/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere
Fra : Jockel
Vist : 565 gange
50 point
Dato : 10-06-06 01:32

jeg har arvet er PC med en ikke aut. XP pro og nu vil jeg formatere den og installere en org. version. Hvordan formaterer jeg harddisken.

Mvh. Jockel

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 10-06-06 01:54

Hvis sen PC kan læse direkte fra C drevet, sætter du din origianle XP i maskinen, og begynder installationen.

På et tidspunkt spørger dem om du vil formattere, og der siger du ja, og fortsætte så installationen derefter.

er der noget du vil gemme på den Harddisk, skal du huske og tage sikkerhedskopier inden du formatterer. En formattering slette ALT....

Kommentar
Fra : Jockel

Dato : 10-06-06 01:56

Jeg har ikke den oprindelige CD med XP

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 10-06-06 02:00

Forstår du har en original XP, og så starter du bare med den...

Formodentligt er der også drivere til bundkort, lyskort med videre der også skal indlæses før det hele virker, men efter XP er installeret.

Få overblik før du starter....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-06-06 02:02

http://bootdisk.com har hvad du skal bruge, en bootdiskette.
med den kan du også formatere, men hvad skal du have på harddisken ?
der er jo forskellige formater.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-06 08:42

du booter bare op på din helt normale lovlige cd og så går det ellers derudad:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 (læs det hele igennen, da der også står noget om hvordan man laver en repair)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-06 10:29

Altså for lige at skære det ud i pap, da det ikke lige fremgår helt krystalklart. Alle mener faktisk det samme men siger det ikke lige på den samme måde.

Alt hvad du har der skal gemmes før du formaterer gemmer du enten ved at brænde det over på en cd eller lægge det over på en anden harddisk hvis der er flere end en i, måske en extern harddisk.

Så skal din pc være sat op til at den kan boote (starte op) på di cd/dvd drev. Dvs at det skal stå som - First bootdevice - i bios. Så sætter du din originale lovlige XP cd i drevet og genstarter computeren, så vil den på et tidspunkt lige efter opstart spørge om du vil - boot fra cdrom - til det skal du bare trykke på en vilkårlig tast for at bekræfte det. Da vil den begynde at indlæse det på cden som skal indlæses og du venter bare til den spørger dig om hvad det er du vil. Der kan du så vælge at formatere i 2 forskellige Filsystemer NTFS og FAT 32. NTFS er det system der er det nyeste og efter min mening det bedste.

Tja så er det bare at følge anvisningerne.

God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : Jockel

Dato : 24-06-06 15:18

Tak for svaret hcma.