/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Køb af 13 mdr. Rottweiler???
Fra : holzendorff
Vist : 2616 gange
100 point
Dato : 09-06-06 11:27

Hej til jer alle.

Min mand har fundet en 13. mdr gl. hanhund af racen Rottweiler med stamtavle som sælges af privat person da han skal flytte til udlandet vedr. arbejde og ikke kan have den med.
Sælger oplyser at det er en god, venlig, katte og børne venlig hund. Opvokset med 3 mindre børn. Hunden er efter hvad han siger godt opdraget –dog ikke med hundetræning. Den skulle være lydhør og lydig. Eneste minus er at den ikke kan li fulde folk (hvilket vist er meget normalt) og ikke er så glad for at køre langt i bil...

Vi er en lille familie på 2 voksne med fuldtidsjob, en datter på 16 mdr. og en hunkat på 3 år. Vi bor i hus med have og store grønne områder omkring. I tilfælde af at vi køber hunden, vil vi begynde til hundetræning med den. Vores erfaring med hunde er: Min mand har vist haft en lille hund for 15 år siden og jeg er opvokset med hunde af racen Tysk Bokser, som blev opdraget med hundetræning som jeg deltog i ved den sidste hund da jeg var mellem 12-18 år

Er dette noget der vil kunne fungere med jeres erfarring, er der noget vi skal se efter vedr. sygdom o.l. på hunden og hvordan vil vi kunne få adoptionen til at gå så godt som muligt?

På forhånd tak

Shl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-06 11:38

Jeg ville ikke købe en 13 måneder gammel Rottweiler.

Og særlig ikke når den ikke er trænet "professionelt" på skole.

Og at gå til træning med den nu, tror jeg ikke vil rette særlig meget op på evt. skavanker i opdragelsen.

En hund skal lære det den skal lære, inden den er ½ år gammel, og det grundlæggende lydighed skal være på plads inden 3-4 måneders alderen.

Selvfølgelig kan I være heldige, at det er en god hund, men en Rottweiler er krævende at opdrage, og i høj grad en af de racer hvor jeg mener, at man selv skal være med til at sætte sit præg på den, fra den er helt lille.

Rottweilere, ja der er det jo HD (hofteledsdysplasi) og forkert bid (oftest underbid der kan være en skavank).

Når det er noget I overvejer, ville jeg som minimum sætte det krav, at I får lov at "låne" hunden i nogen dage, et par dage er nok, for hvis det ikke lynhurtigt falder på plads med at hunden reagerer fornuftigt på jer, og at den er tilpas i omgivelserne, så skal I lade være.
Lad være at forvente I kan rette særlig meget op på evt. uheldig adfærd og opførsel.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-06-06 11:43

Ville nok ikke købe en hund som ikke bryder sig om folk. Så hellere købe en helt lille hvalp og selv træne den op. Især når det er en rottweiler

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-06-06 11:45

Nej - den er for gammel, så i får svært ved placere den i familiens rangorden.
Uden lydighedstræning kan det også blive svært.
I bør have en "ny" hund som i kan forme til familien.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 09-06-06 11:52

Hej
Jeg er opvokset med schæferhunde og har også haft 2 tæver (1 ad gangen), der begge blev ca. 11 år og døde af alderdom.
Der er mange lighedspunkter mellem racerne og også et forhold du skal være bevidst om: Hanhunde vil gerne bestemme og etablerer klare hierarkier. Normalt er det ikke noget problem med manden, han skal sætte sig i respekt og hunden vil så acceptere ham som fører. Men hvem er så nummer to? Der er mange eksempler på at hanhunden forventer og kræver denne plads og dermed ikke vil adlyde konen. Der er også familier hvor hunden har plads 1 og f.eks. ikke vil flytte sig bare fordi et af menneskene ønsker det men knurrer af dem. Mht. børn er det min erfaring at familiehunden tager ansvar for dem og passer på dem. Hvis vores søn, dengang 4- 5 år ,løb for langt hjemmefra på en gård, tog hunden om hans haser for at stoppe ham. Hvis han ikke var hjemme når det blev mørkt, blev hunden meget urolig og intens over for min kone at hun blev nødt til at gøre noget. Når man går til træning, tror mange at det er hunden der skal trænes men i virkeligheden er det mest dens mennesker der skal lære noget om hunde.

