/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Temperatur på mixet fluridum.
Fra : alma
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 07-06-06 18:26

Jeg har et spørgsmål der forfølger mig fra min skoletid, jeg forstod det ikke dengang og jeg forstår det stadig ikke. Min fysiklærer/matematiklærer beviste ved hjælp af et regnestykke at hvis man har fx 2l. væske på 60° og blandede det i 0,2 l. væske på 20° ville temperaturen blive anderledes end hvis man gjorde det omvendt, tog han r... på os/husker jeg forkert, eller er det rigtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-06 18:35

hvis det ellers var samme kar tog han r..... på jer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-06 20:12

Hvis det er 2 liter ved 20 gr plus 0,2 liter ved 60 gr., blir resultatet meget koldere

Kommentar
Fra : alma

Dato : 07-06-06 21:47

Ja undskyld pb......
Det jeg mente var at hvis man sammenhælder 2l. væske på 60° op i 0,2 l. på 20° bliver temperaturen så anderledes end hvis jeg hælder 0,2 l. på 20° op i 2l. væske på 60°.
Jeg er klar over at nogle måske tror at dette er skjult kamera, men jeg mener spørgsmålet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-06-06 22:47

Med fare for at lyde dum afprøver jeg denne teori.

Hvis man antager at de 2l 60 gr. hurtigere mister varme ved at den ved overhældningen, kommer i forbindelse med en lavere omgivelsestemperatur en de 0,2l 20 gr gør, kan han da have lidt ret, men den teori er vist lidt langt ude.

Hvordan laver du forøvring de hævede gradetegn her på Kandu. Jeg kan godt finde ud af det i mit tekstbehandlingsprogram, men her er det ikke lykkedes mig.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-06-06 11:24

Der kan godt være noget om snakken. Hvis man tager udvidelseskoeficienten med i ligningen, så giver 2 l + 0,2 l af forskellige temperaturer nemlig ikke præcis 2,2 l.

En anden ting er at varmekapaciteten for vand (og formentlig også andre væsker) ikke er en helt lineær kurve i hele det det flydende interval (heller ikke selvom der regnes med masse fremfor volumen). Dvs. at den energi der bruges for at varme vand op fra fx. 45,000 gr. til 46,000 gr ikke nødvendigvis er helt den samme energi som der bruges fra 46,000 gr. til 47,000 gr. (Det må dog straks siges at vi er et godt stykke ude på decimalerne af temperaturen hvad disse små ekstra led på ligningen bidrager med).

Udover dette, er der selvfølgelig det gode, gamle klassiske volumen-trick ved visse forskellige væskers sammenblanding: 1,00 l ethanol (sprit, alm. alkohol) blandet med 1,00 l vand giver mindre end 2,00 l. blanding. (Så vidt jeg husker giver det 1,96 l). Jo, der er muligheder nok for en ivrig fysiklærer til at lave akademiske demonstrationer ud af det tema du har nævnt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-06 12:18

Du må undskylde; jeg kunne ikke nære mig for at drille en smule.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-06 12:25

Jeg vil umiddelbart tro, at hvis du tar et kar med 2 liter 60 graders vand og topper op med 2 deciliter 20 graders vand, så blir sluttemperaturen højere, end den situation, du beskriver i starten. I den virkelige verden skal man jo bruge et 3liters kar til jobbet, og det vil i mit tilfælde være 60 grader over det hele. I dit tilfælde vil karret være 20 grader, så det varme vand, der hældes oven i det kolde, skal både levere varme til de 2 dl væske OG til karret.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-06 12:27

>Fiala: Hvis du bruger Outlook Express (tror nok, det er det), har du et udvidet typeset til rådighed.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 08-06-06 15:47

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige rubion, jeg tror jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, i håb om der er nogle flere der bider på.

Vedr. hævet °, der skal man holde Alt nede og skrive 248 på det nummeriske tastatur, man kan også skrive ² og ³ med henholdsvis Alt 253 og Alt 252, der er sikkert flere, men det er de tre jeg bruger jævnligt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-06-06 21:52

Hold kæft hvor er i gode. Nu har jeg siddet og prøvet mig frem med - Alt + jeg ved ikke hvor mange tal, men jeg holdt dog op igen da jeg nåede til 100. Se se man lære noget hver dag.

°²¦³

hø hø hvor lækkert

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 30-07-06 21:38

Øhhhh, rubion prøver at tage udvidelseskoeficienter, og ikke linær varmekapacitet med i beregningen, jeg kan dog ikke se at det er relevant.

Du har da fulstændig ret i at de 2l plus de 0,2l ikke nødvendigvis giver 2,2 litter, og du har de også ret i at varmekapaciteten ikke er fuldstændig linær, så man ikke bare kan udregen et vægtet gennemsnit af temperatuerne.

Disse forhold er relevante hvis man ønsker at bestemme sluttemperaturen, men det er jo ikke det spørgsmålet går på (tror jeg

Som jeg har forstået spørgsmålet, så er det som følger.

Situation 1:

jeg har et badekar med 2 litter vand på 60 grader i, og hælder 0,2 litter vand på 20 grader i, og får sluttemperaturen X.

Situation 2:

jeg har et badekar med 0,2 litter vand på 20 grader i, og hælder 2 litter vand på 60 grader i, og får sluttemperaturen Y.

spørgsmålet er så, er X=Y ????. Er spørgsmålet rigtigt forstået?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er rubion's indlæg relevant såfremt man ønsker at bestemme hvad X eller Y er, men ikke relevant hvis man bare vil vide om de bliver ens.

Betragter man vandet som et isoleret system, så bliver resultatet det samme i begge situationer, da den samlede termiske energi er ens i begge tilfælde.

Tager vi derimod beholderen med i betragtningen, og betragter et lukket system bestående af de to væskemængder OG karret, så er pbp_et inde på det rigtige.

I situation 1 vil badekaret være 60 grader varmt, og i situation 2 vil det være 20 grader varmt.

Da karet jo også har en varmekapacitet, vil det i situation 1 være vamere end den blandede væske, og derfor give enerig videre til væsken, og derfor varme den yderligere op.

I situation 2 vil karret være koldere end den blandede væske, og køle denne ned.

Svaret er derfor: Betragter vi vandet som et lukket system vil X=Y, tager vi beholderen med i beregningen er X>Y

Alt sammen selvfølig under forudsætning af at jeg har forstået spørgsmålet korrekt.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 31-07-06 07:57

Du har fuldstændig ret anders, jeg kan mærke lidt deja vu fra min skoletid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-06 16:44

Ja, det var den virkelige situation med opvarmede/tempererede beholdere, jeg gik ud fra. Jeg foretrækker at beskæftige mig med den virkelige vereden, der kan smages, lugtes, føles og måles. og derfor: Hvis man blander i det varme kar, blir sluttemperaruren højere end hvis man blander i det kolde kar. Logik for perlehøns, og det kan endda eftervises i køkkenet .
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-06 15:34

hej alma
dit spm har snart jubilæum!

Kommentar
Fra : alma

Dato : 27-11-06 23:48

Så kom med et svar i stedet for din sarkasme. Jeg har spørgsmål der har været åbne meget længere uden noget selvbestaltede politi har grebet ind.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-06 11:40

du HAR fået svar!