/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skifte blandingsbatteri
Fra : bhermann
Vist : 4015 gange
100 point
Dato : 09-06-06 22:22

Jeg skal skifte blandingsbatteriet i mit køkken. Kobberrørene fra batteret forbindes til jernrør med sådan nogle overgange, som vist kaldes pipefix omløber. Mit spørgsmål er, om de kan genbruges, eller de skal skiftes. Med andre ord; er det sådan noget klemring stads, som lever af at blive varigt deformeret?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-06-06 22:34

hvis det er sådan 2 her http://www.billigvvs.dk/produkter/21416f0a140f62fad52a323a04439b93.html så ville jeg købe nye. det er jo ikke dem som vælter budgettet.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 09-06-06 23:07

De gamle kan måske bruges ................

men de bør skiftes ...... koster under 50 kr. i bl.a Silvan
og så sparer du porto og fragt ...... i billig VVS 75 kr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-06-06 00:04

skift dem som der skrives pakningen har sikkert sidet der i mange år og har taget form efter de gamle rør når der så kommer nye rør er de aldrig helt ens og kan godt holde tæt i nogen tid men friske pakninger er du meget mere sikker på det er tæt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 10-06-06 00:27

Hej

I Pipefix kan pak. nogen gange bruges igen--holder som regel--men selve skæreringen og den anden ring ,der ligger i ,kan være svære at få af og deformeres ofte.
Mit råd er køb 2 nye .
mvh mcloud
Blikkenslager--har skiftet mange hundrede Pipefix.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 12-06-06 21:18

Tak for indlæggene, jeg skal vist ikke spare disse stumper.

Nu bliver jeg alligevel i tvivl om, hvad jeg skal bruge. Jeg har 1/2" jernrør, og tilslutningen har indvendig gevind. Så er det da vist ikke pipefix jeg skal bruge - er de ikke til udvendig gevind ?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 13-06-06 08:34

Hej bhermann

Hvis du har indvendig gevind ½" som afslut. skal du enten bruge et lille stykke nippelrør og så en pipefix ½" gange 10 mm.

Eller et stykke klemmeringsfitting med ½ tomme udvendig gevind gange 10 mm.

i begge tilfælde skal der nok skæres en lille bid af kobberrøret med en rørskærer

mvh
mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 26-06-06 17:05

Genbrug af pipefix kan ikke anbefales.......taler af dårlig erfaring på en fredag hvor der ikke var lang tid til fyraften, men det var der derimod til grossisten

Heldigvis var det på badeværelse.....for den røg først om lørdagen!