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 09-06-06 12:18

Det med at passe den i et par dage, har vi også snakket kunne være en god ide. Men udover om den hurtigt falder på plads eller reagere pludseligt på noget, er der så andet vi kan eller retter skal hæfte os ved?
Shl.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 09-06-06 12:39

Hej
Jeg har også hæftet mig ved alderen. Mine erfaringer er:
1. Mine forældre overtog en 1,5 år gammel schæfertæve. Den var uhyre reserveret de først 2 - 3 dage men overgav sig så og knyttede sig utrolig tæt til familien. Den vidste at jeg var i telefonen når jeg ringede til mine forældre.
2. Vi har selv anskaffet en ca. 1 år gammel schæfertæve, som også blev en hengiven og kært familiemedlem.
Jeg tror ikke at et ophold på et par dage siger ret meget om de fremtidige relationer og det er da også synd for hunden.
Den barske konklusion af at hunden er for gammel, er jo at den skal aflives. Men så kan I jo lige så godt give den en chance og forsøge at få det til at fungere. Hvis ikke, kan det jo så føre til samme konklusion eller hvad mener de som har svaret at den er for gammel?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-06 13:43

Citat
Men så kan I jo lige så godt give den en chance og forsøge at få det til at fungere. Hvis ikke, kan det jo så føre til samme konklusion eller hvad mener de som har svaret at den er for gammel?

Nej, det behøver ikke være en barsk konklusion at aflive en hund.

For det vil være synd for hunden, at gi den chancer såfremt der er adfærdsproblemer.

Hovedreglen bør altid være, at såfremt man har en hund der er problemer med ( Oftest = ødelagt af tidligere ejer), skal man ikke gi' "sorteper" videre til en ny ejer.

det er synd for den nye ejer, og endnu mere synd for hunden der bliver mere og mere frustreret med deraf følgende endnu mere uheldig adfærd.
Der bør man ikke være så blødsøden, at det er synd at aflive sådan et dyr, for det vil i sidste ende være at skåne det for mange uheldige oplevelser.

Derfor er det næsten altid svært at flytte en voksen hund, og man bør ikke overtage en voksen hund, medmindre man har meget tjek på hundes adfærd og at det er en hund hvis adfærd og opdragelse er helt 100 % i orden på alle måder (Og så kan en flytning alligevel skabe problemer, såfremt hunden er meget knyttet til den tidligere ejer og ændrer adfærd grundet sorg og afsavn og ændret miljø).

Det der med at tro, at man kan udrette mirakler, det holder ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 09-06-06 13:46

Tja. Det lyder fornuftigt alt sammem. Skal bare lige have overbevist min mand om det....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-06 14:07

Hej. Det er et stort arbejde at opdrage og træne en stor hanhund. Arbejdet bliver bestemt ikke mindre af, at man først starter når hunden er 13 mdr.

Hvis I skal gennemføre det, så skal I have en træningsplan klar INDEN I får hunden hjem. Hvor kan I komme til at gå til træning henne på denne årstid? Din mand skal i gang med træningen fra dag 1.

Ja, det er din mand, der skal afsætte tid HVER dag plus ekstra tid hver eneste week-end til TRÆNING. Ikke bare noget med at gå ture i omegnen. Men hårdt arbejde. Og hvis han ingen erfaring har med træning af store hunde, så må han aller-allerførst have fat i nogle bøger og læse om principper og lign.

Netop fordi I har et lille barn, så er det vigtigt, at I begge går helhjertede og enigt ind i arbejdet med hunden.

Selvfølgelig var det bedre at købe en 8 ugers hvalp, men hvis valget står mellem en 8 ugers hvalp uden DKK stamtavle eller en 13 mdrs. hund med DKK stamtavle, så vil jeg foretrække den med stamtavlen.

Men jeg forudsætter her, at hunden er stambogsført i DKK?? --IKKE i DRU eller lignende...

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 09-06-06 14:12

Vi kan komme ud og se hunden i eftermiddag, så vil jeg se stambogen der. Men hvad vil det sige at det er en DRU stambog som Brigitte skriver?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-06-06 15:22

Hej bare en lille bemærkning.

Jeg overtog er Rottweiler 18 mdr for 5 år siden (har den i nu )
Overtog en tæve 12mdr. for 4 år siden (har den i nu ) jeg kunne i drømme at gå af med dem, Det er det skønneste dyr man kan tænke sig, både over for børn og andre dyr. kærlige blide o.s.v.
Der er så mange der udtaler sig om Rottweiler og der kun har læst de sørgelige historier, der er så mange der vil udtale sig, men uden at have et klap forstand på det de udtaler sig om, og aldrig selv har haft en Rottweiler.

Når der står i avisen at en hund har bidt og skamferet, er det næsten altid en Rottweiler eller schæfer, så er det de fleste gange en eller anden bastar elle en helt anden rase.

Men til jer der siger Rottweiler uha da da, har i haft en Rottweiler og behandlede den som en hund skal behandles og trænes. har Rottweileren været tosset er det nok jer selv der har været noget i vejen med.
Bliver et dyr behandlet med den respekt som det har krav på fejler det som regel aldrig noget.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-06 15:57

Robert du har ret i meget af det du skriver....men hvor ved man fra at man eraf en sådan stbning at man kan 'håndtere' en så stor og stærk hund?

