/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Cirkulationspumpe på fremløb ?
Fra : leifs1
Vist : 5991 gange
60 point
Dato : 09-06-06 21:15

eller retutløb skulle der stå.

På et almindeligt centralvarme anlæg i 1 fam. hus med oliefyr.
Hvor skal man montere pumpen ? på fremløb siden eller retur siden.
Anlæget er meget simpelt 2-strenget. Strengen løber fra fyret til varmtvandsspiralen i vandbeholder(solvarme)
og videre til radiatorene. der er indskudt en shunt efter vandbeholder til returen.
Pumpen er en alpha pro 25-40.

Mvh leifs1

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 09-06-06 21:42

Hej du

Pumpen skal sidde på fremløbet.

Husk at vende den rigtigt.

Hvis du får vendt den forkert og får vandet til at løbe den gale retning forbi dine radiatorventiler, vil det måske give noget larm.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 09-06-06 23:17

En pumpe bør normalt sidde på returen på et oliefyr med shunt
men det kan komme lidt an på anlægget
giver normalt ikke problemer hvis den sidder på fremløbet
bare den pumper den rigtige vej

Accepteret svar
Fra : alma

Modtaget 60 point
Dato : 10-06-06 08:01

Den kan sidde både på frem og retur, der er argumenter for begge placeringer.
Det der er vigtiske er at pumpen skal have nemt ved at få vand på sugesiden fx i form af en kedel eller en ekspansionbeholder før pumpe, dette for at undgå kavation. Så det er grunden til at pumper i dag tit sidder på frem, efter den sammenbyggede enhed kedel/ekspansion.
Kan man selv placerer tilslutningen til ekspansionen som man vil, vil det være en fordel at placerer både pumpe og ekspansion på retur, med ekspansionen på pumpens sugeside, fordi så sidder den ikke varmt, man skal dog lige være opmærksom på at pumpen ikke bør sidde på anlæggets laveste punkt af hensyn til snavs.

Godkendelse af svar
Fra : leifs1

Dato : 10-06-06 11:13

Tak for svaret alma. og også tak til de øvrige som har svaret.
Jeg heller selv mest til at pumpen sidder på fremløbet lige efter fyret.
Dels er der altid rigeligt vand i kedelen og dernæst er den nye Apha Pro
selvregulerende ved at den mærker modstanden i kredsen og indstiller hastigheden
der efter. Jeg går ud fra at den måler modstanden på tryksiden. Så den skal vel mærke
modtrykket i rørene og ikke modtryk i kedlen.

Med venlig hilsen
leifs1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-06 12:13

Det er hip som hap hvor den sidder. Som navnet -cirkulationspumpe- skal den jo i bund og grund bare cirkulere vandet og det er noget af det nemmeste der er