/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hjemmeside kan ikke vise Æ Ø å
Fra : tbayh
Vist : 1277 gange
100 point
Dato : 08-06-06 19:19

Jeg har en hjemmeside hos Surftown. Jeg laver siderne i Frontpage og uploader ved hjælp af et FTP program. Men nu kan siden ikke vise Æ Ø og Å. Dette har aldrig været et problem, men sådan er det nu. Jeg skrev til Surftown kunde support og de skrev følgende tilbage :

" Jeg kan se at det er et tegnsæt problem. Vi yder desværre ikke support på hjemmesider, men du kan evt. prøve at se om du kan sætte tegnsættet til ISO-8859-1, så skulle det hjælpe."

Hvad mener han med sætte tegnsættet til ISO-8859-1?

Accepteret svar
Fra : polyglot

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-06 19:44

Hej

Han henviser muligvis til en indstilling du kan lave i FrontPage som jeg ikke selv bruger, men hvis du ikke kan finde den i WYSIWYG-visningen skal du gå ind i kodevisning og gå til toppen af dit dokument. Her kan du indsætte en metatag hvis den ikke er der i forvejen.

Hovedet i dit html-dokument kan se sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Din titel</title>
</head>

Hvis hovedet indeholder linjen:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> så er det ikke det der er galt, men hvis den mangle,r kan du indsætte den så hovedet kommer til at se sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Din titel</title>
</head>

Polyglot

Kommentar
Fra : weblife

Dato : 08-06-06 20:48

hey

det er et fin svar du fik fra polyglot, man skulle det ikke hjælpe så prøv &aelig;&oslash;&aring;

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-06-06 21:22

er der blevet sommer IGEN.....

Har du en Linux server, er det sikkert der problemet er.
FP har intet, med din UDBYDER at gøre, men prøv at sende ham en mail, da du muligvis, skal over på en Windows server, DA de kan genkende tal og bogstaver, og andre spec/tegn.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-06-06 21:24

ISO tegnene står i dit program.
Også FP, Under kodning.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-06-06 21:28

Bare lige en efterhøvler.
Har du problemer med linkene, skal du bruge -------- ae for æ- oe for ø- aa for å
Eller dit eget sprog, men pisse irriterrende.
Ellers skal du over på en Windows server, da den kan DANSK.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-06-06 21:29

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 28-06-06 22:15

Tak for svaret polyglot. Det hjalp!!!