/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dannebrogsmænd
Fra : qvinde
Vist : 5430 gange
100 point
Dato : 07-06-06 15:15

Hej

Dette spørgsmål er sikkert blevet stillet før. Min tipoldefar fik en medalje i forbindelse med at han blev dannebrogsmand.

Hans data er: Christen Christensen Koggersbøl - født 21.dec 1837 - død 04.marts 1931 Sjørring Hundborg Thisted.

Men jeg kan ikke finde ham i http://ddd.dda.dk/dannebrog/asp/dannebrog.

Hvad kan dette skyldes.

Med venlig hilsen Lisa Hansen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-06-06 18:18

Dit link duer ikke.....

Hanne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-06-06 19:20

Er Koggersbøl efternavnet, eller et stednavn ?

Kan det være denne person ?

17/4-1864 Christensen,Christen Gaardejer af Dons

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : kmonrad

Dato : 07-06-06 20:28

Hej Lisa
Du kan sende en forespørgsel til:
Ordenskapitlet
Christian VIII's Palæ, Amalienborg
1257 København K
De kan give dig oplysningerne og kopi af Levnedsbeskrivelse for din tipoldefar.
Jeg har gjort det samme vedr. min tipoldefar, der blev Dannebrogsmand i 1927.
mvh
Klaus Monrad

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 08-06-06 08:03

Hej tak for jeres svar.

Koggersbøl er et efternavn - og da jeg skriver at spørgsmålet er blevet stillet før her i dette forum, kan jeg se at der tidligere har været nogen der forgæves har søgt efter deres aner på denne side - men det er ikke sikkert at alle er blevet tastet ind.
http://ddd.dda.dk/dannebrog/asp/dannebrog.asp - da de var dannebrogsmænd

Hilsen Lisa Hansen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 08-06-06 09:36

er der nogen der kan forklare mig hvad en dannebrosmand er?

//anne

Accepteret svar
Fra : kmonrad

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-06 19:54

Hej Lisa
Den liste du henviser til er slet ikke fyldestgørende - det er kun Dannebrogsmænd fra 1864. Din tipoldefar kan have fået Dannebrogsordenen langt senere? Så derfor - prøv at kontakt "Ordenskapitlet". Du får måske en spændende levnedsbeskrivelse af din tipoldefar.
mvh
Klaus Monrad

Godkendelse af svar
Fra : qvinde

Dato : 08-06-06 21:18

Tak for svaret kmonrad.

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 12-06-06 09:12

Hej Klaus

Jeg glemte at spørge dig - hvor meget koster det at få de informationer fra Ordenskapitlet,
der er jo ikke noget der er gratis i denne verden.

Hilsen Lisa Hansen

Kommentar
Fra : kmonrad

Dato : 12-06-06 16:39

Hej Lisa
Jeg kan ærligt talt ikke huske det, men jeg mener at det enten var gratis ellers også kun et lille beløb!

Jeg sendte et brev (se herunder) og fik en fin kuvert med levnedsbeskrivelsen tilbage.

BREV START:
vedr.: Albert "Friis" Clausen

Jeg har fundet et foto af min tipoldefar, hvorpå han sidder med et Dannebrogskors.
Det ville glæde mig meget, hvis jeg kunne få flere facts om, hvornår og evt hvorfor , - findes der en levnedsbeskrivelse?.

Han var krigsveteran fra slaget i 1864 og på ovennævnte billede bærer han samtidig en medalje fra denne begivenhed.

Jeg ved desværre ikke, hvornår han fik medaljen, men til gengæld kender jeg meget præcise data om Albert:

Navn: Albert Clausen (kaldet Friis)
født: 19 sep 1838 på Strynø
død: 28 jul 1931

gift: 16 mar 1869 med Anna Christensen, født 30 aug 1844 på Strynø

Faders navn: Claus Andersen Albertsen født 8 apr 1805 på Strynø
Moders navn: Maren Christensdatter født 6 maj 1807 på Strynø

Jeg håber, at ovennævnte data er tilstrækkelige!

Med venlig hilsen

Klaus Monrad
min adresse og tlf.
BREV SLUT

mvh
Klaus Monrad