/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Rengøring af objektiv
Fra : Splitcane
Vist : 1717 gange
100 point
Dato : 08-06-06 22:44

Har købt et brugt objektiv, hvor der er en fedtet finger "inden i". kan den fjernes. Kan det beatle sig. Hvem kan gøre det???

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-06-06 11:47

Du skal henvende dig til en fotoforretning, som nok sender objektivet til fabrikaten. Tror næppe det kan betale sig, - men spørg som sagt ved en fotohandler.
MVH Akle

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 10-06-06 20:17

Gå ind i en alm. optikerbutik og køb en brille klud. Med den kan du pudse dit objektiv.
Hvis dette ikke hjælper så gå ind til din fotopusher og køb noget rensevæske til objektiv rengøring og brug dette, sammen med noget linsepapir.
Dette hjælper selvfølgelig kun hvis de fedtede fingre sidder udvendig på linserne. Hvis de sidder indvendig, skal du prøve at skille det ad og gøre det rent. På mange ældre objektiver kan man skrue det yderste linseelement af.
/Jens

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-06-06 00:03

Hvis du skiller objektivet ad, så er det meget nemt at få mere skidt ind end det var i forvejen. Man skal i så fald faktisk arbejde i en støvfri "beholder". Det var derfor jeg anbefalede at indlevere objektivet. Her var det jo det indvendige der var tale om, så pudseklud hjælper ikke.
MVH Akle