/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rasp
Fra : mthure
Vist : 1865 gange
20 point
Dato : 15-12-02 05:25

Bor i udlandet, og rasp til stegning er ikke umiddelbart tilgængeligt. Kan jeg lave mit eget rasp, er det bare tørrede brødkrummer eller er der en mere rafineret opskrift?
Thure

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-02 05:37

Du kan sagtens lave dit eget rasp.

Du tager brødskiver - stumper af hvedebrød og lader det tørre. Du kan evt. hjælpe til ved at lægge det i ovnen på svag varme. Når det er godt tørt, knuser du det bare evt. med hjælp fra en kagerulle eller lidt forsigtigt med en vinflaske - så har du rasp.

Mvh.
Ram2

Accepteret svar
Fra : bente64

Modtaget 20 point
Dato : 15-12-02 09:49

Læg brødet i en plastikpose før du ruller, så krummer det ikke så meget. I øvrigt kan du også bruge tvebakker.

MVH Bente

Kommentar
Fra : kim.s

Dato : 15-12-02 19:52

Bruger du gamle rundstykker eller flutes, kan du med fordel rive dem på et groft rivejern, lægge krummerne på en flad tallerken og derefter i mikrobølgeovnen, den er hurtigst (eller alm. ovn). Mærk år krummerne er sprøde.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 08:04

mthure wrote:
> Kan jeg lave mit eget rasp, er det bare tørrede brødkrummer

....ja...
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 09:03

"mthure" <mthure.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg lave mit eget rasp, er det bare tørrede brødkrummer eller er der
> en mere rafineret opskrift?

Ja: tørret franskbrød (luft- eller i ovnen ved lav temperatur).
Kør det gennem kødhakkeren eller blenderen.
Hvis det er "supermarkeds-vatbrød", kan du tromle det med en kagerulle.

Hilsen Inger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 18:02

Inger Pedersen wrote:

> Kør det gennem kødhakkeren

....har smadret min Kenwood kødhakker én gang på den konto... ;-(
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 19:38

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en meddelelse
news:atichd$c4p$2@dknews.tiscali.dk...

>
> ...har smadret min Kenwood kødhakker én gang på den konto... ;-(

Øv, det lyder træls. Så bliver det til en dyr rasp.
Og ligefrem gå ud og købe en håndtrukket model... det er måske i overkanten,
hvis man ikke bruger usædvanlig meget rasp.
Min holdt heldigvis til det.

Hilsen Inger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 22:11

"Hans Paulin" wrote in message news:atichd$c4p$2@dknews.tiscali.dk...
>
> Inger Pedersen wrote:
>
> > Kør det gennem kødhakkeren
>
> ...har smadret min Kenwood kødhakker én gang på den konto... ;-(

Man kan komme langt med en pose tørt brød indhyldet i en avis og en
hammer

Nette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 14:17

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
news:3dfccc1d$0$222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
meddelelse
> news:atichd$c4p$2@dknews.tiscali.dk...
>
> >
> > ...har smadret min Kenwood kødhakker én gang på den
konto... ;-(
>
> Øv, det lyder træls. Så bliver det til en dyr rasp.
> Og ligefrem gå ud og købe en håndtrukket model... det er
måske i overkanten,
> hvis man ikke bruger usædvanlig meget rasp.
> Min holdt heldigvis til det.
>
> Hilsen Inger
>
Det er sgu ligemeget om det er en håndtrukken model, hvis vi
altså taler om kødhakker. Tørt brød er et udmærket
slibemiddel, der i denne forbindelse er eminent til at sløve
knivsættet, og med en elektrisk maskine kan jeg forestille
mig at knivsættet løber varmt.
Så er det billigere at købe noget rasp hos bageren.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 19:45

> Bor i udlandet, og rasp til stegning er ikke umiddelbart tilgængeligt.
> Kan jeg lave mit eget rasp, er det bare tørrede brødkrummer eller er
> der en mere rafineret opskrift?

Du har fået gode råd i tråden, her er et til:

Hvis du kan få tvebakker, så giver de en utrolig velsmagende rasp. Er
ufattelig lette at knuse i en pose eller i et viskestykke.

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 11:41

> Du har fået gode råd i tråden, her er et til:
>
> Hvis du kan få tvebakker, så giver de en utrolig velsmagende rasp. Er
> ufattelig lette at knuse i en pose eller i et viskestykke.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang
>

Hej !

Det havde jeg helt glemt, men det brugte min mor altid. Ned i en plasticpose
med tvebakkerne og så et par gange frem og tilbage med kagerullen!

mvh
Tove

Kommentar
Fra : mthure

Dato : 19-12-02 03:55

Tusind tak for alle de gode svar.
Thure

Godkendelse af svar
Fra : mthure

Dato : 19-12-02 03:57

Tak for svaret bente64.