/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Virus-Scanner til RedHat Linux
Fra : mhvejsel
Vist : 443 gange
95 point
Dato : 14-12-02 23:16

Hej.. Alle sammen
Jeg har lige fået sat min Linux maskine den er server for to Windows Maskiner via Dhcpd og iptables
og har også fået sat en firewall på den..
men så kom jeg til Virus scanner.
Hvad for en skal jeg vælge og hvordan skal jeg installere den, jeg ville gerne hvis det kunne være muligt at finde en der er grafisk.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre er det jo bare ærgeligt.
Jeg kører RedHat Linux 8.0 (Grafisk)

Mvh. Mhvejsel
Mail. info@mhvejsel.dk
MSN. info@mhvejsel.dk
Web. Mhvejsel.dk

Ps. ved godt at 20 point ikke er meget, men mere kan jeg ikke give, før jeg for nogle flere point.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 15-12-02 21:18

Central Commands antivirus til $29.95 (ca. 170,-) er et forslag...

Kan findes på dette link http://www.centralcommand.com/linux_products.html

;-> Henrik

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 16-12-02 19:46

Ja men der må da findes et freeware program til dette formål.

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 17-12-02 00:35

Ja, Panda Antivirus findes i en freeware-version...

http://www.pandasoftware.com/com/linux/linux.asp

Held og lykke.

Henrik

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 17-12-02 18:25

Hej... igen denne version er kun et trial v.
Findes der ikke en grafisk version til redhat 8.0

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 23:39

"mhvejsel" <mhvejsel.news@kandu.dk> wrote in
news:24OK9.65969$HU.5160999@news010.worldonline.dk:

> Hej.. Alle sammen
> Jeg har lige fået sat min Linux maskine den er server for to Windows
> Maskiner via Dhcpd og iptables
> og har også fået sat en firewall på den..
> men så kom jeg til Virus scanner.
> Hvad for en skal jeg vælge og hvordan skal jeg installere den, jeg ville
> gerne hvis det kunne være muligt at finde en der er grafisk.
> Men hvis det ikke kan lade sig gøre er det jo bare ærgeligt.
> Jeg kører RedHat Linux 8.0 (Grafisk)

Jeg har gode erfaringer med http://www.f-prot.com/index2.html
Den er dog kun komando baseret, men ikke så svær at finde ud af.
f-prot -h eller man f-ptot for hjælp.

Hent rpm pakken, og installere den med rpm -ivh pakkenavn.
På min denian box lægger programmet sig i /usr/local/f-prot.

Autoscanning og auto opdatering kan gøres via cron. se crontab(5)

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 02:07

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in
news:Xns92E4F076893C9gozarmyrealboxcom@62.243.74.163:

> Jeg har gode erfaringer med http://www.f-prot.com/index2.html
> Den er dog kun komando baseret, men ikke så svær at finde ud af.
> f-prot -h eller man f-ptot for hjælp.

Kan du give os en ls -la `which f-prot` af ren nysgerrighedsstillese?

--
Knud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 02:34

Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
news:Xns92E515AE3E3D5knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:

> Kan du give os en ls -la `which f-prot` af ren nysgerrighedsstillese?

Jeg er ikke med på hvad du vil have mig til! Overstående komando fejler!

debian:/usr/local/f-prot# ls -la f-prot
-rwxr-xr-x 1 root root 926048 Dec 10 11:51 f-prot
debian:/usr/local/f-prot# which f-prot
/usr/local/bin/f-prot
debian:/usr/local/f-prot# ls -ls 'which f-prot'
ls: which f-prot: No such file or directory
debian:/usr/local/f-prot#

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 13:10

Heine Laursen wrote:
> Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
> news:Xns92E515AE3E3D5knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:
>
>>Kan du give os en ls -la `which f-prot` af ren nysgerrighedsstillese?
>
> Jeg er ikke med på hvad du vil have mig til! Overstående komando fejler!
>
> debian:/usr/local/f-prot# ls -la f-prot
> -rwxr-xr-x 1 root root 926048 Dec 10 11:51 f-prot
> debian:/usr/local/f-prot# which f-prot
> /usr/local/bin/f-prot
> debian:/usr/local/f-prot# ls -ls 'which f-prot'
> ls: which f-prot: No such file or directory
> debian:/usr/local/f-prot#
>
Du skal skifte ' ud med `

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 04:58

Dantalion <dantalion@softhome.net> wrote in
news:3dfbf26d$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Du skal skifte ' ud med `

Ahh.

output:

debian:/usr/local/f-prot# ls -la `which f-prot`
lrwxrwxrwx 1 root root 27 Dec 12 10:04 /usr/local/bin/f-
prot -> /usr/local/f-prot/f-prot.sh
debian:/usr/local/f-prot#

Jeg tror din tids instiling er forkert.

