/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk...
Fra : jdynastiet
Vist : 2229 gange
300 point
Dato : 11-06-06 15:00

Jeg overvejer ikke at købe ny stationær, da vi efterhånden har 2 bærbare computere i huset, men jeg kunne godt tænke mig en ekstern harddisk til backup og især digitale billeder.
Jeg forestiller mig en ca. 300 GB kan gøre det, men hvad skal jeg kigge efter?

Betyder det meget med millisekunder, cache, mærke osv.?

Mvh
Jesper

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-06-06 15:05

Det afgørende er overførselshastigheden mellem din bærbare og den eksterne HD.

Bedst er Firewire, som er noget hurtigere end USB, men det kræver selvfølgeligt, at der er FW i begge bærbare.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-06 16:02

Hvis det primært er til backup, betyder hastigheden ikke så meget. De fleste harddiske kan nok skrive hurtigere end overførselstiden.
back up kan vel også foregå medens man laver noget andet, eksempelvis sover, drikker øl , ser tv, eller knepper. Der er mange muligheder uden computer.

Det er oplagt at købe en ekstern usb- kasse, montere harddisken i den og og så forbinde til den bærbare , som skal backkes up eller reinstalleres.

Pas dog på , nogle kombinationer af computerog styresystemer kan ikke klare harddisk partitioner over e over ca . 130 GB

Hvis du tror dit system kan så prøv lige at fylde 150GB- et eller andet ligegyldigt på- og check at det kan virke uden fejl med begge de bærbare.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 300 point
Dato : 11-06-06 16:15

Køb extern USB og/eller Firewire

Den skal være med blæser !!!!
Zitech har een.

Seagate disk
------

Bemærk det er kun en back up når du har dine data på de stationære og bærbare komputere også!!!!!

Ellers er du nødt til at lave ekstra backup - Så køb 2 USB diske. - Eller en DVD brænder.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-06-06 16:17

Disk: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=160733

USB box: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703

Bemærk ved lodret montering - udblæsningshullet skal vende opad.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-06-06 16:18
Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 11-06-06 18:56

Jeg har selv nogle Maxtor-diske som kører upåklageligt. Maxtor OneTouch-diskene har desuden den praktiske funktion, at man kan trykke på en knap på disken, hvorefter den automatisk tager backup (såfremt man indstiller den til det).

På EDBPriser.dk er nogle gode bud på billige diske.
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Unit&Gallery=false&Page=1&ID=16&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted578=&True6288=1&True12570=&True26307=1&Equal920=&True6779=&True2333=&True12644=&Direction24=2&Direction27=2&Direction28=2&Direction25=0&Direction578=0&Trueval31022=176233&True31022=&Sorted24=322122547200&Sorted27=&True12441=&Trueval25700=97214&Trueval25701=97215&Trueval2333=31015&Trueval25702=97216&True12440=&Trueval26307=98928&Trueval7228=45639&Trueval25708=97229&Sorted28=&Trueval12441=93842&Trueval6779=43247&Trueval12440=93827&Trueval6288=92427&Trueval12570=94545&Trueval12644=94859&Trueval6286=42484&True7228=&Sorted25=&True25700=&True25701=&True25702=&True6286=&True25708=&x=63&y=6

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-06 21:46

Du kunne også vælge en netværksdisk, hvis du i forvejen har koblet begge dine maskiner op til en Router, evt. med AP.
En sådan disk vil altid være tilgængelig fo de maskiner der er på dit netværk, uanset hvilken og hvor mange der er tændt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-06-06 22:04

Vi har en Maxtor, der har kørt upåklageligt i over et år og en anden Maxtor, der gik totalt i udu efter 4 mdr.
Så hvad skal man så mene ...... ?????

Vedr. alm IDE-diske har jeg aldrig haft problemer med Seagate.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-06 23:30

Et stk USB harddiskholder med den harddisk du stoler mest på (jeg holder på Seagate Baracuda)
Den harddisk skal jo ikke være sat til hele tiden - så du sætter den bare til en af computerne når der skal laves backup. For en ordens skyld bør du lige lave to mapper en til hver comp.

Kommentar
Fra : jdynastiet

Dato : 12-06-06 08:44

Hmmmm. severino - det lyder da lidt interessant !

Vi har en trådløs router til begge maskiner. Hvad koster en netværksdisk - og er det "plug&Play"?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-06-06 08:49
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-06-06 09:46

http://www.allnet.dk/Nyprodukter.htm
Rul ned og kig på eksterne kabinetter / All 6200 (og så skal du lige sætte en harddisk i).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-06 22:53

Hej Jesper!
Angående en netværksdisk, så kan jeg fortælle lidt om den som jeg bruger i mit netværk.

Det er en Iomega på 160 Gb, som jeg har sluttet til min router. Den kostede ca 1400 kr. Den var formateret ved køb, i NTSF format, hvilket dog ikke har nogen indflydelse på de tilsluttede maskiner, hvoraf et par af dem stadig bruger Win 98.
Harddisken har sin egen lille processor, der ved start, melder sig i routerens registrering, hvorefter den er til rådighed for alle maskinerne, også de der køre trådløst. Den kan også fungere som fileserver (hvis venner og bekendte skal kunne trække filer ud).
Den findes også under andre navne, og i en større udgave (set med 200 og 300 Gb)
Her ud over har jeg en LinkSys Netværks link, koblet på routeren, hvori der kan tilsluttes 2 USB-2,0 diske. Den har været nævnt her i KANDU, og det var da også her jeg blev inspireret til at købe en sådan.

Godkendelse af svar
Fra : jdynastiet

Dato : 13-06-06 08:58

Jens T vandt

Du mindede mig om at en ekstern harddisk til alle de digitale billeder jo ikke er nok - der skal jo også tages backup af den (hd i den bærbare er kun 40gb) - så én ekstern harddisk er jo ikke nok...

Også tak for svar fra severino, det ligger dog over mit budget, men er på min ønskeseddel - det er sådan en jeg køber i stedet for en ekstern på et tidspunkt...

Mvh
Jesper

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-06-06 10:08

Du er velkommen Jesper,

Ja, Vi ser alt for mange "katastrofer" fordi den externe harddisk der oprindelig skulle være backup, med tiden bliver mere og mere en lager disk hvor alt det vigtige ligger.

"Hunden rev den eksterne harddiek ned fra skrivebordet"
"Min lille søn...
"Ledningen hang fast i min fod..

Og så den her...:

Den eksterne disk står tændt hele tiden... Hverken One-Touch eller Lacie modellerne, der for det meste er uden blæsere har godt af det.

Skal man have sådan en række eksterne kørende, er det godt at få lavet udluftning (masser af gode store huller i kabinetterne) og så en blæser til at stå og blæse på dem.

Højkapacitetsdiskene skal holdes kølede for at holde længe.