Tikker>
Dine ord forstår jeg simpelthen ikke:

Citat
Den barske konklusion af at hunden er for gammel, er jo at den skal aflives. Men så kan I jo lige så godt give den en chance og forsøge at få det til at fungere. Hvis ikke, kan det jo så føre til samme konklusion eller hvad mener de som har svaret at den er for gammel?

Mener du seriøst at `man skal 'give hunden en chance og forsøge at få det til at fungere'?
Når man har et lille barn??

Sorry - ...efter min mening skal man ikke tage nogen som helst 'chancer' når man har et lille barn.

Rotweileren er en stor og stærk hund, den kræver meget af sine ejere, har man f.eks. overskud til at motionere hunden så meget som den bør, når man har to fuldtidsjob og et lille barn?
Jeg tror det ikke - jeg ville aldrig turde tage den til mig.

Uanset hvad I nu finder ud af, så ønsker jeg Jer lykke og held med det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mie273

Dato : 09-06-06 16:34

jeg syndes at du skule kår ind på arto og får en bruger så kan du skrive til alle.
man kan købe en hund her.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-06-06 18:23

Jeg har 4 børnebørn de 2 ligger og sover middag med den ene lige nu, og de to andre er ude at gå med den anden, de sover sammen de leger sammen det er hundene der er banepiger.
Jeg har børnene 10 timer om dagen fra mandag til Lørdag.
Var hundene der ikke ville jeg orke at passe dem
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 09-06-06 20:15

Vi har et ungt par, som bor tæt på os. De overtog en Rottweiler - hanhund - da han var 1 1/2 år. De har gået til træning med hunden osv, men kan stadig ikke styre den. Den virker meget skikkelig nok. Det er mere det, at den stadig vil springe op ad alt og alle og lege vildt med alle andre hunde, uanset hundenes størrelse og om disse hunde bryder sig om det. Jeg tror såmænd ikke, det er hunden, der er noget galt med. Det er nok snarere ejerne, som ikke egner sig til at have en hund i den størrelsesorden og/eller ikke er myndige nok. Dermed ikke sagt, at store hunde skal behandles hårdhændet, men de bør jo trods alt opdrages, så de ikke "vælter alt", hvad de kommer i nærheden af.

Når de går tur med hunden, er det snarere hunden, som går med dem, og de følger efter (bliver trukket). De har nu forsøgt at opdrage på den et års tid uden held. Men som sagt jeg tror ikke, det er hundens skyld. Der mangler bare en bestemt kærlig hånd i opdragelsen.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 09-06-06 20:25

www.hundeeksperten.dk/?p=3

Prøv at se denne side, de har kursus i hundetræning.

Det kan måske være at et foredrag med dem kan belyse sagen noget mere.

held og lykke

http://www.dyrepoliti.underskrifter.dk/index.php

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-06 20:26

Robert - når du har både hundene og børnene på een gang, så må det vel betyde at du er hjemme ved dem

Med 2x fuldtidsjob og et lille barn, nægter jeg at tro på at hunden vil få den rette aktivering.
Hvorfor egentlig vælge en næsten voksen hund fremfor en hvalp som man selv kan præge fra dag1, dette forstår jeg ikke og slet ikke når det er en krævende race som Rotten.

Venlig hilsen og rigtig god weekend til alle herfra

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-06-06 21:32

Hej
Du kan ikke aktivere en hvalp når du ikke hjemme hos den om dagen og ikke har tid til om aften for der kommer barnet i første række, så det er meget begrænset aktivering, men er en hund, nu taler jeg om generelt alle hunde, lidt oppe i alderen fra 6 til 12, 13 mdr har den nemmere at tilpasse sig og især når der er børn i en familie.
Hvorfor tror du at alle hunde (de fleste)der bliver opdraget til blinde, tolder, og politi og militæret som jeg har kendt til, vil have hunde der er flere mdr gammel.
Jeg har selv haft små hvalpe, de fantastiske søde, dejlige og kloge, men hvorfor ikke give en hund en chance der er lidt oppe i alderen.
Og folk der ikke er hjemme det meste af tiden og ikke har tid til deres hund har sku nok heller ikke så meget tilovers for deres børn.

Jeg har haft chæfer næsten alt min tid, men de 2 Rottweiler jeg har i dag slår alle rekorder med hensyn til kærlighed til mennesker og børn og er meget nemme at opdrage. den ene kom fra et Rocker miljø og den anden fra en familie med 4 børn der boede i lejlighed.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-06-06 07:42

Jeg tror jeg vil være lidt på tværs idag. Jeg synes nemlig ikke, at det lyder helt tosset. Primært fordi hunden er vant til børn og katte (men er den vant til at være alene).

