de fleste andelsboligforeninger en administrator, der normalt er et advokatfirma. Du kan formentlig spørge dem. Normalt bliver der også holdt informationsmøder og den slags i forbindelse med overvejelserne (det gjorde vi i hvert fald), så alle andelshavere kunne få svar på eventuelle spørgsmål.

For det andet vil svaret afhænge af foreningens vedtægter. Det handler jo reelt om afhændelse af ejendommen og derefter opløsning af foreningen. Disse dispositioner skal vedtages på en generalforsamling i foreningen, hvor alle andelshavere kan stemme. I vores vedtægter kan en sådan disposition vedtages, hvis 2/3 af andelshaverne møder op på generalforsamlingen og 2/3 af de fremmødte stemmer for. Hvis der ikke er nok der møder frem, kan der indkaldes til en ny generalforsamling hvor det blot er 2/3 der skal stemme for.

Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, et flertal kan godt tvinge mindretallet til at sælge deres andelslejlighed.

Jeg mener, at jeg har hørt fra vores advokat (men er usikker), at andelshavere der stemmer imod et salg i det mindste har ret til at blive boende som lejer - og altså ikke kan smides ud af sin lejlighed.

Du kan også læse denne artikel, der omhandler opløsning af andelsboliger (google er min ven :) )
http://www.de.dk/Bladet/Marts+2005/Opl%C3%B8sning+af+andelsboligforeninger.htm

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 14-06-06 08:58

Tak for svaret Paulus1.