/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pgo dr.big vario+kobling
Fra : dayworker24
Vist : 2460 gange
100 point
Dato : 08-06-06 00:44

min dr. big gider kun at tage 4000 omdrejninger fra starten, og derfor gider den ikke rykke sig ret meget de første 10 meter. (jeg kan holde den med bundgas)

den kører omkring de 60 km/t.

min scooter ser således ud.

original cylinder+topstykke.
original krumtap
polini vario (7.7 grams ruller.)
standard kobling.
original kaburator /ved ikke hvad størelse)

jeg har hørt at hvis man købte en polini vario, så vil man få bedre topfart + acceleration.

hvad størelse ruller skal jeg have i, og skal jeg skifte eventuelle fjedre i koblingen.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 08-06-06 00:45

forresten satte jeg den lille runde skive i der fulgte med varioen, er det en begrænsning, og hvordan.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-06 08:05

polini vario kan give lidt bedre acceleration, men topfarten ændres ikke, men alt afhænger af rullevægten.
Koblingen skal du ikke ændre på.
Lettere ruller giver bedre acceleration, feks. 5grams, så racer motoren op i flere omdr. fra start, og "får flere hk" ved lave omdr. og mere larm ved start.
lille runde skive? Hvis den sidder mellem kileremshjulene i varioen, ja så virker den som begrænsning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 08-06-06 10:18

hvad er det lige kileremshjulene er?

palle du har haft et billede af en vario engang har du ikke den mere?

hvad ville det nytte at sætte et nyt cylinder kit på, nemlig en 45/t cylinder + 45 topstykke.
den har kørt 14.500 km

og hvad gram ruller ville du sætte i for at få bedst optræk + topfart?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-06 15:02

Her fjernes tandhjulet som er i et med yderste kileremshjul, der ligger en skive om akselen der forhindrer det bagerste kileremshjul (Faktisk en del af varioen med dens ruller bagi( i at komme helt sammen med forreste kileremshjul.
Da remhjulene ikke kan komme helt sammen for skiven, kan remmen ikke komme helt i top, og scooteren klarer kun 30km/t
http://www.flexistentialist.org/archives/2003/10/27/cvt_basics_const.shtml

http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?p=353#353

Se event. også denne:

http://www.flexistentialist.org/archives/2003/10/27/cvt_basics_const.shtml

hvad ville det nytte at sætte et nyt cylinder kit på, nemlig en 45/t cylinder + 45 topstykke.
den har kørt 14.500 km
DET VIL DA HJÆLPE LIDT, MEN IKKE ALVERDEN

og hvad gram ruller ville du sætte i for at få bedst optræk + topfart?
DET VIL KUN HJÆLPE PÅ OPTRÆK, ALDRIG TOPFART, JEG VILLE PRØVE 5 GRAMS
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-06-06 21:36

Det kan faktisk godt hjælpe på topfarten hvis dine ruller er så tunge at dit variomatik ikke bliver kørt helt ud, men det er en meget sjælden situation.

Du bør helt klart prøve at skifte dine ruller til 6,5 gram, og hvis moteren efter det tager for høje omdrejninger, så skift til 7 gram ruller.

Hvis den efter skiftet til 6,5 gram ruller stadig starter på 4000 omdr. så er det koblingen som den er gal med.

Men pt. lyder det mest som om at dine ruller vejer alt for meget.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 27-09-06 19:38

Tak for svaret pallebhansen.

Det var en revne imellem cylinderen og blokken, ´men den er lavet nu.