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 08:50

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in
news:Xns92E51A063EBAFgozarmyrealboxcom@62.243.74.163:

> Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
> news:Xns92E515AE3E3D5knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:
>
>> Kan du give os en ls -la `which f-prot` af ren nysgerrighedsstillese?
>
> Jeg er ikke med på hvad du vil have mig til! Overstående komando
> fejler!

Som dantalipon var inde på er ` noget andet end ' - `` betyder stort set
i menneskesprog 'evaluer denne kommando', så man får resultatet ud af
den.

Tak for samarbejdsviljen :)
Prøv f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`

--
Knud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 14:01

Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
news:Xns92E55A0AF85B7knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:

> Prøv f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`

Jeg prøver lige med en copy'n paste denne gang

debian:/usr/local/f-prot# f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`
Virus scanning report - 15. December 2002 13:59

F-PROT 3.12c
SIGN.DEF created 10. December 2002
SIGN2.DEF created 9. December 2002
MACRO.DEF created 9. December 2002

Search:
ABCABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCD
Action: Report only
Files: Attempt to identify files
Switches: <none>

Error on reading
ABCABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCD

Results of virus scanning:

Files: 0
MBRs: 0
Boot sectors: 0
Objects scanned: 0

Time: 0:00

No viruses or suspicious files/boot sectors were found.
debian:/usr/local/f-prot#

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 15:34

Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
news:Xns92E55A0AF85B7knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:

> Prøv f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`

Denne gang prøver jeg med en copy'n paste

debian:/usr/local/f-prot# f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`
Virus scanning report - 15. December 2002 15:32

F-PROT 3.12c
SIGN.DEF created 13. December 2002
SIGN2.DEF created 13. December 2002
MACRO.DEF created 9. December 2002

Search:
ABCABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCD
Action: Report only
Files: Attempt to identify files
Switches: <none>

Error on reading
ABCABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABC
DABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDAB
CDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDA
BCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCDABCD
ABCDABCDABCDABCD

Results of virus scanning:

Files: 0
MBRs: 0
Boot sectors: 0
Objects scanned: 0

Time: 0:00

No viruses or suspicious files/boot sectors were found.
debian:/usr/local/f-prot#

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 16:44

Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> wrote in
news:Xns92E55A0AF85B7knudINVALIDskodlivdk@212.242.40.196:

> Prøv f-prot `perl -e 'print "ABC" . "ABCD" x 247'`

Hmm, af en eller anden grund dukker mine poste ikke op, når jeg har pastet
outputtet, så det kan ses her: http://gozar.dynu.com/f-prot/f-prot.txt

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 18-12-02 20:54

-Hvem hjælper hvem her inde-
På dette spørgsmål

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 18-12-02 20:57

Denne version koster penge igen...
Det kan ikke passe at der ikke er nogle der har lavet Gratis Linux virus-scannere.
http://www.f-prot.com/index2.html
Er ikke GRATIS

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 18-12-02 21:12

Undskyld...
Skulle bare lige klikke på download.
Så kunne jeg hente en Gratis udgave.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 18-12-02 21:15

Jeg kan sku ikke finde rundt i teksten. da i blander noget sammen
Men hvad siger du at jeg skal skrive i min terminal.. for at den kører og autoscanner..

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 21-12-02 21:08

Er der slet ikke nogle der kan hjælpe mig.....

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-12-02 02:39

Folk er nok gået på juleferie. Men ud fra hvad jeg kan læse af Heine Laursen's indlæg af den 14/12 ser det ud til at du skal skrive:

f-prot -h

Og hvis du vil have en hjælpetekst skriver du:

man f-ptot

Men jeg har ikke selv nogen erfaringer med denne virusscanner, jeg refererer blot hvad jeg selv har fået ud af det der står ovenfor.

Med venlig hilsen og god jul

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 24-12-02 10:55

Hej... søren nielsen
JA det har du nok rat i...
Men hvad for en virus scanner bruger du selv....
God jul og godt nytår til allesammen her inde...