I kunne invitere den anden familie + hund på besøg. Har hunden ikke nået at æde katten og bide barnet inden de er gået igen, skulle der nok være noget at bygge på.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-06 11:49

Nå, nu håber jeg, at det lykkes at skrive et indlæg denne gang. Jeg havde skrevet et langt indlæg i går, men min pc vik nok varmeflip og ville bare ikke mere...........
Nu er der kommet extern køling på..

Shl, -nu har du været ude og hilse på hunden, og I har sikkert allerede besluttet jer.

Men du spørger om hvad det vil sige, at det er en DRU-stambog.
DRU står for Dansk Racehundeunion, ligesom DKK står for Dansk Kennelklub.
Og det er der jo sådan set ikke noget galt i. Men Dansk Kennelklub har langt flere medlemmer og har dermed også reelle muligheder for at gennemføre lovkrav for medlemsskab i klubben.

Alle andre "stambøger" er ikke det papir værd, som de er skrivet på.

For alle kan lave en stambog, som bare er en liste over forældre, bedsteforældre og deres forældre..
Men Dansk Kennelklub kræver, at for at en hvalp kan få en stambog i DKK, så skal begge dens forældre være avlsgodkendt inden parringen. Og for blive avlsgodkendt skal hundene gennemgå nogle helbredsmæssige check, -oftest HD fotografering eller øjenundersøgelser for at udelukke arvelige sygdomme. Og desuden skal en hund bedømmes af en DKK dommer med speciale i netop dens race. Det foregår på en udstilling anerkendt af Dansk Kennelklub.

Så hvis du køber en DKK hund, så har du en garanti for, at forældrene ikke har hofteledsdysplasi eller for nogle racer arvelige øjensygdomme. Og du har en garanti for, at forældredyrene LIGNER den race, som hvalpen skal forestille at være. --Det man på udstillingen kalder "racetypisk".
Og så har du en garanti for, at også forældrenens forældre er stambogsført i DKK..

Men du har ingen garanti for, hvordan lige netop DIN hvalp udvikler sig efter at du har fået den hjem, for der er levende væsener, der er tale om, og alle hunde kan få sygdomme eller udvikle sig uheldigt mentalt.

En DKK-stambog er et plasticbelagt kort i A5 størrelse (ca. ½ A4 ark. ) Kortet er gråt og lyserødt, og der står tydeligt "Dansk Kennel Klub" på det.

Hvordan gik det med at besøge hunden i går??

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-06-06 15:58

Et lille Ps fra mig.

En hund der har en stamtavle kan være lige så tosset som en hund der ikke har stamtavle og udarter sig forkert med alderen.
Det er aldrig og jeg gentager aldrig, en hund der laver fejl det mennesket der har den som har opdraget den (hvis hunden da vel og mærket ikke er sindsyg eller syg på anden måde i forvejen)
Husk der er et gammelt ordsprog der siger, hunden er mennesket bedste ven og ledsager.

Hilsen fra Robert

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-06 16:57

-----en usandhed kan gentages tit, men den bliver ikke til en sandhed af den grund.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 12-06-06 14:20

De to hunde vi har haft i min familie har vi også overtaget da de var godt 1 år gamle. Den første (boxer labrador blanding) havde vi til han blev aflivet pga gigt ca 13 år gammel, og der har aldrig været nogen problemer med ham da han først blev kastreret. Den anden (en schæfer blanding) købte vi på Dyrernesbeskyttelses internat. en dejlig hund, men desværre var han en strejfer der ikke blev hjemme på trods af kastrering, men derudover var han en dejlig hund. Han blev desværre temmelig ulykkelig da vi måtte sælge vores dyr(boede på en gård) og han blev senere aflivet fordi vi ikke kunne holde ham hjemme.
Vi har aldrig gået på hundeskole med nogen af vores hunde, men trænet dem hjemme. Det kræver selvølgelig at man har forstand på/erfaring med hunde, men jeg synes i lyder ganske øvede begge to. Så hvis i har tillid til den tidligere ejer, og hunden er tillidsfuld når i besøger den i dens hjem, så kan jeg ikke se noget galt i at i overtager den og dermed giver den en ny chance.

held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : holzendorff

Dato : 12-06-06 14:37

Hej til jer alle.
Vi kom aldrig ud og kigge på hunden, da vi om eftermiddagen besluttet at vi vil helst have en hund fra lille hvalp så vi er sikker på at den ikke fra tidl. har fået uvaner eller dårlig/manglende opdragelse af sikkerhed til vores pige. Dermed ikke at sige at hunden er farlig, men det er hvad jeg er tryggest ved. Det er jo en dejlig stor og stærk hund.

Jeg takker for alle de gode indslag, det har været svært at finde en "vinder"
shl

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 12-06-06 15:10

Jeg takker også og håber i får en dejlig hund og det har været sundt med samtale om hunde.
M.v.h Robert

Ps lad os høre engang ud i frmtide hvordan det går med hund