/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvorda fjerner man en harddisk
Fra : steffan88
Vist : 550 gange
25 point
Dato : 09-06-06 00:27

Jeg skal have skilt min computer ad, men har problemer med at fjerne min harddisk. Der sider to kabler i den. En der går fra min PSU, og en der går ned til mit bundkort. Jeg kan ikke få hivet disse to kabler ud, selv om jeg hiver til. Er der en låsemekanisme eller hvordan får man disse to kabler af?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 35 point
Dato : 09-06-06 01:25

De sidder bare meget fast.
brug en lille skruetrækker (med måde)
på strømkablet:
brug den som et brækjern rund om stikket (med måde) sådan at det vrikkes ud !

Datakablet:
Stikket der sidder på kablet til HD har en lille tap på den ene side, prøv om du kan vrikke det løst med skruetrækkeren (med måde)

Stikkene er på ingen måde låst.
Pas meget på med datakablet, det skal lige af, og ikke skævt,
vrik det forsiktigt af , når du får det frit,
ellers risikere du at benene i stikket på HD bliver bøjede ,
og de knækker nemt hvis de skal rettes ud !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 09-06-06 07:44

Nu kommer det sådan set an på hvor gammel computeren er... Er den fra før 1998 (jeg mener der var deromkring de stoppede med det), så kan det ske de er limet fast... I så fald, er det hamrende svært at få dem ud... Men som natmaden siger, så prøv at brug et eller andet form for værktøj, men pas utrolig meget på...

Og så lige et hint:

Nu ved jeg ikke hvordan du hiver det ud, men i stedet for at hive det direkte baglængs, så prøv at vrikke det fra side til side... Med strømstikket kan du godt være "lidt" brutal, da det kan holde til en del... Det er straks værre med IDE kablet (det aflange, der går ned til bundkortet). Det skal du være lidt mere varsom med, men igen, prøv at vrikke det fra side til side... Og se om det ikke kommer stille og roligt af!

Held og lykke

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-06-06 12:29

måske er det nemmere, først at tage HD/IDE-kablet af på bundkortet, men husk lige hvad vej det skal vende.

Godkendelse af svar
Fra : steffan88

Dato : 09-06-06 13:53

Tak for svaret natmaden.