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-12-02 17:25

Hej Mhwjsel

Jeg har p.t. kun en virusscanner på mine Windows partitioner, og det er Norton Antivirus. (Jeg har både Windows 98 Windows XP, og Linux på samme 60GB harddisk, og så har jeg afprøvet E-Smith serverdistributionen på en anden og ældre maskine.) Da jeg p.t. kun bruger min Linux til at eksperimentere med og endnu hverken bruger den til noget professionelt eller som filserver i noget større system har jeg ikke gjort noget ud af virusscanning på dette da jeg ikke selv mener at dette uvæsen er særlig udbredt på Linux. (Norton Antivirus kan naturligvis ikke finde noget somhelst på min Linux partition.) Men en dag skal jeg naturligvis også selv ud og lede ligesom du, så derfor kigger jeg lidt med på sidelinien.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 25-12-02 18:48

Okay..... men kan der ikke komme virus på den Linux computer eller hvad....
Det er fordi den står og servere nettet og deler det til windows maskinerne.. så ville det jo være fint hvis den kunne scanne det før det blev sendt.. afsted

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-12-02 19:22

Der kan sagtens komme virus på en Linux maskine! Virus som angriber harddiskens master-boot-record angriber alt uanset styresystem. Derimod er det langt fra alle virus designet til Windows programfiler som er istand til at angribe Linux programfiler og omvendt. Og der findes virus som angriber Linux programfiler, de er blot ikke lige som talrige som de virus som angriber Windows ditto. Det er derfor at jeg endnu ikke har gjort så meget ud af det selv. Men når du har en fast installation som den du nævner er det klogt at have en virusscanner på din Linux.

Ud fra hvad jeg kan læse i dit seneste kommentag har du faktisk brug for en virusscanner som kan skanne for virus til begge styresystemer. Dels skal selve Linux-systemet, og dels kan en Windows virus sagtens skjule sig i en fil som ligger i en mappe som du deler med Windows-maskinerne.

Jeg er selv spændt på hvad resultater bliver af di spørgsmål her

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 16-01-03 18:42

Er der slet ingen der har en virus scanner som jeg kan bruge... til linux helst freeware...
Og gerne grafisk... da jeg jo kører grafisk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-01-03 12:54

Med den fart som de galninge har med hele tiden at lave nye virus er det et stort arbejde hele tiden at opdatere antivirusprogrammerne til de nye virus. Og der findes ikke nogen universel måde til at finde alle typer af nuværende og kommende virus på. Så en virusscanner hvor ikke alene programmet men også alle opdateringer er gratis skal du nok lede længe efter. Husk, her taler vi ikke om en årlig opdatering, men opdatering OP TIL FLERE GANGE OM UGEN!!! Det arbejde tror jeg at de fleste programører gerne vil have betaling for. Den virusscanner som du skal bruge skal jo ikke kun finde virus til Linux men også virus til Windows, og så kommer opdateringerne med den fart. Man kan faktisk godt komme ud for at der i perioder kommer nye opdateringer op til flere gange om dagen! Så jeg tror at du må bide i det sure æble og købe dig til din virusscanner. Der er allerede andre som er kommet med udmærkede forslag til en sådan.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 30-01-03 16:06

Hej mhvejsel
skal du bruge antivirusen til mail server (qmail, sendmail, postfix eller noget andet) fil-server m/samba, NFS fil-server eller squid proxy?

da der er mange forskellige antivirus programmer til de forskellige services er man nød til at specificere hvilket services man bruger.
ellers kan du måske finde den rigtig antivirus på http://www.openantivirus.org
j håber at du finder det sted nyttigt

mvh.
Uranus

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-03 01:28

Hej Uranus!

Jeg har lige prøvet dit link. Den virker ikke, ihvertfald ikke d. 31/1-2003 kl 1:25.

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 04-02-03 15:37

OK, den virker heller ikke hos mig.
men prøv check http://www.sebastian-geiges.de/tkantivir/links_en.htm den er grafisk antivirus scanner, ellers kan du check en antivirus scanner list på
http://cvs.sourceforge.net/cgi-bin/viewcvs.cgi/openantivirus/mini-faq/av-unix_e.txt?rev=HEAD&content-type=text/vnd.viewcvs-markup

mvh
Uranus

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 04-02-03 15:42
Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 04-02-03 15:58

Okay... det prøver jeg.. tak for det grafiske link hehe...

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel